USA og Minneapolis

Tråd i 'Reisebrev' startet av Norwegian_Traveller, 09. aug 2025.

1. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Da står ny tur til USA som neste post på programmet. I tillegg skal jeg fly 10 flighter på 12 dager med fire forskjellige flyselskap og seks ulike flyplasser.

Først ut er Minneapolis i USA fra førstkommende tirsdag. Ikke noe farting og leiebil denne gang, men håper å få utforske Minneapolis mer enn jeg fikk sist. Da var jeg der kun i et knapt døgn.

Kommende flighter:

SVG-AMS KLM
    AMS-MSP Delta

MSP-AMS KLM
    AMS-SVG KLM

SVG-OSL SAS
    OSL-SVG SAS

SVG-OSL SAS
    OSL-LHR SAS

LGW-OSL Norwegian
    OSL-SVG Norwegian

2. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Målet med turen er utstillingsåpning på Norway House, trolig største norske huben for norsk-amerikanere i USA.

her fra sist besøk i november 2023. Da fløy jeg LH F ❤️
    70E67709-5065-4036-A2A0-2F84055BC44B.jpeg

3. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Denne gang blir det definitivt ikke First, og heller ikke business. Alle flighter er i økonomi, eneste er at med KLM på hjemturen har jeg et comfort sete med større benplass og litt mer å gå på bakover, samt nødutgang på siste flyet hjem.

Har ikke reist med KLM interkontinentalt siden mars 2019, og Delta var vel i oktober 2011 og DTW-AMS.

KLM i 2019 var med 747 og opp trappen i business.

IMG_4184_Original.jpeg

4. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Det har jo vært en del frustrasjon rundt hvor folk har fått poengene ved partnerreiser. En del har fått poengene på FB-kontoen sin og ikke EB.

Jeg har vært veldig bevisst og ikke logget på KLM eller brukt KLM-appen. Foreløpig ser det veldig bra ut. Jeg har derimot brukt KLMs hjemmeside og logget på med bookinginfo, SAS-appen og Delta-appen.

Normalt bestiller jeg alltid fly direkte fra flyselskapene, men denne gangen gjorde jeg et unntak. Jeg sparte nesten 20% på overnattingen ved å booke som pakkereise hos Expedia. Det har blitt litt styr for i slutten av juni fikk jeg beskjed av Expedia at hele reisen var kansellert av KLM:
    IMG_7279.jpeg

Heldigvis det var bare at jeg skulle lande tre minutter senere, så en ørliten schedule change skapte en del forvirring.

Dette har aldri vist i SAS-appen, men i morges dukket det opp melding om endringer og at jeg kunne endre. Det stemmer ikke, for jeg står oppført med flightene jeg skal ha og de er alle ok hos KLM.
    IMG_7278.jpeg

Systemene til Delta og KLM snakker ikke helt sammen heller, for hos Delta får jeg beskjed om at jeg ikke har gyldig returbillett - som er med KLM.
    IMG_7290.jpeg

5. tafta

tafta Nytt Medlem

Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    God tur. Ser fram til oppdatering frå deg av AMS-MSP med Delta vs MSP-AMS KLM.

Skal ta den samme turen om litt over ein månad og sidan vi er to så valgte vi Delta over KLM over dammen pga 2-setarar på Eco hos Delta istadenfor 3-setarane som KLM tilbyr. Sjekk gjerne og om nødutgang på Delta har god beinplass eller om den nødutgangbulken stikk ut og hindrar for den ved vinduet. Dama føreslår nødutgangsseta, men eg er skeptisk pga den beinplassen og manglande vindu ved nødutgang seier Seatguru.

Norwegian_Traveller liker dette
  6. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Hvilke flytyper har dere? Trolig samme.

Jeg har A350-900 med Delta og B787-9 på returen. Skal se om jeg husker nødutgang og plass.

7. tafta

tafta Nytt Medlem

Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18

Ahh, vi har Airbus A330-300 med Delta, då er det nok ikkje mykje å hente. Trudde kanskje dei var meir konsistente i flytype på samme strekning.

8. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Innsjekk på minuttet 24 timer før avreise. Hos KLM kunne jeg velger alle seter, inkludert Business for en ekstra kost. Business SVG-AMS kostet 750,- noe det ikke er verdt.

Delta var det ingen valg. Tidligere kunne jeg i Delta-appen kjøpe Economy comfort for 550, som et samme sete bare lenger frem i flyet. Nei, takk.

Ser ut som Main Cabin over Atlanterhavet er full, mens det kan virke som det er rikelig med seter i Premium Select. Oppgradering er derimot umulig ifølge Delta, da de rimeligste billettene ikke oppgraderes.

Spent på returen med KLM om jeg får muligheten til å kjøpe sete lenger frem.

9. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Ser man det! Skulle inn og sjekke setekartet og først i Delta-appen. Da viste det 46A. Så sjekket jeg KLMs nettside og vips var jeg plassert på 33A som er Delta Comfort+ - altså litt mer plass. Siden det var gratis så takker jeg og bukker.

IMG_7293.jpeg

10. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Fordelen ved å bo på et hotell i Hilton-kjeden og bruk av appen er at du får velge rom. Da er det enklere å orientere seg.

Selv velger jeg alltid rom så høyt oppe som mulig, og så langt fra heisen(e) som mulig. Denne gang var det flere muligheter så får vi se om jeg treffer greit.

IMG_7292.jpeg

11. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Drama!

Sola er stengt mens de venter på bombegruppen. Flyet jeg skal ta i morgen er sendt til Kristiansand slik det ser ut. Da ryker nok reiseruten min i morgen….

IMG_7294.jpeg

12. Ombo

Ombo Medlem

Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    93
    Og hvor er du nå?? Håper ikke det var din koffert som laget drama på SVG i går kveld

13. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, jeg skulle ikke reise før 0610 i morges, men kansellert fly.

Ombo liker dette
  14. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    I natt ble flyet fra Stavanger til Amsterdam kansellert. Ikke uventet etter at det ble omdirigert til Kristiansand. Ble satt opp på neste mulige:
    10.15 fra Stavanger og så rett videre til Minneapolis med Delta fra Amsterdam.

Mye krøll nå. Comfort+ setet røk. Ble plassert midt inni, midt i flyet og helt bakerst. Der var det ikke 2-5-2 konfig heldigvis, men kun tre.

Så dukket det opp midtgang sete lenger fremme, og heldigvis vindussete igjen. Sjekker setekartet jevnlig i håp om litt lenger frem i flyet.

Har Smart Delay+ i forsikringen, og alle flighter registrert. Har ikke hørt et pip fra den kanten. Ikke at det er veldig viktig siden jeg har EBD-status mtp lounge, men litt kjedelig når ting ikke virker.

Første sete:
    IMG_7296.jpeg

15. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,402
    Bonuspoeng:
    93
    Kjedelig med trøbbel! Dessverre gir ikke Smartdelay+ noe ved kanselleringer, og du får ikke noe lyd derfra heller ved kanselleringer. Jeg mistenker også at du vil få problemer med å registrere de nye flightene uten å slette de gamle først (jeg har tidligere slitt med å legge inn en schedule change ved irrops). Du vil heller få en "flyet ditt er i rute"-mail når opprinnelig fly fra AMS pusher ut.

tafta and Norwegian_Traveller like this.
  16. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    booket om til A330-300 nå, skal se om jeg husker dette.

tafta liker dette
  17. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Ganske tungvint med andre ord.

btm liker dette
  18. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Denne første reisedagen blir bare rarere og rarere:

Jeg bestilte taxi, men sjåføren kunne ikke kjøre meg til flyplassen, så han bestilte ny taxi til en bensinstasjon og satte meg av der! Taxi for å ta taxi med andre ord…

19. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    North Sea Lounge er det sjelden jeg har tilgang til på Sola. Sist var i 2023 da jeg fløy Lufthansa.

Loungen er rolig, i dag var det ganske lite folk. Utvalget er helt middels. Det er ingen fantastisk lounge, men eg greit sted å trekke seg tilbake mens du venter.

Havregrøt var varmretten, ellers litt tørt brød og noe pålegg. 3 av 5 stjerner.

IMG_7302.jpeg IMG_7303.jpeg IMG_7304.jpeg

Flymunda, Eddie47, EndreD and 14 others like this.
  20. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Første flight var jo en enkel greie, 1t 20min, med en boks cola uten sukker og en tørr sandwich med ost. Faktisk smakte den bedre enn den så ut.

Fullt fly, med mange som var booket om både fra KLM og Lufthansa om bord.

Litt forsinket, men de fløy inn forsinkelsen. IMG_7308_jpg.jpeg

Flymunda, Eddie47, EndreD and 7 others like this.

Del denne siden