Visum Tanzania - cause this is africa

Tråd i 'Reisemål' startet av stashorizor, 21. sept 2026 kl 17:39.

1. stashorizor

stashorizor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    157
    Bonuspoeng:
    43
    Vi skal med hele banden til tanzania, port of entry blir ZNZ. Utreisen nærmer seg, men visa la det vente på seg. Jeg har fått innvilget for cirka halvparten av familien, herunder også ett med feil fødselssted - hvordan det har skjedd idk, jeg skriver in fødselsby som i pass, men dette ble erstattet med land. Riktignok også et EØS land, og jeg får uansett ikke ny visa application gjennom før avreise nå så jeg lar det ligge. Men så er spm om erfaringer rundt innreise. Ser man kan også søke om visa on arrival så stresser ikke altfor mye, men håper ikke at flyselskapet (Ethiopian) henger seg opp i det ved checkin?

Hva er deres erfaringer rundt dette?

Wiolenze liker dette
  2. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    890,793
    Bonuspoeng:
    293
    UD skriver på sin App Reiseklar at man kan søke om visum ved ankomst til Tanzania IMG_2087.png

stashorizor and holmen like this.
  3. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    15,678
    Bonuspoeng:
    293
    Ville ikke stresset overhodet.

Var der sist sommer (ZNZ var innreisested), og ankom uten visum. Man får det der og da etter å ha fylt ut papir-skjema.

Er et gebyr pr person, men såvidt jeg husker var dette ganske så tilsvarende hva det ville ha kostet å søke på forhånd.

stashorizor liker dette
  4. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    10,503
    Bonuspoeng:
    183
    Fødselby er ikke info som fremgår av pass, så de vil uansett ikke kunne ettergå det kun ved passet. Hvis det er hvor passet er utstedt ville jeg heller ikke stresset. Som oftest sjekker de vel kun at f.eks. navn og passnummer matcher. Senk skuldrene og gled deg til reisen.

Forskjellsbehandlingen lever i beste velgående i Afrika og min erfaring er at de ikke er så veldig nøye med hvite mennesker og pass fra Vest-Europa.

stashorizor liker dette
  5. stashorizor

Likes mottatt:
    157
    Bonuspoeng:
    43
    takk. fremdeles ingen svar på de resterende. har kjøpt den forsikringen til alle. da tar vi med det vi har og må vel søke om VoA for de andre og punge ut på nytt...

6. Lillegutt

Lillegutt Lonesome traveler

Likes mottatt:
    1,984
    Bonuspoeng:
    93
    Er her nå....
    Flyselskapet sjekket ZIC (forsikringen), så ha den tilgjengelig, gjerne i papir format. Sjekkes også ved ankomst før immigrasjon
    Har du søkt og betalt for Visum på forhånd ble jeg fortalt at de kan gjøre ferdig "resten" når du ankommer.... (Mailet med ambassaden i Sverige, bare ta med papirer på alt som er gjort opptil nå)
    Nå fant jeg ut at det var ferdig behandlet 2 dager før avreise, men fikk ikke mail om det.
    Fikk lastet ned fra "sjekke" siden

Går alt annet skeis, så er VoA siste utvei, ha $50/pers i cash

stashorizor liker dette
  7. stashorizor

Likes mottatt:
    157
    Bonuspoeng:
    43
    Da ramlet resterende Visa inn i dag. Hvordan er immigration osv, hvor mye tid må jeg mentalt foreberede meg på ? (Elsker å vente i køer). Også, kan du anbefale et drosjeselskap til transfer? Er i kontakt med Zanzitaxi, men de svarer treigt..

8. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,678
    Bonuspoeng:
    293
    De tok i mot betaling med kort på ZNZ, men da ble man først henvist fra en av de mange små skrankene til en litt større skranke som hadde kort-maskin.

Tok ikke lang tid etter papir skjema var fylt ut, kanskje 10 minutter alt i alt for 3 pax for hele prosedyren til sammen.

9. Lillegutt

Likes mottatt:
    1,984
    Bonuspoeng:
    93

Ja, de tar kort.
    Er dog blitt fortalt at den løsningen kan være ustabil, men er ydmyk for den er blitt bedre etter at jeg plukket den informasjonen.

10. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,678
    Bonuspoeng:
    293
    Var ment som en liten balanse til kommentaren om at man måtte ha cash :)

Ingen garanti for at det alltid virker, men funket fint for meg og medreisende.

Tanzania og særlig ZNZ lever jo godt på inntekter turistene bringer, og etter min erfaring fungerte kort overalt bortsett fra ute på stranden eller i gate-bodene.

Noen lokale Shilling er aldri dumt å ha, men ikke noe å løpe til dyre fx sjapper for å få tak i. Finnes minibanker flust i Stonetown, og 2-3 i Nungwi.

Lillegutt liker dette
  11. Lillegutt

Likes mottatt:
    1,984
    Bonuspoeng:
    93
    Så bra det ordnet seg.
    (Husk å ta med utskrift av både ZIC og Visum)

Vi har bodd på Riu hotel hver gang, og alltid ordnet transport via dem. Sist var det:
    Fisherman Tours & Travel Ltd,
    Telephone number: (+255) 24 2238791/2
    Email: [email protected]
    Som utførte transporten på deres veiene

haifinn liker dette
  12. Lillegutt

Likes mottatt:
    1,984
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk tilogmed betalt med Apple Pay på ett "strand marked"
    Så de kan ;)

13. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,678
    Bonuspoeng:
    293
    Topp! Sikkert litt forskjellig basert på hvem man handler fra.

Side-note, men et land som imponerte meg var Kenya. Det har absolutt "alle" Mpesa og tar betalt elektronisk helt uten at det behøves infrastruktur for kort. Veldig likt Vipps i hvordan det virker.

Kenya har mye til felles med nabo Tanzania, så dette burde T plukke opp også :)

Del denne siden