USA og Minneapolis

Tråd i 'Reisebrev' startet av Norwegian_Traveller, 09. aug 2025.

1. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Nærmer seg slutten på turen, og jeg ligger litt etter så det kommer et par poster i dag. Torsdag hadde jeg ett måltid, galskap, men et stort måltid midt på dagen holdt. Det ble en overfylt burrito.

God på smak, men nok en gang en slags fastfood-sjappe. Har bestemt meg at neste måltid blir på en restaurant der jeg kan sitte skikkelig ned, men må finne ut hvilken.

Så er det faktisk sånn at Downtown Minneapolis er det ikke McDonald´s, Burger King, Taco Bell, Panda Express eller noen av de andre store fastfood-kjedene. Litt herlig egentlig.

IMG_7544_jpg.JPG

Lillegutt, Earl, Sonictravel and 9 others like this.
  2. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    I USA er det jo som regel en del idretts- og sportsarrangementer du kan få med deg, og som den sportsidioten jeg er, så tenkte jeg at fritiden kan jeg bruke litt på det. Fredag kveld var det baseball-kamp, men det er veeeeeldig kjedelig og været var litt skiftende, så jeg valgte det bort.

IMG_7600_jpg.JPG

Istedenfor valgte jeg å kjøpe billett til en pre season-kamp i amerikansk fotball mellom Minnesota Vikings og New England Patriots midt på dagen lørdag. Da jeg våknet lørdag tidlig morgen så var det "severe thunderstorms" med pisseregn og et hekkans tordenvær et par timer. Heldigvis klarnet det opp utover formiddagen, men nooben meg hadde regnjakke med meg og langbukse på kampen i sol og 30 grader...

IMG_7573_jpg.JPG

US Bank Stadium ligger egentlig midt i sentrum, og er en fantastisk innendørs arena, der du føler du er utendørs. Behagelig temperatur, og ja, det føles som en hvilken som helst utendørs stadion. Kapasiteten er på 66.200 for vanlige kamper. Jeg vil tippe det var rundt 25.000 ledige seter.

Litt rart for det var ikke så mange ledige billetter for salg og resalg på Ticketmaster, og de var dyre. Der er amerikanerne rare med sin dynamiske prising og resalg som kan være langt over pålydende. Og så er det 25.000 tomme seter....

IMG_7582_jpg.JPG
    Jeg booket en slags VIP-billett i enden av langsiden på nivå to eller tre fordi det var en ok pris (600 kroner), for en god plassering. Her er ikke mat og drikke inkludert, men på et avgrenset område var det godt med sitteplasser, flere kiosker og ulik mat. Og bar for de som liker det. Her kan du fint ta deg en drink inn på kampen, selvsagt har hvert sete en holder til drikke.

Prisene startet på cirka 35 dollar for svingene og helt øverst.

Gode seter, god plass, fin stadion, og Vikings spiller enormt på vikinger, vikingskip, hjelper, gjallarhorn og en stor tromme. Og så SKOL! selvsagt, slagordet og som de synger hele tiden og bruker i sanger/tekster og promotering.

På vei bort hadde en kvinne på seg en t-skjorte som sa: Eat! Drink! Skol! Repeat!
    IMG_7580_jpg.JPG

Amerikansk fotball er ganske gøy, men å være på kamp er ganske langdrygt. Spilletid er 60 minutter (fire kvarter), men totalt sett varte kampen i nesten tre timer. Så 1/3 effektiv spilletid totalt. Vikings er ikke et veldig godt lag, og muligens de hadde skader på viktige spillere. Men det var moro å oppleve.

IMG_7604_jpg.JPG

Stemningen er som det ofte er på amerikanske idretter: Videoer, lyd og lys må til for å få publikum med. Ekstremt mye "LOUDER!" og "I can´t hear you" underveis.

Hadde dette vært en serie- eller sluttspillkamp i NFL hadde nok prisen vært mangedoblet, men dette er altså en pre season-kamp. Derfor et akseptabelt prisnivå, selv om det er dyrt. Og ja, alt inne på stadion er ganske dyrt også.

Anbefales!

IMG_7610_jpg.JPG

Attached Files:

Lillegutt, Earl, Sonictravel and 16 others like this.
  3. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Etter kampen måtte jeg ha noe mat og jeg var lei av vanlig amerikansk frityr og fant en thai-restaurant som scoret ganske godt. Sawatdee er en ganske stor restaurant, men det var overraskende lite folk da jeg kom. Faktisk så lite at jeg vurderte å finne et annet sted.

IMG_7619_jpg.JPG

Heldigvis kom det flere etterhvert.

IMG_7623_jpg.JPG

Maten? Veldig bra, pad thai men for første gang denne turen (utenom på flyet) så skulle jeg ønske det var litt mer mat. Mest fordi jeg spiser få måltider om dagen, på grunn av døgnrytmen. Jeg snur ikke døgnet særlig og i morgen er det hjem.

Lillegutt, Earl, Sonictravel and 11 others like this.
  4. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    I Minneapolis/St. Paul har de også et MLS-lag i fotball, altså øverste divisjonen i vanlig fotball. Major Soccer League er blitt veldig populært og mange stjerner kommer over når karrieren er på hell. Messi er jo et eksempel på dette. Minnesota United FC hadde hjemmekamp på kvelden, så jeg prøvde å få tak i billetter.

Det viste seg å være veldig enkelt, men jeg gjorde en tabbe: Jeg bare antok at billettene var tilgjengelige via Ticketmaster, men det var kun resalg-billetter og ikke offisiell leverandør. Derfor var billettene der veldig få og veldig dyre....

IMG_7690_jpg.JPG

Halvannen time før kampstart oppdaget jeg at Seetgeek var stedet, og da fant jeg plenty med billetter til gode priser. Etter norsk standard er det dyre billetter, bare så det er sagt. De startet vel på cirka 300 kroner for de rimeligste.

Allianz Field ligger midt mellom de to byene, eller litt nærmere St. Paul. Det geniale er at du kan ta Metro mellom byene og dermed rett til stadion for to dollar. Eventuelt kan du kjøpe dagskort for fire dollar. Selve turen tar en halvtime og på veien passerer du Minnesota University som er ganske stort. Her har de også en stor stadion med kapasitet på 55.000. Her spiller blant annet universitetslaget hjemmekampene sine, og denne har vært reservestadion for både Minnesota Vikings og Minnesota United. En liten digresjon, men universitetsfotball (am fotball) er veldig populært og prisene er fra cirka 300 kroner til flere tusen per billett.

IMG_7627_jpg.JPG

Allianz Field sto ferdig i 2019 og har en kapasitet på rundt 19.500. Jeg kjørte forbi denne sist jeg var her og tenkte at den så veldig kul ut. Utenfor var det selvsagt en stor fanzone med konserter, mat og drikke, og ganske god stemning før kamp.

IMG_7640_jpg.JPG

Inne er det god plass, luftig, sykt mange barer og matutsalg, så her er det mulig å få både det ene og det andre. Sprit? No problem! Av mat så jeg både koreansk, pizza, burger, pølser og tex-mex, pluss vanlige kiosker med popcorn, chips og brus. En burger koster nesten 200 kroner. God på smak.

IMG_7649_jpg.JPG

Du ser veldig godt fra hele tribunen. Jeg fikk en god plass på rad tre på øvre del på ene langsiden. Setene er behagelige og i motsetning til Europa så legger klubbene ned mye for komforten.

IMG_7667_jpg.JPG

På ene kortsiden har de laget et supporterfelt med safe standing. Litt kult fordi dette skiller seg helt vilt mye fra vanlig amerikansk publikum. Her sto de fleste gjennom kampen, og laget liv. Ikke på noen måte som i Europa enda, men de er på vei mot noe.

IMG_7680_jpg.JPG

Sangene ble vist på en liten del av skjermen slik at alle kunne ta del i dem. De hadde to forsangere foran feltet, og 20 trommer i ulike størrelser. De laget lyd, mye lyd, men for en europeer laget det nok ikke samme stemningen. Røyk var det også en del av - før kamp og etter scoring.

Kampen skulle starte 19.30, men den startet ikke før nærmere 20.00. Snodig. Før kampen er det selvsagt hedring av både det ene og det andre, det er nasjonalsang og i det hele tatt. Selve kampen var ganske kjedelig. Tviler på det var topplag som spilte mot hverandre. Jeg hadde hørt om én spiller og det var Kelvin Yeboah, nevø til tidligere stjerne Tony Yeboah.

IMG_7655_jpg.JPG

Minnesota United vant 1-0 etter en scoring med et drøyt kvarter igjen. Jeg fikk akkurat med meg scoringen før jeg gikk og tok metro tilbake. Jeg orket ikke lange køer, klokken var jo i mitt hode 05.00 om morgenen....

PS1! Dette var det 11. landet med fotballkamper for min del.

PS2! En litt moro ting som vi ikke er vant med: På cornere til hjemmelaget reiste hele stadion seg opp og viftet med skjerfene.

IMG_7677_jpg.JPG

Attached Files:

Earl, Teknolai, Sonictravel and 15 others like this.
  5. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Da jeg booket reisen som en pakkereise med fly og hotell, kom Tru by Hilton Minneapolis Downtown ut som det absolutt rimeligste alternativet. Faktisk var det flere tusen å spare kontra en del andre helt greie hotell. Jeg pleier ofte å tenke at prisen gjenspeiler kvaliteten så jeg var litt skeptisk, men prøvde likevel.

Beliggenhet
    Veldig entralt. Minneapolis sentrum er ikke så stort. Gangavstand til det meste, er 3-4 minutter til nærmeste metro-stopp. 6-7 til stadion for amerikansk fotball og 15 til de andre idrettsarenaene. Du finner restauranter i umiddelbar nærhet, men jeg valgte å gå litt for å finne andre.

IMG_7362.jpg

Innsjekk
    Hilton Honors-appen er ganske fin, her sjekker du inn, velger rom og bruker den som nøkkel. Fungerer utmerket! Du trenger ikke være i kontakt med resepsjonen i det hele tatt.

Rommet

Stort, luftig, rent. God plass på hele rommet, stor tv, en bitteliten pult. Greit med lys. Ikke overdådig innredet, men du har alt du trenger. Det er også et kjøleskap. Eneste jeg savnet var et skap, sånn at klær ikke trenger å ligge ute/henge ute.

IMG_7363.JPG

Badet
    Stort og et av de flotteste badene jeg har hatt på mine reiser til USA faktisk. God dusj med solid dør, god plass, lyst og greit.

IMG_7365.JPG

Søvnkvalitet
    Her pleier jeg å ta med seng/dyne/pute, temperatur, støy og lys. For å starte med sengen så var den god og passe myk, og det var fire gode puter. Dynene er jo ikke særlig i USA, det er det ikke her heller.

IMG_7367.JPG

Temperatur er veldig god, og har vært perfekt gjennom hele oppholdet. Jeg liker det litt kjølig, og det har jeg fått. Men temperaturen har en pris fordi aircondition laget mye støy og da er vi på punktet lyd og støy.

Her må jeg trekke. Det er kun mulig å stille temperatur, ikke hastighet eller nivå på viftene. Dermed lager det konstant mye lyd.

IMG_7368.JPG

Lys da? Helt lystett. Kjempebra. Rullegardin inni ramme, så det slippes ikke inn noe lys å snakke om inn på rommet.

Frokost
    Amerikansk frokost som du får på de fleste hoteller. Mye søtt, mye fint brød og frokostblandinger, eggerøre av pulver og ihjelstekt bacon og noen stekte poteter. 

Så skal det sies at de ikke hadde bacon hver dag, men vekslet mellom bacon, karbonader og noe oppvarmet skinke. Dette var et pluss.

IMG_7564_jpg.JPG

Annet

I resepsjonen hadde de en sone med brettspill og biljardbord. Stort pluss dersom du reiser en familie. Det er vaskerom på hotellet med vaskemaskin og tørketrommel. Usikker på om det er i hver etasje, men i min etasje var det.

Treningsrom som var godt utstyrt, kjølig og godt. 

Godt renhold trekker også opp.

I resepsjonen kan du kjøpe en del snacks og drikke. Veldig praktisk, men høye priser.

Så hadde jo jeg en negativ opplevelse ved at en ansatt stjal airpodsene mine den ene ettermiddagen. Det trekker jo selvsagt ned på min opplevelse. Samtidig ble det utrolig profesjonelt håndtert av hotellsjefen som ordnet opp. Så blir det spennende å se hvilken kompensasjon jeg får.

Totalt sett velger jeg å gi 4 av 5 stjerner. Hadde det ikke vært for tyveriet så hadde 4.5/5 vært resultatet.

PS! Tru by Hilton og Home2 Suites er på samme adresse og har samme resepsjon, men ulik frokostsal (?) og rommene om hverandre.

Lillegutt, Earl, Teknolai and 14 others like this.
  6. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,343
    Bonuspoeng:
    293
    Enig med deg logisk sett. Historisk sett har det likevel ikke vært slik.

En lang periode (ikke lenger nå) var feks Royal Jordanian beste sted å legge til/endre FQTV nummer for billetter hos BA og andre i OW.

For biletter hos LH var ofte andre *A partnere bedre på setevalg.

På den andre siden er Qatar er super strenge, og sperrer helt for endringer utført av andre i samme allianse. Så der MÅ man til de håpløse websidene de selv drifter.

7. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Minneapolis en slags oppsummering.

Jeg vet ikke helt hva forventningene mine til Minneapolis var før jeg ankom. Jeg var her i 16-18 timer i slutten av november 2023, men da landet jeg, var i et møte, på et arrangement og sov på hotellet før jeg kjørte sørover tidlig om morgenen.

Første jeg kommer på er at Minneapolis er langt mindre enn jeg trodde. Minneapolis har rundt 450.000 innbyggere og St. Paul drøye 300.000. I hele storbyområdet regner de rundt 3,6 millioner på Twin Cities som de kalles.

Så isolert sett er Minneapolis mindre enn Oslo i antall innbyggere…men likevel den 17. største byen i USA og et metro-område med flere millioner.

IMG_7727.jpg

Sentrum er lite og konsentrert og du kan gå på tvers på rundt 20 minutter. Her er det en del høye bygninger, men ikke som i Chicago og New York. Mange av dem inneholder kontorer, mens det også finnes en del leiligheter sentralt i byen.

Jeg skrev tidlig at jeg var overrasket over hvor lite folk det var i sentrum. I går, lørdag, var det en del siden det var fotballkamp med rundt 40.000-50.000 tilskuere. Da ble det plutselig en del trafikktrøbbel etter kampen, faktisk i over en time etter kampslutt.

Definitivt den reneste og peneste byen jeg har besøkt i USA til nå. I tillegg føles det ganske luftig og en tur rundt elven (Mississippi) er fint dersom du vil gå en tur. Minneapolis er USAs mest sykkelvennlige by, og mange sykler, det er sykkelfelt langs veiene og du kan leie både elsykler og elsparkesykler. (Lime enten direkte eller via Uber-appen). Har nevnt området nede ved elven og parkene i egen post. Trakk veldig opp.

Matmessig litt skuffet, men jeg brukte ikke veldig mye energi på å finne gode plasser heller. Likefullt: Ingen rimelig by! På noen steder var det svært kostbart å spise, og i butikkene var også prisene relativt høye. Dollaren er ikke så verst nå, men de har i tillegg hatt høy inflasjon siste årene. Så kunne jeg også finne gode tilbud, så det var ikke helsvart.

IMG_7729_jpg.JPG

Å komme seg rundt er ganske enkelt. Jeg brukte Uber og kollektivtransport. Sistnevnte fungerer utmerket egentlig, og det er både gode bussforbindelser, men ikke minst Metro dersom du skal til flyplassen og Mall of America (Blue Line) eller til St. Paul via universitetet (Green Line). Skal du til eller fra flyplassen og sentrum, så er det lite vits i taxi med mindre du er flere eller været er dårlig. Metroen funket utmerket og er jo nesten gratis.

Uber virker å ha en minstepris på cirka ni dollar.

Shopping: Noen butikker i sentrum, men skal du shoppe så drar du ut til Mall of America som er USAs største kjøpesenter og faktisk det største på den vestlige hemisfæren. Her finner du absolutt alt av butikker med over 500 butikker, restauranter, akvarium, fornøyelsespark og kino.

Andre severdigheter i området er: Minneapolis Institute of Art, Minneapolis Sculpture Garden, Landmark Center, James J. Hill House, Nickelodeon Universe, Como Park & Conservatory og St. Paul Gangster Tours (!).

IMG_7748_jpg.JPG
    St. Paul sett fra luften.

Området er jo kjent for sine norske røtter og dermed de sterkeste norsk-amerikanske båndene i USA. Visste du at en nordmann sto bak den moderne pacemakeren?
    Eller nesten, i hvert fall. I 1957 utviklet Earl Bakken, en norsk-amerikaner fra Minnesota, verdens første bærbare, batteridrevne pacemaker. Han bygde den i et lite verksted – etter at et barn døde under en strømstans fordi sykehusets pacemaker sluttet å virke.

Løsningen? En liten boks, drevet av batteri og laget med deler fra en metronom(!), som kunne festes direkte til pasientens kropp. For første gang kunne man støtte et hjerteslag uavhengig av strømnettet. Det finnes et museum, Bakken Museum, som ligger ute i det som visstnok er den fineste bydelen i Minneapolis, Linden Hills. Skrev en artikkel i serien om «notable Norwegians» som kan leses her (engelsk).

Lillegutt, Earl, tafta and 12 others like this.
  8. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Minneapolis/St. Paul (MSP)

Jeg har aldri flydd ut fra MSP, så dette var en ny flyplass å forholde seg til. Litt krøkkete når du ankommer med Metro eller leiebil så må du ta tog til Terminal 1 likevel. Du kan sikkert gå også, men vil tro det er et stykke siden de har tog.

IMG_7735_jpg.JPG

Delta tar seg av alt til KLM og Air France, og de holder til helt nord i Terminal 1. Stort område som viser hvor store Delta er på MSP. Innsjekk gikk fint. Jeg brukte automat og gikk i bag drop etterpå. De hadde egen bagdrop for Sky Priority.

Sikkerhetssjekk, der er jeg litt usikker på om jeg gjorde et godt eller dårlig valg. Det er to sikkerhetssjekker. En i nord (rett ved Deltas innsjekkingsområde) og en i sør. Den i nord sto det «Mindre enn 20 minutter ventetid) mens den i sør sto det «Mindre enn 5 minutter ventetid». Jeg prøvde den i sør. Om jeg faktisk sparte noe på det, eller om det var reellt - vites ei.

IMG_7738_jpg.JPG

Selve kontrollen er blitt langt enklere i USA. Skoene må ikke av lenger og du trenger ikke ta noe utenom væsker fra håndbagasjen! Mer effektivt? Nei. De brukte lang tid per håndbagasje, lenger enn før. I tillegg ble mange sendt til ekstra kontroll. Men herlig å slippe å tømme sekken.

Last edited: 18. aug 2025
    Lillegutt, DJasko, Earl and 10 others like this.
  9. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Delta har to Club One-lounger på flyplassen. En ved C-gatene og en ved F-gatene. Sistnevnte er visstnok nyere og bedre, men ofte mer full enn den andre. Grunnen er at de fleste Delta-reisende går rett i den nordre sikkerhetssjekken og kommer dermed nær denne lungen.

Den ligger også nær G-gatene som brukes av KLM/AF.

Det var kø inn i loungen da jeg kom, og mye folk inne. Det var noen sitteplasser, men sammenlignet med andre lounger i USA så var dette den som klart har vært mest full.

Loungen er stor, relativt lys, men den er ikke i nærheten av samme standard som på ORD eksempelvis. Jeg ble litt skuffet. Litt slitt, og veldig enkelt interiør.

IMG_7739_jpg.JPG

Deltas Club One på T5 i Chicago sto faktisk ikke så mye tilbake for Polaris til United, med unntak av at den ikke hadde «restaurant». På MSP så var den klart dårligere på alle mulige måter.

Mat og drikke
    Godt utvalg, egen bar. Noe drikke er premium, uten at jeg sjekket hvilke. Asiatisk-inspirert mat, gode smaker. Røvde bare litt, men ingenting å si på utvalget av verken kalde eller varme retter.

Toaletter
    Nei, nei, nei. På en lounge forventer jeg litt privatliv på toalettet og tette dører. Her er det en «halvmeter» åpning nederst. Står til stryk.

IMG_7740_jpg.JPG

Jeg hadde cirka tre timer her og de gikk fort. Raskt nett og jeg fikk jobbe litt. Mye folk da jeg kom, men forsvant en del i løpet av de første 45 minuttene.

Totalvurdering: 3/5 - kanskje 3.5/5 hvis jeg legger godviljen til.

Lillegutt, DJasko, Spielhaug and 15 others like this.
  10. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Flight #3 KLM MSP-AMS med B787-9

Boarding

Ett beskrivende ord: Kaos.
    Faktisk det glade vanvidd. Først er det ti minutter med konstant kjefting via høyttalere fra de Delta-ansatte ved gaten om at FOLK MÅ STÅ BAK SKILTET DET STÅR PLEASE WAIT HERE!!!! når boardingen startet.

IMG_7741_jpg.JPG

Når boardringen først kommer i gang, får ikke gruppe 1 og 2 kommet gjennom boardingsjekken før de kjører gruppe tre, fire og fem også. Altfor mye folk på en gang, og en del irriterte frequent travelers som hadde gruppe 1 og 2.

Helt sjokkert. For meg gjorde det ikke veldig mye, selv om jeg var i gruppe 2, men flyet var halvfullt da jeg kom meg om bord og plass til håndbagasje begynte å fylles opp. Med Delta var jeg i gruppe fire, men slapp inn langt tidligere på flyet, og da tømte de hele gruppe 1, 2 og 3 først.

IMG_7744_jpg.JPG

Setet
    Jeg hadde betalt litt ekstra for economy comfort som bare var litt mer beinplass. Og ja, god plass til beina, opptil 10cm reklamerer de for.
    Aldri flydd 787 før, men imponert over at de ikke hadde tradisjonelle rullegardiner, men "filtre" som fungerte ganske ok. Om et fly lager støy eller er stille, kan ikke jeg uttale meg om, hører sjelden forskjell. Men kjekt med nytt fly på listen.
    Sov ikke et sekund. Har ikke skjedd siden…2008 eller noe at jeg ikke sover på langdistanse, uavhengig av klasse. Aner ikke om det er annerledes seter, men hos Delta satt jeg komfortabelt i nesten ni timer. Her var lårene og rumpa helt ferdige etter fire. Setene føltes rett og slett harde ut.

Mat og drikke
    Serveringen til KLM har blitt utrolig svak. Her har de svekket produktet kraftig på langdistanse siden sist. Lite drikke trekker også ned. Jeg fikk et bittelite glass Cola Zero, og ikke tilbud om noe mer utenom kaffe, te og vann før andre servering. Da vanket et lite glass eplejuice. Eneste pluss er at de ga ut en flaske vann til hver, der Delta kun hadde glass/kopp.

IMG_7749_jpg.JPG

Utvalget på mat var kjøttboller eller vegetar. Jeg valgte kjøttboller, der jeg fikk tre bittesmå kjøttboller i en tomatsaus og potetmos. Smakte middels, lite mat, men jeg var sulten så jeg tømte brettet for både forrett, hovedrett, dessert og ost.

IMG_7752_jpg.JPG

Rett etter maten fikk vi en cookie, som føltes litt malplassert all den tid vi akkurat hadde spist dessert. Før landing tenkte jeg at vi fikk noe frokostaktig, men nei da var det noe varmt med ost. Greit på smak, men ikke hurra her heller.

IMG_7755_jpg.JPG

IFE og wifi

WiFi var over fem ganger så dyrt som hos Delta. God hastighet.
    Bra utvalg av filmer. Ingenting å trekke for.

KLM skuffet meg. Blir slått av Delta på absolutt alt utenom innsjekk. Dårligere mat, dårligere drikke, dårligere service, dårligere sete, dyrere WiFi.

Totalvurdering: 2,5/5

Lillegutt, Lnbre, Earl and 13 others like this.
  11. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    KLM Crown Lounge 25

Hadde 2.20 på AMS så da ble det en tur innom Schengen-loungen, den som heter 25. Her var det så tidlig at det var lite folk, godt med sitteplasser, godt utvalg og rolig. De har også dusjer. IMG_7757_jpg.JPG

Frokost med både varme og kalde retter, godt utvalg av drikke. Ja, en veldig fin lounge. Likte meg bedre her enn non-Schengen loungen på utreise faktisk.

Vurdering: 4/5

Lillegutt, DJasko, Lnbre and 12 others like this.
  12. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Tja, det er jo 100% amerikansk med slike toaletter. Denne loungen og Delta er ikke enestående i så måte. Så det blir mange toaletter som står til stryk da.
    Jeg har alltid lurt på hvorfor amerikanerne har doene slik. Enklere renhold kanskje?

tafta liker dette
  13. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Første loungen i USA jeg har opplevd slike toaletter. Eller SAS-loungen på ORD har jo ikke egne toaletter, så den er samme.

Jeg vil tippe det er noe hysterisk sikkerhetsgreier.

14. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Flight #4 AMS-SVG

Under flyturen over Atlanterhavet fikk jeg tilbud om å oppgradere til business på siste leg og de kunne friste med fine dining! Ikke verst, selv om det ikke er sååå fine dining.

Men det var ikke mulig å oppgradere, eller å endre sete i det hele tatt. Verken i appen eller på KLMs nettside…så de pengene gikk de eventuelt glipp av.

IMG_7771_jpg.jpeg

Jeg hadde betalt for sete ved nødutgang, men var blitt flyttet. Skal visstnok få pengene igjen.
    I tillegg fikk jeg tilbud om adgang til loungen for kun 715 kroner. Røverkjøp med tanke på at jeg uansett har tilgang…

Embraer 195 hjem til Stavanger. Skal bli godt å komme hjem. Ny flytur i morgen 06.30. Da er det flight #5 av 10 på 12 dager.

Lillegutt, DJasko, Earl and 9 others like this.
  15. olds69

olds69 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    3

Det stemmer nok at det er sikkerhets hysteri..
    Har blitt fortalt at det er for at folk skal komme seg ut av stallen dersom døra går i vranglås...

Norwegian_Traveller and RoadKing like this.

Del denne siden