Takk for nydelig reisebrev! Einaste gongen eg har opplevd at politiet skulle ombord og hente folk var når eg reiste med Lufthansa til Frankfurt på rad 1. Sidan eg var heldig og skulle fly vidare i First stod Porscha klar ved fremste dør, mens "marja" stod bakerst og venta på noken. Ingen støy undervegs, så antar det var planlagt og under kontroll.
Jeg lovet noen refleksjoner om Dubai før vi lukker reisebrevet helt, så her kommer noen korte tanker. Først: Det som skjer i Midtøsten nå er trist og alvorlig. Det ligger som et bakteppe. Men jeg lar det ikke farge selve opplevelsen vi hadde i Dubai. Vi var spente. Vi hadde hørt alt fra “betong-by i ørkenen uten sjel” til “verdens beste vinterdestinasjon”. Naboen min, T – som har bodd der i 20 år og var kaptein i Emirates – sa én ting: Dubai i dag er ikke Dubai for 20, 10 eller 5 år siden. Byen er i konstant utvikling, både fysisk og kulturelt. Og det merkes. Han sa feks at når han først flyttet dit for 25 år siden kunne de ikke drikke vann i bilen under ramadan. Nå servers det alkohol overalt og det merkes såvidt at det er ramadan på reklamer og skilt. Utover det går alt sin vanlige gange. Ærlig talt følte vi oss ikke i “Midtøsten” slik media ofte fremstiller regionen. Det føltes mer som en slags global fusjon: Syden på steroider, blandet med storby og litt Las Vegas-energi. Ikke negativt ment – bare intenst. Barnefamilie-paradis? Ja. Vi rakk ikke halvparten av det vi hadde planlagt. Barna elsket det. Resorten var ekstremt barnevennlig, byen likeså. Alt er tilrettelagt. Logistikk fungerer. Ting er organisert. For en familie på fem – det betyr mye. Den største aha-opplevelsen? Renheten. Jeg har aldri sett så rene offentlige toaletter. Ingen søppel i gatene. Ingen lukt. Da vi landet på OSL og lille prinsesse måtte på do, sa hun til moren sin: “Jeg savner doene i Dubai. De lukter godt og er rene.” Det sier egentlig alt. Er Dubai dyrt? Ja – og nei. Du kan bruke penger som en fullblods bonusnisse på Companion Ticket-jakt i biz. Eller du kan gjøre det helt annerledes. Du må ikke spise på Joe’s Café for å se fonteneshowet. Du må ikke bo på Palmen. Dubai Mall er dyrt uansett, men utover det finnes alternativer i alle prisklasser. Venneparet vi møtte hadde sitt tredje besøk på seks år. Denne gangen kjørte de Airbnb: noen dager ved Burj Khalifa og deretter ved The Walk/JBR med eget basseng og strandtilgang. Billigere enn resort. Full fleksibilitet. Så nei – det trenger ikke koste skjorta. Arbeidskraften All arbeidskraft er importert. Vi snakket med mange ansatte. De fleste sa de frivillig deler bolig og sender mesteparten av lønnen hjem til familie, utdanning og husbygging. Flere mente de aldri kunne tjent tilsvarende hjemme. Samtidig er det umulig å ikke reagere på bussene som henter arbeidere på byggeplasser – tettpakket, slitne ansikter, lange dager. Det gir en dobbel følelse. Man ser kontrastene. Kan Dubai bli for mye? Absolutt. Det er intenst. Folksomt. Masete enkelte steder (Marina for eksempel). Det bygges overalt. Turister strømmer til. Liker du ikke trengsel, må du planlegge smart. Kanskje bare bo på resorten. Men gjør du det (planlegger smart) – fungerer det veldig bra. Hva med neste gang? Vi er fem av fem enige: Vi skal tilbake. Planen? Bytte én vinteruke på fjellet med én uke i Dubai. Fast opplegg. Litt D-vitamin før bonusjakten starter for alvor igjen. Neste gang vurderer vi å kombinere med Abu Dhabi. Roligere. Litt rimeligere. Mer plass. 7–10 dager delt mellom de to kan være perfekt. Abu Dhabi er også anbefalt i en annen tråd her og jeg stiller meg bak det. Men først må du oppleve Dubai da. Så får vi håpe situasjonen i regionen stabiliserer seg de neste månedene. Men én ting er sikkert: Dubai leverte. CT-leveransen leverte. Og familien leverte. Vi sees i loungen.
Takk for flott rapport og ettertanke! Spørs nok om det blir å planlegge en vinterferie der også for oss en gang. Nettopp tilbake fra familietur til Singapore og det er vel kanskje litt som en "mini dubai i asia". Kontrastene blir stor når en kommer tilbake til Europa mtp standard og renhet - på alt fra toaletter, søppel/gater og tbaner.
Tusen takk for reisebrevet! Som andre har skrive, dette var velformulert, fyndig, veldig informativt, herleg humor og rett og slett all skryt verdig! Og sanneleg har du no gjort deg skuldig i at eg har lyst til å reisa til Dubai (når berre verda blir nokre hakk rolegare igjen)
Takk for fine ord. Veldig hyggelig at reisebrevet falt i smak. Ja, jeg vurderer fatisk å booke julen der i år. Ser det ligger en del ledig med Virgin, helt opp til 7 stk i biz (på deres A350). Selv om det er lenge til - så kan det hende denne krigen vedvarer. Så vi har litt is i magen enn så lenge.