Gjør et forsøk på litt rapportering fra familieturen til Japan. Har egentlig ikke villet si eller skrive så mye i fare for å jinxe en litt for god deal… Men nå er vi på vei og alt ser bra ut. Som flere andre booket jeg under det store AF/KLM-slippet i mars ‘25. Fikk booket på nett for fire CPH-AMS-NRT, t/r i bis. Utreise mandag i vinterferien hjemreise mandagen etter. Tenkte det var en halvdårlig løsning med behov for overnatting i køben, men i frykt av at tilgjengeligheten bare var et blaff og ikke ny norm så ble den stående. Godt var det. Ingen muligheter for å endre til OSL-AMS, marries segments. Fikk så lagt på OSL-CPH når SAS slapp billetter. Var bare to ledige i hver klasse, så bookingen måtte splittes så to booket i pluss (nå via), og to flyr eco til CPH. Måtte ha overnatting i CPH. Siden bookingen ble splittet la jeg til en CT på den ene bookingen også. Alt ble billettert og poeng trukket på nytt. Det ble da ikke trukket poeng for den reisen uten CT. Tenkte at ting sikkert kom til å endres og poeng trekkes senere. Den gang ei. Dvs, endringer ble det 2. mai sjekket jeg bookingen og fikk da beskjed om at det var endringer (Noen få timer med endringer på SAS-flightene og noen minutter på KLM-flightene.) Fikk de vanlige mulighetene om å godta, kansellere eller endre. Jeg prøvde å endre og kunne velge fritt mellom hvasomhelst. Endret da til utreise lørdag i stedet for søndag til cph og mandag til Japan. Endret retur til søndag med SAS hele veien. 14 feb SK1471 OSL- CPH 14 feb AF1051 CPH-CDG 14 feb AF274 CDG-HND 22 feb SK984 HND-CPH 22 feb SK1468 CPH-OSL Alt i revenue - klasser bortsett fra t/r OSL-CPH. Dobbelt bingo med perfekte dager og tider. Måtte da sitte og gjøre det parallelt med to bookinger siden den var splittet. Fikk feilmelding, men også epost med bekreftelse, men ikke pdf med billett. Kan se på oversikten på sas.no at det ser riktig ut. Fikk epost dagen etter fra KLM med beskjed om endringer i original booking, så noe mystisk er på gang. på sas.no vises ikke bookingene når jeg går inn på dem, de er blanke. Ligger i oversikten og ser greie ut der, men er blanke inni. på air france sine nettsider ser alt strålende ut med riktige flighter og billettnummer. Telefon til SAS 6. mai. Call back etter noen minutter. “Technical issue”. Mottar epost med utskrift fra “amadeus” alt ser finfint ut og står som confirmed i C-class. Neste endring kommer noen uker senere. Får SMS fra SAS om endring i flygninger. Chat med SAS, det er kun OSL-CPH som er kansellert, vi blir booket om til et litt tidligere fly, helt OK. Får tilsendt ny “amadeus-post” og pdf med billettene Alt vel. Har sjekket opp et par ganger til i frykt for at noe er galt, har fått beroligende ord og tilsendt pdf på nytt. Har hatt mange scenarioer i hodet på hva vi blir møtt med ved innsjekk, og forberedt meg på all slags argumentasjon. Men det slapp jeg. Alt klappet og klart når passene blir levert og ingen problemer. Får også lagt til eurobonusnummer på alle leg for alle pax. Så er det bare å vente og se hvor mange poeng som tikker inn etter hvert. Selvsagt bare bonus alt som måtte komme, men med julekalenderdobling på returen og C-klasse er det ikke lagt unna at denne turen ender med å gå i null, dvs koste meg en CT og avgifter Så nå sitter vi på Kastrup og venter på å prøve AF bis til CDG. To timer connection holder greit fra 2F til 2E(L), rekker kanskje tilogmed litt lounge. Planene i Japan er mat og sightseeing, først i Tokyo så i Kyoto. Høydepunktene følger. Håper ikke all nIsseflaksen er brukt opp. K
Digger dette avsnittet! Bonus-tur er ikke for amatører, i motsetning til deg som har fikset alt underveis Super booking, og hold oss oppdatert! God tur!
Ti minutter seine fra CPH og potensielt lett travelt på CDG, men det flyes fort og vi lander før tiden. Og til melding om tre kvarter forsinkelse på neste fly så vi har god tid. Ikke mye kø i passkontrollen så vi er på lounge en time før boarding. Her er det utdeling av en halvflaske rosa champagne siden det er valentines. Mat og servering på AF eurobis var staselig. Gode reker og skikkelig god sjokoladekake. En av de beste dessertene jeg har spist på fly. K
CDG HND med 777-300. Denne har nok levd en stund. En rad med premier og så bis helt bak til rad 20 der tre av oss fire havnet, sistemann på rad seks. Jeg hadde reservert rad tre og fire, men det har tydeligvis forsvunnet på veien så vi fikk nye seter ved innsjekk. Levde greit med det. Vi fikk derimot aldri lyd i IFE og etter omstart og styr fikk vi skjema og beskjed om at det kommer €200 i voucher per pers for ulempen. Flaks eller uflaks? Vi klarte oss greit med forhåndsnedlastet innhold. God mat og god service ble levert. Jeg gikk for perlehøns. Champagne fra Tarlant. Litt hard seng, men lang nok til oss over 190cm. Som så ofte før ender jeg med 170 ikke 180 grader seng, da jeg opplever at sengen blir høyest på midten når den er helt flat, da sover jeg bedre i svak oppoverbakke. immigrasjon og bagasje og banen var effektiv. Ferdig med litt kveldsmat og funnet oss til rette på Hyatt i Shinjuku. I morgen starter sightseeingturen. K
Litt flere erfaringer nå når turen er over og bildene samarbeider igjen. Første dag blir brukt til tempel og gamle bygg med utgangspunkt i Asakusa. Fin handlegate bort til tempelet. Mye pent, vanskelig å forstå, selv om de er relativt flinke til å ha skilt på engelsk. Etter tempel var det behov for en kopp kaffe, hva passer da bedre enn å ta kaffen på Fuglen Asakusa. Vi holder til like ved siden av Fuglen her hjemme og har svært gode erfaringer med kaffen derfra, og Fuglen leverte også i Japan. Skulle selvsagt vært her en uke tidligere da Hallvar Ellingsen fra Kvitnes gård hadde pop-up hos Fuglen Tokyo Ikke bare har de god kaffe, de serverer norske vafler også. Etter kaffen banet vi til Ueno. Lunsj i en tilfeldig kjeller med køl og yakitori. Fin handlegate her også. Parken rundt nasjonalmuseumet var også ganske så fin, og noe blomstring var også i gang. Selv om det er en måned igjen til kirsebærene blomstrer. Middagen ble som dagen før i smågatene mellom hotellet og Shinjuku. Vi var en runde på en izakaya og en runde med Tsukemen, dipping ramen. Ingen av dem planlagt, men begge veldig vellykket.
Andre hele dagen i Tokyo begynte vi i nabobygget til hotellet der Tokyo Metropolitan Government hold hus og byr på utsikt fra øverste etasje. God utsikt 360 grader og gratis. Fin liten gift-shop også. For å sitere en amerikaner der oppe: "It's like a combination of LA and NY, stretched out as far as you can see, and highrises all over." Så gikk turen til fiskemarkedet i Tsukiji. Masse boder og masse spennende å se og smake på. Vi slo oss til slutt ned i en liten food-court der vi spise både tempura og tunfisk med forskjellig fettgehalt. Vi er jo glad i østers, men synes japanerne overdriver størrelsen litt... Vi gikk også på en sakesmaking. Kveldens middag var omakase på Sushi Kotobuki tilbake i nabolaget mellom hotell og Shinjuku. Skikkelig staselig sushi av hyggelig kokk rett foran nesen vår. Reservedagen ble brukt til shopping for tenåringene, noe klær, noe friluftsliv og diverse japansk. Lite spennende for far og lite bilder, men det ble både otercafe og god lunsj denne dagen også. Dagen ble avsluttet i yrende liv øst for Shinjuku med okonomiyaki hos Teppan Baby. Bråkete og herlig turistfelle med god mat og livestream på Youtube. Frokosten på Hyatt Regency var et daglig høydepunkt. Både full vestlig og japansk avdeling med god service og godt leverte råvarer og produksjon. Jeg ble bestevenner med Fabio som sørget for at jeg fikk min doble espresso. Siste dagen var det også såpass klarvær at fjellet dukket opp i det fjerne i utsikten fra rommet.
Så tar vi Shinkansen til Kyoto for de siste dagene før retur. Vi bor på Royal Twin rett ved togstasjonen. Et litt mer japansk hotell med god verdi for pengene. Nijo Castle er vel et must når man er i Kyoto. Husk å minne tenåringen om å ta på hele sokker side man stadig må av med skoene for å komme inn. Vi fikk også med oss teseremoni innimellom templene og shoppingen. Så nå er vi eksperter på ro og indre fred og røring i matcha. Godt er det også. Vi dristet oss også innom Samurai og Ninjamuseet med omvisning på engelsk. Var litt skeptisk til om det skulle vrære veldig overfladisk og turistfelle, men det var ganske så bra. Avsluttet med shuriken-kasting der undertegnede nailet blinken og fikk med stjernen hjem Kill Bill fansen fant den originale Hattori Hanzo. Vi endte opp med å bruke mye tid to dager på Nishiki markedet. Den lange gaten er full av mat, sidegatene alt mulig annet. Hørte jeg grisekosecafe? Frem med lupen! Vi fant østers i mer håndterbare størrelser. Vi hoppet over spurv, men koste oss med Ål. Det var biff som var tema på middagene i Kyoto, fornuftig nok. Har vel fått tips herfra om Hafuu, og de leverte virkelig. En femretter med biff i tre varianter. Så må man jo grille sine egne biter. Vi valgte Kyoto Yakiniku Restaurant Renzo Karasuma, litt usikker på hvorfor, men det var veldig bra. To timer sittetid og bestilling via web. Litt lite forståelse av engelsk, men vi klarte oss bra siden vi bestilte med telefonen. Litt overraskende at dosetepels fremdeles finnes, stort sett erstattet av varmekabler i Japan. K
Med avgang 0955 med SAS hjem igjen fant vi ut at hotell på HND var en god plan. Valget falt på Royal Park inne på T3 med utsikt til monorail og to minutter å gå til innsjekk. Vi sjekket inn rett før åtte med nesten ingen kø. Fast track i sikkerhetskontrollen var veldig behagelig for den andre køen var lang. Loungetilgang hos ANA. Junior erklærer at alle steder i verden burde ha en ramen-kiosk. SAS bis leverer en av de bedre opplevelsene. Opp fra t/r USA som jeg har prøvd før så er det utlevering av tøfler og et bedre måltid før landing. Roastbiffen var av japansk kvalitet, og laksen fikk også godkjent. Til hovedrett sto valget mellom vegetarlasagne, teryakikylling og oksekjake. Alle ble prøvd og godkjent av familien. Jeg gikk for oksekjake,. Sier som alltid at de stykningsdelene som krever lang og fuktig tilberedning egner seg utrolig mye bedre på fly enn biff. Ost og is. Kaffe med fløte. Også gøy å fly østover hjem igjen, så da ble det jordomseiling. Varm lunsj før landing, valg mellom gyoza og kylling chicken involtini og vegetar. Veldig gode. Vel hjemme kom all bagasjen, om ikke helt hel hjem. Men service var kjappe og vi rakk toget. Poengene har også begynt å tikke inn. 1244 for CPH-OSL, 12064 for CDG-HND og 12000 for HND-CPH. Med Diamant- og gullbonus og kalenderdobling så bikker vi vel 200k poeng inn K
Ja, har heldigvis klart å oppdra ungdommen til å sette pris på god mat, så mye av motivasjonen for turen var god mat, og der leverte Japan K