United Economy til Washington DC

Tråd i 'Reisebrev' startet av Darkcho, 27. mars 2018.

1. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,420
    Bonuspoeng:
    113
    De siste fem årene har jeg blitt bortskjemt når jeg reiser langdistanse. Ikke siden høsten 2013 har jeg flydd i de bakre deler av flyet. Men nå var det altså klart for tur igjen, denne gang med United til Washington. Turen jeg skal beskrive ble booket som følger:

Oslo - Brussels (SAS GO)
    Brussels - London (United Economy)

Hotell i Washington: The Darcy - A Curio Collection Hotell by Hilton

Bakgrunnen for turen var en konferanse med jobb, hvorav jeg tok noen ekstra dager i Washington. IAD ble en ny flyplass for min del, mens Brussels har jeg vært på en hel del ganger tidligere.

Avreise fra Oslo med 737-700 (LN-RRB, levert til SAS Norge i 2007) på rutetid. Frokost ble på forhånd inntatt i loungen. Som EBD ble jeg tilbudt drikke om bord, men takket nei til alt annet enn vann og kaffe.

IMG_7906.JPG

Vel fremme i Brussels hadde jeg rett over 2 timer til neste avgang, og trasket derfor til Brussels Airlines sin lounge "The Suite" som ligger like ved gaten United bruker. Her kom en ny opplevelse: For å komme inn i loungen måtte jeg først gå til United skranken for å svare på ekstra spørsmålene som nå er innført for innreise til USA. Rart konsept, men ingen bønn. Skranken ligger en etasje ned fra gaten, 3 min gange. Spørsmålene ble stilt fra en ganske uinteressert herremann "Hvor kommer du fra" "Hvilket sportslag heier du på" "Hva skal du i Washington" "Hvor i Oslo bor du". Hele seansen var over på 2 minutter, nå med et klistremerke på boardingkortet som viste at jeg både kunne entre USA og The Suite loungen ;)

Loungen er vel greit dekket på forumet fra før. Helt ok utvalg av mat og drikke. Pluss for at drikke kommer i bokser og flasker, samt et par magasiner og aviser. Spiste litt pasta og nøt en god Cola før det bar ned til gaten.

På forhånd hadde jeg lest meg opp vedrørende oppgradering til Business eller First. Poeng var utelukket, billetten var for billig til å la seg oppgradere med SAS Eurobonus. Cash er som kjent king, men flyet var dessverre 100% fullbooket i alle klasser. Bummer. 9 timer i Economy here i come...

United kjører hardt og godt på sine boarding grupper. Som *A Gull/Diamant ble jeg plassert i boarding gruppe 2 og var ganske tidlig om bord i flyet, en gammel 777-200 (N796UA) levert for 20 år siden til United.

IMG_7908.JPG

Det var ingen større tegn til slitasje om bord, flyet har nok byttet deler av innredningen i nyere tid. United er satt opp med 3-3-3 i Economy, hvorav jeg hadde valgt et sete mot midtgangen. Foretrekker absolutt alltid midtgang for å kunne strekke på beina eller kommer meg raskt ut om jeg har møter.

Om bord var også en delegasjon fra USAs Paralympics team som skulle hjem etter god innsats i OL. Mye heder og ære ble annonsert av dagens kaptein som også kunne informere om ca 9 timers flytur. Sidekammeratene mine kom begge fra Liberia og var relativt redde for å fly. Mye ave maria og nervøsitet på både avgang og landing.

IMG_7909.JPG

Etter skiltet for setebeltet ble slukket startet serveringen omtrent umiddelbart. Det er gratis drikke for alle i Economy, muligens med noen restriksjoner for antall enheter alkohol. Siden dette enda var tidlig på dagen, valgte jeg kun vann og soft drinks på denne flighten. Sammen med min Minute Maide Apple Juice fikk jeg også en liten snacks, pesto sticks. De smakte helt random, mens eple juicen var god.

IMG_7912.JPG

Til middag var det hele tre valg: Indisk kylling, Vegetar og Pasta. Jeg gikk for indisk kylling (risiko sport på langdistanse) som faktisk smakte helt fortreffelig. Til dette fortsatt jeg med vann og Minute Maid som ble servert samtidig. Til middagen fulgte det også litt salat og brød.
    IMG_7913.JPG

IMG_7914.JPG

Etter middagen fikk alle tilbud om iskrem med jordbærsmak. Denne smakte faktisk veldig godt, omtrent som isen SAS serverer i C, stor tommel opp! Fortsatte med Minute Maid og Vannflasker som ble delt ut flere ganger under turen.

Hadde forberedt meg godt ved å sjekke utvalget av film om bord. United er heldigvis et selskap som legger ut komplett liste over underholdning, og til min store glede var det haugevis av filmer å velge i mellom. Jeg så faktisk filmer non-stop på veien til Washington. En rekke av Oscar kandidatene samt et par eldre klassikere, meget god stemning.

IMG_7915.JPG

Kapteinen advarte før landing om at vi kunne forvente oss en del turbulens da området hadde hatt sterke vinder i flere dager. Det ble en del risting de siste 4 minuttene, men ikke slik at det ble ubehagelig for en nordmann som har flydd litt i det vidstrakte landet vårt :) Sidekammeratene fra Liberia var derimot svært takknemlige når vi endelig satt hjulene i bakken. Washington viste seg fra sin beste side med blå himmel og strålende sol.

IMG_7916.JPG

Immigrasjonen i Washington var unnagjort på kort tid, utrolig nok. Jeg hoppet på en Avis buss og hentet ut leiebilen.

Konklusjon:

United leverer faktisk et ganske ok Economy produkt, til tross for et frynsete rykte. Setet var greit, maten var god, de er raus med drikke og har godt utvalg av underholdning om bord. Avstand mellom setene er ikke topp, der ble det trangt selv for meg som er en slank kar. Men utenom det har jeg lite å sette fingeren på. Kunne lett valgt United Economy på langdistanse igjen (sett at jeg må fly Economy;) )

tafta, Are, DanH and 20 others like this.
  2. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,420
    Bonuspoeng:
    113
    Hotellet ble som nevnt The Darcy, et hotell i Hilton gruppen. Prisen var veldig pen, ca 1000kr pr natt for et standard rom uten frokost. Hotellet ligger fint til, 10 min gange fra Det Hvite Hus, og er veldig fresht og fint. Hilton reklamerer selv med at dette er det nyeste hotellet deres i Washington. Rommet var av veldig grei størrelse med en god seng, pult, tv, minibar og bad. Det var smarte løsninger med USB kontakter på begge sider av sengen, og på kontorpulten.

IMG_1.JPG

IMG_11.JPG

IMG_111.JPG

Etter en kort benstrekk, tok jeg beina fatt for å få med meg mest mulig av Washington på kort tid. Jeg hadde totalt 2 dager (en kveld, en dag, en formiddag) satt av til mest mulig sightseeing. Som de fleste andre ville jeg innom følgende: National Mall, Smithsonian Air And Space Museum, Arlington Graveyard, Supreme Court, Capitol Hill og George Town. Rakk heldigvis innom absolutt alt, og kun med å gå.

Under står jeg inne i Abraham Lincoln Memorial og ser mot Washington monumentet. Vannspeilet var tømt grunnet arbeid.

IMG_7981.JPG

Denne kvelden kom en del av flytrafikken inn over Abraham Lincoln monumentet etter avgang, svært fascinerende for en nerd som meg. Kombinert med solnedgangen ble det et par fine bilder.
    IMG_7989.JPG

IMG_7991.JPG

I andre enden var altså Capitol Hill. Imponerende bygg med mye historie. Jeg ville se litt andre ting, og tok derfor ingen tur inn i bygget. Med litt lengre tid tilgjengelig ville jeg nok absolutt tatt en tur både her og i Supreme Court. Heisen i Washington monumentet var også stengt grunnet utbedringer.

IMG_8010.JPG

Tidlig på morgenen fikk jeg besøkt Air and Space som virkelig anbefales. Store flotte utstillinger som dekker omtrent alt som rører seg over bakken. Raketter, droner, fly etc. IMAX sal med flere filmer, øl og snacks. Her inne brukte jeg noen timer.

IMG_8012.JPG

Capitol Hill i strålende sol.
    IMG_8056.JPG

Are, DanH, pgaa and 16 others like this.
  3. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,420
    Bonuspoeng:
    113
    Mer Capitol Hill. Jeg endte opp med å gå alle dagene, kontra å benytte Uber eller Metro mellom de forskjellige attraksjonene. Det er litt slitsomt, men samtidig får man sett en hel. Til info er det lite/ingen mat akkurat rundt National Mall, så ikke planlegg lunch.

IMG_8060.JPG

Supreme Court. Her var jeg inne en liten stund, men droppet omvisningen. Fascinerende historie og bygg. De hadde en liten gavebutikk med bøker, postkort og kaffekopper.
    IMG_8065.JPG
    IMG_8068.JPG

John Fitzgerald Kennedys grav i Arlington med flammen som aldri slukker i bakgrunnen. Ved siden av lå Jaquelin og en til fra familien.

IMG_8072.JPG
    IMG_8073.JPG

Tomb of the Unknown Soldier. Her er ukjente falne soldater fra USAs kriger representert.
    IMG_8078.JPG

IMG_8082.JPG

Minnet etter Korea-krigen ved National Mall. Kanskje det "stiligste". Viser en gruppe soldater på patrulje med full stridsutrustning.
    IMG_8084.JPG

Kan virkelig anbefale Washington som by. Masse kjekt å se, god mat og hyggelige folk. Akkurat mat krever gjerne litt planlegging rundt det hvite hus, national mall, Capitol etc. Der er det lite bra å velge mellom, mens resten av byen har en god variasjon av det meste.

Takk for titten!

Attached Files:

Maggie, Are, DanH and 20 others like this.
  4. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,840
    Bonuspoeng:
    183
    Så greit ut det her. Om jeg skulle valgt så hadde jeg nok gått for SK i eco som er vesentlig bedre enn UA og som *A gull kan du vel velge setene som er rett bak plus gratis. Da sitter du bra altså, men antar at det vel hadde noe med prisen å gjøre det her.

braathens safe and Darkcho like this.
  5. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,420
    Bonuspoeng:
    113
    SAS var mer enn dobbelt så dyre for aktuelle datoer. United endte på rett under 7k, tur retur, mens SAS var over 14k, tur retur. Så mye er de poengene ikke verdt ;)

Endte faktisk opp med rett under 6000 poeng for Oslo - Brussels - Washington - London - Oslo. Siste leg hadde United plassert meg i SAS Plus faktisk.

OttoL liker dette
  6. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,840
    Bonuspoeng:
    183
    Hehe var det jeg tenkte meg :)

7. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,036
    Bonuspoeng:
    293
    Liker det du skriver og suger inn det du ser ...
    jeg skal dit på egotripp i slutten av mai og reiser T/R BGO-IAD i SAS Plus for 7512kr .... noe som gir vel 14 000 poeng ...

Planlegger å bruke dagene til mye av det du gjør ... gleder meg til fortsettelsen av reisebrevet!

Darkcho and Shyneno like this.
  8. Earl

Earl Veteran

Likes mottatt:
    8,746
    Bonuspoeng:
    183
    Dette ser ut som en fin tur, masse fine bilder og flott vær i Washington. Greit å se en økonomitur innimellom også :)

Darkcho liker dette

Del denne siden