VGTV Smuglerruten

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av danielh, 31. des 2016.

1. danielh

danielh Nytt Medlem

Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    8
    Hei,
    Er dette mulig med SAS? Å sjekke inn, handle taxfree, slappe av i loungen, for så å avbestille flybilletten?

2. afirm

afirm Veteran Moderator

Likes mottatt:
    6,017
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, men eg ville nok vurdert om det var verdt det.. Reise til flyplassen, legge ut for full flex billett (og kanskje vente mange mnd før du får tilbake pengane, ref SAS og amex), tida som du må bruke og ikkje minst risikoen..

Om du reknar ihop alt vil du nok finne at polet er eit greit alternativ.

mhsalv and TElg78 like this.
  3. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,182
    Bonuspoeng:
    113
    Funker aller best med sas go biletter ;)
    Lykke til

Petter B-C liker dette
  4. kosvines

kosvines Senior Medlem

Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Går så fint så, helt til du blir tatt i stikkontroll. Virker litt unødvendig å gjøre seg til lovbryter for noe så lite som taxfree-varer

5. LN-MOW

LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Dette har jeg kjent til fra første dag jeg begynte på FBU for 35 år siden, så at det har tatt så lang tid før det havnet i 'avisen' tyder på enten lav nyhetsverdi eller desperate clickbait-redaktører. #agurk

6. danielh

danielh Nytt Medlem

Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    8
    Går ut ifra at man ikke får poeng? Og tar flere mnd før pengene kommer tilbake? Kunne jo brukt loungen som et litta vors før man stikker til Oslo på byn ;)

7. Icarus

Icarus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    858
    Bonuspoeng:
    93
    Forsmak på sak som kommer om noen uker (denne gangen kun for VG+ lesere):

VG handlet på Kiwi - GRATIS!
    VG fikk før nyttår et anonymt tips om at kunder hadde muligheten til å dra på Kiwi å få med seg varer, helt uten å betale for dem. På torsdag tok VG turen, med skjult kamera, og resultatene lot ikke vente på seg. Vi gikk igjennom butikken, som om vi var helt vanlige kunder, men da ingen så på, og vi var sikre på at ingen overvåkningskameraer var rettet mot oss, fylte vi opp en medbrakt gym-bag, samt lommene våre, men diverse varer fra hyllene. Ved kassen betalte vi for tre liter melk og dagens VG, men lite visste betjeningen at VGs journalister da hadde varer for over 463 kroner gjemt i bagen og i lommene våre. Siden dette er i mot norsk lov gikk VGs journalister tilbake til butikken med varene umiddelbart etter at verdien av varene var summert. Vi intervjuet lensmann Per Politi om saken:

- Hva synes du om at hvem som helst bare kan gå inn i en butikk å ta med seg varer på denne måten?

- Nasking fra butikker er et kjent problem, men man risikerer streng straff om man blir tatt.

- Ja, men vi kunne jo bare gå rett inn og ta varer jo, hvordan er dette holdbart?

- Dette er jo noe som folk flest bare ikke gjør. Vi lever i et samfunn hvor vi til en viss grad må stole på hverandre, og for det meste fungerer det helt fint. Vi er klar over at et mindretall kanskje utnytter dette, men for at vi skal kunne leve i det samfunnet vi har er vi avhengig av å ha en grad av tillit til hverandre, og dette systemet har fungert helt fint i mange år.

- Så politiet aksepterer da at folk bare kan gå inn å ta varer, helt gratis, fra hyllene på Kiwi?

- ...

Frdyr, Thberget, mhsalv and 43 others like this.
  8. rkvalvaa

rkvalvaa Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Slike innlegg som dette er en av mange grunner til at jeg virkelig liker dette forumet :) Snakk om innertier ;-)

Thberget, Baldrick, Bernhard2 and 3 others like this.
  9. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,551
    Bonuspoeng:
    183
    Huff ja. Avisene sliter økonomisk og tyr mer og mer til primitiv nyhetsgenerering type "har du sluttet å slå din partner?"
    Mye billigere research og velegnet for clickbait.
    De gode gamle redaktørene, journalistene og leserne gremmes.

Men desto mer muligheter for våre alternative media der nyheter kommer opp hurtig og blir kommentert av (faglig) tung ekspertise, og der folk hjelper hverandre med gode råd :)

Bjoern In America liker dette
  10. Bjoern In America

Bjoern In America Digger USA og Japan!

Likes mottatt:
    1,010
    Bonuspoeng:
    93
    VG, VGTV, Nettavisen, har ingenting å tilføre meg. Jeg har blitt skuffet så altfor mange ganger av overskrifter som antyder at de har noe å lære meg, bare jeg betaler for det. Meget sjelden har det vært noe som helst matnyttig.
    Nettavisen er jo bare en gjeng bloggere som skriver masse rall, det er ingen nyheter, bare en masse piss, for så å gi folk en illusjon om at de skaper debatt.

Ok, bortsett fra Dagbladet da, de skal ha det. De er ett unntak. Jeg åpner Dagbladet hver eneste dag. For å lese Pondus og Lunch.

Når det gjelder dagsturer, eller kansellere billetter etter en dag i loungen, er virkelig ikke noe nytt. Og jeg tror det var mer lønnsomt før, da røykte jeg jo også.... ;)

11. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,451
    Bonuspoeng:
    183
    Liten vits å dra til OSL kun for dette, men det bor jo folk på Jessheim også.

Samt at det ikke er uvanlig å følge folk til flyet.

v2.0 til de som ikke er sølvgutter i hylekoret. Sørg også for å ha et mobilt BP for en flight mer enn 24t tidligere.

Om du tjener/sparer 500-1000 kr på en svipptur i taxfree etter et måltid i loungen er det klart det er en god deal for mange.

Selvom om du finner melkesjokolade billigere på salg på Rema er jo det totalt irrelevant for 99,99% av de som handler på tax free.

12. olekvi

olekvi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Folk husker vel han kineseren som spiste gratis i en eller annen VIP-lounge i et helt år ved å stadig booke om F-billetten sin? :)

13. morradi

morradi Senior Medlem

Likes mottatt:
    909
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg mener bestemt at det også var en sak i Tyskland for noen år siden hvor en eller annen fyr (eventuelt fyrinne) ombooket og/eller avbestilte billett(er) for lounge-tilgang i nærmere et år før Lufthansa skjønte det og bestemte seg for å kreve ham/henne et gitt beløp for hvert lounge-besøk. Så vidt jeg husker gikk det mot rettssak, men jeg fikk aldri ned meg utfallet.

Last edited: 31. des 2016
  14. Icarus

Icarus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    858
    Bonuspoeng:
    93
    Er det ikke mye lettere å bare snylte til seg noen tusen kroner på skatten da?

Edit: Forøvrig underholder det meg litt når folk på den ene eller andre måten antyder at sølvgutter nødvendigvis er på et høyere moralsk nivå enn andre. Der har vi ett av veldig, veldig, få områder jeg kanskje har litt mer greie på enn de fleste her på forumet. ;) ("Inside Sølvguttene" hadde blitt en heftig reality-serie om den kunne ha blitt filmet og fremstilt på en ærlig måte)

Last edited: 31. des 2016
    kiev, mathiasfe and milehigh like this.
  15. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,451
    Bonuspoeng:
    183
    Sikkert, men konsekvensene kan fort være mer alvorlige. Noen har ikke det valget (feks noen studenter etc). Det gjleder nok mange av de som er aktuelle for "trikset", evt så er det nok heller ja takk begge deler.

I den grad moral er noe tema, så er iallfall skattejuks mer et tyveri fra felleskapet, enn et mindre smuglingsforsøk, hvor sanksjonen er et forenklet forelegg.

16. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Stemmer det.
    Var en kar som gjorde dette i ca 1 måned før han ble "tatt". Det endre med at han ble dømt til å betale 20-30 € for hvert besøk han hadde hatt. Så bra er ikke maten i business loungene til Lufthansa etter min mening.. :)

Det var en kineser, som nevnt over, som gjorde dette i neste et år. At man tørr.. (og gidder..)

17. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,551
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke for oss vanlige bonusjegere som har enkel økonomi hvor alt blir innrapportert automatisk. Vi på forumet her har nok bedre kunnskaper på hvordan vi kan dra noen ekstra fordeler ut av bonusprogram. Finnes sikkert andre fora hvor skatteoptimalisering diskuteres på samme måte.

Hmm...

Er jeg på riktig forum mon tro? Noen som kan poste link til avanserte skattesnyterforum?

Hmm...

Nei, jeg tror jeg blir her. Skomaker, bli ved din lest :oops:

18. CrotchRocket

CrotchRocket Fernweh...

Likes mottatt:
    9,666
    Bonuspoeng:
    183
    Tror jeg ville valgt et annet navn på den serien. Kan fort bli mistolket i mange miljøer. Noen vil bli skuffet. :p

Baldrick, mathiasfe, jayeff and 4 others like this.
  19. Snabelfaen

Snabelfaen EBG Lærling :)

Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Det går jo an å hente litt inspirasjon fra denne fyren :p

eventyrer, DanH and chrt like this.
  20. chrt

chrt EBD og litt annet ...

Likes mottatt:
    2,016