Da står ny tur til USA som neste post på programmet. I tillegg skal jeg fly 10 flighter på 12 dager med fire forskjellige flyselskap og seks ulike flyplasser. Først ut er Minneapolis i USA fra førstkommende tirsdag. Ikke noe farting og leiebil denne gang, men håper å få utforske Minneapolis mer enn jeg fikk sist. Da var jeg der kun i et knapt døgn. Kommende flighter: SVG-AMS KLM AMS-MSP Delta MSP-AMS KLM AMS-SVG KLM SVG-OSL SAS OSL-SVG SAS SVG-OSL SAS OSL-LHR SAS LGW-OSL Norwegian OSL-SVG Norwegian
Målet med turen er utstillingsåpning på Norway House, trolig største norske huben for norsk-amerikanere i USA. her fra sist besøk i november 2023. Da fløy jeg LH F ❤️
Denne gang blir det definitivt ikke First, og heller ikke business. Alle flighter er i økonomi, eneste er at med KLM på hjemturen har jeg et comfort sete med større benplass og litt mer å gå på bakover, samt nødutgang på siste flyet hjem. Har ikke reist med KLM interkontinentalt siden mars 2019, og Delta var vel i oktober 2011 og DTW-AMS. KLM i 2019 var med 747 og opp trappen i business.
Det har jo vært en del frustrasjon rundt hvor folk har fått poengene ved partnerreiser. En del har fått poengene på FB-kontoen sin og ikke EB. Jeg har vært veldig bevisst og ikke logget på KLM eller brukt KLM-appen. Foreløpig ser det veldig bra ut. Jeg har derimot brukt KLMs hjemmeside og logget på med bookinginfo, SAS-appen og Delta-appen. Normalt bestiller jeg alltid fly direkte fra flyselskapene, men denne gangen gjorde jeg et unntak. Jeg sparte nesten 20% på overnattingen ved å booke som pakkereise hos Expedia. Det har blitt litt styr for i slutten av juni fikk jeg beskjed av Expedia at hele reisen var kansellert av KLM: Heldigvis det var bare at jeg skulle lande tre minutter senere, så en ørliten schedule change skapte en del forvirring. Dette har aldri vist i SAS-appen, men i morges dukket det opp melding om endringer og at jeg kunne endre. Det stemmer ikke, for jeg står oppført med flightene jeg skal ha og de er alle ok hos KLM. Systemene til Delta og KLM snakker ikke helt sammen heller, for hos Delta får jeg beskjed om at jeg ikke har gyldig returbillett - som er med KLM.
God tur. Ser fram til oppdatering frå deg av AMS-MSP med Delta vs MSP-AMS KLM. Skal ta den samme turen om litt over ein månad og sidan vi er to så valgte vi Delta over KLM over dammen pga 2-setarar på Eco hos Delta istadenfor 3-setarane som KLM tilbyr. Sjekk gjerne og om nødutgang på Delta har god beinplass eller om den nødutgangbulken stikk ut og hindrar for den ved vinduet. Dama føreslår nødutgangsseta, men eg er skeptisk pga den beinplassen og manglande vindu ved nødutgang seier Seatguru.
Hvilke flytyper har dere? Trolig samme. Jeg har A350-900 med Delta og B787-9 på returen. Skal se om jeg husker nødutgang og plass.
Ahh, vi har Airbus A330-300 med Delta, då er det nok ikkje mykje å hente. Trudde kanskje dei var meir konsistente i flytype på samme strekning.
Innsjekk på minuttet 24 timer før avreise. Hos KLM kunne jeg velger alle seter, inkludert Business for en ekstra kost. Business SVG-AMS kostet 750,- noe det ikke er verdt. Delta var det ingen valg. Tidligere kunne jeg i Delta-appen kjøpe Economy comfort for 550, som et samme sete bare lenger frem i flyet. Nei, takk. Ser ut som Main Cabin over Atlanterhavet er full, mens det kan virke som det er rikelig med seter i Premium Select. Oppgradering er derimot umulig ifølge Delta, da de rimeligste billettene ikke oppgraderes. Spent på returen med KLM om jeg får muligheten til å kjøpe sete lenger frem.
Ser man det! Skulle inn og sjekke setekartet og først i Delta-appen. Da viste det 46A. Så sjekket jeg KLMs nettside og vips var jeg plassert på 33A som er Delta Comfort+ - altså litt mer plass. Siden det var gratis så takker jeg og bukker.
Fordelen ved å bo på et hotell i Hilton-kjeden og bruk av appen er at du får velge rom. Da er det enklere å orientere seg. Selv velger jeg alltid rom så høyt oppe som mulig, og så langt fra heisen(e) som mulig. Denne gang var det flere muligheter så får vi se om jeg treffer greit.
Drama! Sola er stengt mens de venter på bombegruppen. Flyet jeg skal ta i morgen er sendt til Kristiansand slik det ser ut. Da ryker nok reiseruten min i morgen….
I natt ble flyet fra Stavanger til Amsterdam kansellert. Ikke uventet etter at det ble omdirigert til Kristiansand. Ble satt opp på neste mulige: 10.15 fra Stavanger og så rett videre til Minneapolis med Delta fra Amsterdam. Mye krøll nå. Comfort+ setet røk. Ble plassert midt inni, midt i flyet og helt bakerst. Der var det ikke 2-5-2 konfig heldigvis, men kun tre. Så dukket det opp midtgang sete lenger fremme, og heldigvis vindussete igjen. Sjekker setekartet jevnlig i håp om litt lenger frem i flyet. Har Smart Delay+ i forsikringen, og alle flighter registrert. Har ikke hørt et pip fra den kanten. Ikke at det er veldig viktig siden jeg har EBD-status mtp lounge, men litt kjedelig når ting ikke virker. Første sete:
Kjedelig med trøbbel! Dessverre gir ikke Smartdelay+ noe ved kanselleringer, og du får ikke noe lyd derfra heller ved kanselleringer. Jeg mistenker også at du vil få problemer med å registrere de nye flightene uten å slette de gamle først (jeg har tidligere slitt med å legge inn en schedule change ved irrops). Du vil heller få en "flyet ditt er i rute"-mail når opprinnelig fly fra AMS pusher ut.
Denne første reisedagen blir bare rarere og rarere: Jeg bestilte taxi, men sjåføren kunne ikke kjøre meg til flyplassen, så han bestilte ny taxi til en bensinstasjon og satte meg av der! Taxi for å ta taxi med andre ord…
North Sea Lounge er det sjelden jeg har tilgang til på Sola. Sist var i 2023 da jeg fløy Lufthansa. Loungen er rolig, i dag var det ganske lite folk. Utvalget er helt middels. Det er ingen fantastisk lounge, men eg greit sted å trekke seg tilbake mens du venter. Havregrøt var varmretten, ellers litt tørt brød og noe pålegg. 3 av 5 stjerner.
Første flight var jo en enkel greie, 1t 20min, med en boks cola uten sukker og en tørr sandwich med ost. Faktisk smakte den bedre enn den så ut. Fullt fly, med mange som var booket om både fra KLM og Lufthansa om bord. Litt forsinket, men de fløy inn forsinkelsen.