Noen som kjenner mer til denne saken som har blitt "førstesideoppslag" på VG i dag? I bunn og grunn er det dette det handler om; "Trond Sandnes fra Senja skulle på ferie til Florida med familien, men en forsinket grensekontroll i New York ødela hele turen." Kort fortalt; De nådde ikke videreforbindelse på JFK grunnet lang kø i immigrasjon. Delta som skulle fly de siste strekk fant ikke billetten, og de måtte kjøpe nye billetter. Det viste seg at billetten deres videre hadde blitt kansellert, og da ble også returen kansellert, og de måtte kjøpe nye billetter hjem fra Florida. Noen som aner grunnen til at dette kan ha skjedd? Ellers synes jeg det er merkelig å bli enige om en kompensasjon på 47000,- om man har hatt utgifter på 73000,- som det står i artikkelen(?)
Jeg leste også artiklen og syntes ikke regnestykket der gikk opp med hvor mye de måtte betale for nye billetter etc. Tipper de har skrevet litt med gaffel for mat, ekstra hoteller etc.
Her kjenner man jo bare en side av saken, så vanskelig å reflektere. Men at SAS kundeservice er ekstremt ustabil og til tider ravende inkompetent, er jo noe flere av oss kjenner til. I god, gammeldags mainsplaining-ånd vil jeg bare minne alle på at man ofte har flere PNR når man flyr med flere selskaper. I dette tilfellet vil jeg tro at det var SK-PNR den reisende forholdt seg til, og at Delta kan ha hatt "Skyteam-issues" med å finne denne. Hadde vedkommende hatt Delta-PNR i hende, tror jeg dette ville løst seg veldig annerledes. Ergo er tipset å alltid ha alle aktuelle PNR for hånden. Disse får man ved å kontakte selskapet der man booket reisen.
Hvilket ansvar har flyselskapene hvis immigrasjon tar for lang tid og man ikke når neste fly? Ble billettene kansellert fordi de ikke møtte opp til neste flygning?
Så lenge innkommende flight er i rute er man såvidt jeg kan forstå avhengig av goodwill for å bli booket om. Amerikanske selskap er generelt flinke på slikt, så lenge man selv ikke er skyld i feilen, "flat tire rule" etc. I denne saken regner jeg med hjemreisen ble kansellert pga. no-show som ikke ble ryddet opp i på JFK-MIA.
Morsomt å titte på flytidene iallefall... Den 20. september landet SK915 16:48, så 12 minutter før rutetid. DL1428 dro 45 minutter forsinket, så 20:30 isteden for 19:45. I og med at de ble "enige" om 47 kNOK i kompensasjon så lukter det litt svidd her. Vi har bare hørt den ene siden av historien. De gangene imigrasjon er helt katastrofe pleier det å være ingen problem å ta det med Delta/United sin service desk på flyplassen, men på¨ettermiddagen må du regne med å bli booket om til neste dag.
Skjønt, i 2025 burde jo autokansellering ved no-show være forbudt ved lov. Skjønner at man hadde kommunikasjonsutfordringer i 1950, men i våre dager kan man raskt få oppklart hva kunden vil.
Artikkelen siterer dem på at returbillettene kostet 55000 på grunn av idiotpriser på enveis flybilletter fra USA pluss 14000 til for å komme seg NYC-MIA. Da er det 4000 igjen opp til kravet på 73000 som ikke er usannsynlig for et flyplasshotell i USA
Lærepengen er å ikke ha connection på en flyplass i USA, men enten ha det stedet i USA hvor en lander som endelig destinasjon, ha ei natt på flyplass hotel og fly videre dagen etterpå. I dette tilfelle ta New York først, og så fly innenriks til florida.
Skal være forsiktig med å synse så alt for mye rundt dette. Det var nok en situasjon de helst skulle unngått. Med erfaringer (både egne og her inne) så er det iallefall 2 ting som er kjekt å vite: 1. Connection i USA (ved innreise) bør nok ikke ha mindre enn 3 timer layover. 2. SAS har egen avdeling og tlf i USA som er mulig å nå lokalt. Dvs når "Norge er stengt"
Ja, jeg har vært bare 5 min unna å miste innenriks fly selv også, nettopp fra NY (Newark i mitt tilfelle) til MIA. Ikke pga immigrasjon, men security før videre flight. USA generelt er et vanskelig å land å gjøre transfer i, siden man i praksis må komplett land-side før man reiser videre selv om man ikke skal ut av flyplassen i US. Til og med om videre flight går til et annet land. Men toll-klarering og immigrasjon i første port of call er jo ikke uvanlig andre steder heller (når man skal videre innenlands), så dette burde alle vite. I alle fall dem som selger billetter.
Vi ble i 2023 booket om av United (skranken) uten større vansker da vi pga lang immigrasjon misset siste leg på OSL-EWR-MIA. Ringte også SAS, men de kunne ikke bistå. Fikk heller ikke retur auto-kansellert.