UK innfører ETA ("ESTA") 2. april 2025

Tråd i 'Nyheter' startet av Storbaba, 12. sept 2024.

1. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    ETA, ETIAS, ESTA også videre er også kjent som et inntektsfremmende tiltak, aka turistskatt. Akkurat det har nok etterhvert overtatt som deres primærfunksjon.

tobeornot999 liker dette
  2. Teknolai

Teknolai EBD

Likes mottatt:
    266
    Bonuspoeng:
    63
    Nettopp! Og UK har jo gått ut og sagt dette eksplisitt. De ønsker å finansiere sin grensekontroll ved hjelp av dem som bruker den.

tobeornot999 and RoadKing like this.
  3. Loffen

Loffen Medlem

Likes mottatt:
    471
    Bonuspoeng:
    63
    Nå spør du jo vanskelig! :D Neida, det er nok økonomi, samt kontroll på hvem som kommer til å komme inn til landet på forhånd. Du er ikke visumpliktig, men de ønsker å gjøre en kontroll av deg. Blir nok mer og mer av dette fremover med UK og EU med ETA/ETIAS, flere slenger seg nok på.

4. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Ja. Det kommer samme greia for innreise til EU/Schengen, har ikke satt meg inn i det, men registrert at prosessen pågår..

5. oddefanten

oddefanten Nytt Medlem

Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    3
    Litt usikker på om jeg skal ta dette her eller starte egen tråd.

Vi har en open jaw bonus reise i påsken 2025 (OSL-TPA/TPA-RDU-JFK-LHR). Hjemreise til OSL er med betalte billetter hos SAS. JFK-LHR flys av Virgin og lander på Terminal 3 kl 08:15, mens SAS (Plus) flyr videre fra terminal 2 kl 10:35. (Jeg er innstilt på at vi må hente bagasje og sjekke inn på nytt)

Spørsmålet er om vi trenger ETA ved ankomst til LHR?

SAS-telefonen (Diamant) hadde ikke noe godt svar og henviste til hjemmesidene til gov.uk. Da er det bedre å søke svar på forumet som kan svare på det meste ;)

Last edited: 11. mars 2025
  6. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Så lenge du må hente ut baggasje så vil du måtte gå gjennom grensekontrollen, da trenger du ETA.

Du kan være heldig og få agent på avreiseflyplass i USA og tagge baggasje hele veien.
    Kan også være en liten sjangs for at agent som sjekker inn eller ved boarding ikke godtar at du har en separat billett fra UK og hjem.

Tror jeg uansett ville betalt de få kronene de koster for ETA.

upload_2025-3-11_10-11-37.png

oddefanten liker dette
  7. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,721
    Bonuspoeng:
    293
    Jøss.. UK ETA har bare 6 måneders gyldighet. Det er jo litt upraktisk i forhold til feks ESTA

EDIT: Jeg tok feil. Korrekt gyldighetslengde er to år, evt gyldighetsdatoen til passet ditt hvis dette kommer først

Last edited: 11. mars 2025
  8. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    som nevnt over, er vel i grunn ikke noe mer enn en turistskatt..

9. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,721
    Bonuspoeng:
    293
    Uups... det er faktisk to år. (Eller fram til passet ditt går ut på dato). 6 måneder er maks lengde på oppholdet i storbritannia

Lars J liker dette
  10. permorten

permorten Medlem

Likes mottatt:
    37
    Bonuspoeng:
    28
    Hei
    Noen som har vært gjennom søknadsprosessen? Ser det står at man tar et bilde, som en del av prossesen? Dvs at dersom du skal søke for noen andre må de fysisk være tilstede?

11. Hilde

Hilde Medlem

Likes mottatt:
    94
    Bonuspoeng:
    18
    Hei, jeg har vært gjennom ETA-søknadsprosessen.
    Det stemmer at man tar et bilde som en del av prosessen, samt scanner passet. Så ja, de andre du skal søke for (og passene deres) må være fysisk tilstede.

Søknaden min gikk gjennom med en gang, under et minutt senere kom mail med status godkjent. :)

permorten liker dette
  12. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,355
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, det gjør de nok helt sikkert veldig snart (om ikke de har det allerede) i UK også.

Poenget mitt var at de ikke har tilgang til selve dataene. De har bare Border control, og så lenge flyselskapene ikke får NEI-svar på APIS listen, så skjer det ingen ting.

Kjenner ikke site PNRGO som @Rapolo viste til. De ser ut som en uavhengig nyhetskilde uten noen særlig imponerende referanser.

Men jeg har lest dette på gov.uk (altså offisielt fra regjeringen i UK) da de opprinnelig annonserte ordningen, uten at jeg går på søke-jakt etter referansen nå.

13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,355
    Bonuspoeng:
    293
    Svaret er et veldig klart ja.

Du må gjennom britisk grensekontroll, og for å gjøre det må du ha ETA.

14. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,355
    Bonuspoeng:
    293
    Fikk 2 år, ja.

Og gyldighet først fra 1. april 25, som jo er redelig av dem, siden du ikke har nytte av det før uansett om du søker i god tid. Løper ut 1. april 27.

15. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,721
    Bonuspoeng:
    293
    Med to års gyldighet og en pris på ti pund er det jo ingen grunn til å ikke søke hvis man er usikker. Man skal jo alltids en tur til London eller en annen plass der borte i løpet av de neste par årene.

tobeornot999 liker dette
  16. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,420
    Bonuspoeng:
    113
    Blir ikke helt klok av googling her. Skal fly OSL-LHR-BOS med SAS og VS. Må jeg ha ETA for dette? Skal ikke forlate flyplassen, kun transit. Det blir vel en tur mellom terminal 2 og 3 for å komme fra ankomst SAS til departure VS, men medfører det grensekontroll og da krav om ETA? Noen som har gjennomført tilsvarende reiser i nyere tid?

17. Chag

Chag 42195m

Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    18
    Du må gjennom grensekontrollen. ETA nødvendig.

Darkcho liker dette
  18. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Går det ikke busser airside mellom terminalene?

Chag liker dette
  19. Chag

Chag 42195m

Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    18
    Ah... du kan bruke undergrunnsbanen med en enkeltbillett. Du har rett. Beklager!

20. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,420
    Bonuspoeng:
    113
    Ok, så vi behøver ikke ETA om vi skal mellom terminal 2 og 3, for utreise til USA? Absolutt ingen nettsider jeg har funnet som gir et godt svar på dette.

Del denne siden