Da var det ut på tur igjen, første reise til Buenos Aires og Argentina. La oss kalle det en kombinert valentines/vinterferie…. Billettene ble booket så tidlig som mars i fjor, så da var det fortsatt stjernegjengen en fikk fly med. Litt klønete reiserute ned, med mange stopp før endelig destinasjon, planen er som følger: OSL-WAW-LOT WAW-FRA-Lufthansa FRA-GRU-Lufthansa GRU-EZE-Swiss Opprinnelig booking hadde også Wien i mixen men den ble borte underveis. Hjemturen neste uke er betraktelig enklere med kun stopp i FRA. Alle flighter i biz, booket med CT og points. Denne gangen er ungene deponert hos familien, så kun fruen og meg på tur. Gutta var ikke helt happy med det, «så vi må altså ta VY til Lillehammer mens dere flyr business til Argentina, dårlig deal!». Nå er vi i gang med flytogtransport til OSL og gleder oss stort over å være på tur igjen. Her blir det biff og rødvin etterhvert! Og ikke minst et gjensyn med Queen of the skies, på distansen over Atlanteren hvor LH byr på en 747-8, lenge siden sist jeg var ombord i en av disse
Mindre folk enn fryktet i vinterferietid på OSL. Bagasje sjekket gjennom til EZE, første gang på en stund det ikke var nok med en bagasjetag pga alle mellomlandingene, blir spennende om vi møter kofferten igjen om et døgn. Damen som sjekket oss inn sa vi skulle bruke OSL lounge. Det var ikke OSL lounge enige i, da LOT ikke hadde avtale med dem. SAS derimot tok oss i mot, og med status match til senator ga de oss også inngang til gold, så no stres. Nå første frokost, mens tavlen opplyser om 40 min forsinkelse til WAW, har to timer der så tenker det bør gå greit om forsinkelsen ikke blir større.
Forvirrende opplegg, samtidig som det tikker inn melding på SMS fra LOT om at boarding er igang, ser jeg på FR24 at flyet er over Vestby på vei inn, løper ikke enda….
Gikk på autopilot ombord når boarding startet og satte oss på andre rad, hvor vi hadde setene D og F. Så kom noen andre og var forvirret da de skulle ha de samme setene. Viste seg at rad to på styrbord side var første rad, så ble det tvangsflytting fremover. Må tydeligvis begynne å lese skilt Helt greit med benplass her på første(andre) rad.
Landet en time etter tiden, men neste flight er også 20 minutter forsinket, så har litt tid å slå ihjel. Etter litt knoting fant vi veien til LOT sin lounge. Her var det også et litt gold avlukke, liten plass og mye folk, men fikk tinget oss et par stoler, og de hadde champis, sikkert meningen at man skulle bruke flutes til denne siden det sto der, men fant meg et ordentlig glass.
Man kan jo ikke annet enn like at LH har eget ekstra bord mellom setene (selvsagt hadde jo reell 2+2 vært bedre) Nå straks avgårde til FRA. Hvilken lounge bør vi besøke, flyr som sagt LH biz og er senator (noen dager til….)
Ble servering av mat og drikke ombord på vei til Frankfurt. Smakfull Caesar salat. Fremme på FRA ruslet vi bort til Senator lounge på B piren da fruen hadde håp om at det var massasje her siden de reklamerer med «spa», men massasjepersonen hadde tydeligvis tatt kvelden, så da ble det litt å drikke i stedet, mens en ser på trafikken utenfor på flyplassen.
Da har jeg også fått hilst på LH loungemusen, den pilte over gulvet her i sted og forsvant under stolen ved siden av, muligens en senator mus? Kanskje et nytt konsept, F lounge har (bade)and og senator mus?
Herregud, trodde LH skulle ha styr på boarding, men dette var den minst profesjonelle operasjonen jeg har sett! Noe i retning ombordstigningsprosessen på et tog i en høytid i Bangladesh eller tilsvarende… Masse uhørlige beskjeder på høytalerne, alle passasjerene (på en 747, som tydeligvis var overbooket) prøvde samtidig å trenge seg gjennom en enkelt sluse. Kjefting og smelling, samt noen særs kreative folk som dundret forbi oss med en broiler av en kid som så ut som han var nærmere ti år, når de skulle ha barnefamilier ombord. Disse ble heldigvis bryskt avvist, både første, andre og tredje gang de prøvde seg, men klarte imponerende nok å stå i veien for alle fortsatt Endelig ombord var det opp trappen og til setene våre som ser greie ut men som gjerne kunne hatt mer privacy og et sted for oppbevaring av småting. Stort pluss i boken fra fruen for deilig pysjgenser.
Fruen sovnet før takeoff og jeg fikk henne over i sengen straks vi fikk lov til det. Selv ble jeg sittende oppe for servering. Først en liten drink, oliven ost og diverse Til forrett ble det røkt andebryst med grillet sellerirot og sauser av persille og pekannøtter. god på smak og med en tydelig røyksmak. To varianter av brød var riktignok en for mye, den svære klumpen til venstre var et tysk «lichtkornroggen» brød som alle fikk og som tydeligvis var en stolthet. Kaldt og kompakt til tross for at menyen sa det skulle være nybakt, så ikke min greie.
Som hovedrett gikk jeg for okse gulasj med kremet kålrabistuing og gresskarpuré. Greit nok, men bra jeg hadde salt og pepper, ellers hadde dette nesten ikke smakt noe. Jeg hoppet over ost og fikk en hasselnøttsjokoladekake til dessert, som smakte veldig bra. Etter dette var det bare å re opp sengen med madrassen som var utlevert, ta på LH pysjgenser og ta kvelden mens vi akkurat var på vei ut over Atlanteren fra sydlige Spania.
Våknet syv/åtte timer senere, langt inne i brasiliansk luftrom, med ca to timer til landing. Frokost var eggerøre og søtpotetragu, med assortert brød. Tror dette må være den beste eggerøre jeg har fått ombord på et fly, langt fra den forventede koagulerte klumpen med eggepulver som dessverre serveres ikke så sjeldent. Innflyving i solnedgangen med tett tåke på bakken. Kom oss ned uten problemer og fikk en runde gjennom security på GRU før vi fant riktig lounge for å slå ihjel tiden frem til neste etappe.
Banco Safra lounge er tydeligvis stedet Swiss har avtale med på GRU, og vi fant oss veien hit etter litt spørring. Stort og fint sted med lite folk på denne tiden.
Akkurat når vi begynte å tenke på å gå til gate, fant vi ut at det var en massør i loungen, for et hittil ukjent beløp ble fruen knadd. Ankom gate akkurat når de startet boarding av gruppen vår så perfekt, og her gikk ting på stell med separate køer for de forskjellige gruppene, langt fra kaoset på FRA. Dagens fartøy: Fine seter, hakket vassere enn LH må sies.
Swiss gikk som ei klokke. På tiden og smooth service. Dagens tredjefrokost kom på bordet straks vi var av gårde. Er ett eller annet ett eller annet sted i verden var det også helt innafor med et par glass champagne til frokost. Selv om dette var en kort dagflight var det passe digg å innta horisontalen en liten time etter frokost. Våknet akkurat i tide til innflygning. Nede på bakken var vi «heldige» i valg av kø gjennom immigration, tok en drøy halvtime, men så verre ut andre steder. Hadde avtalt transfer til hotellet og bra kommunikasjon underveis på WhatsApp, fant frem til hentestedet og fyren kom etter få minutter. Turen inn til byen tok tre kvarters tid. Omhyggelig prosess med innsjekk, men hyggelig fyr som nok ville det aller beste, men noen ganger blir det litt detaljert når man må bli forklart hvordan man bruker skiltet på døren om en ønsker å si ifra til housekeeping om at de kan chille, og andre finurligheter ved det å bo på hotell. Er innkvartert på BENS Recoletta Park. helt greit førsteinntrykk.