Etter at jeg fullførte million kampanjen fra SAS, trodde jeg ikke at noe lignende ville dukke opp igjen i hvert fall ikke på mange år. Da jeg hørte at TK hadde lansert en tilsvarende kampanje med en million miles til dem som flyr med dem til alle seks kontinenter, tenkte jeg først at det ikke var særlig god verdi. De hadde devaluert sine miles med over 50 % for rundt et år siden, og det virket nesten umulig å bruke opp så mange miles før de utløper om tre år. Men da jeg fant ut at man kunne konvertere de million miles til gavekort verdt 70 000 kroner, endret det seg. Det viste seg å være veldig god verdi, og jeg skjønte at jeg kunne tjene mye på å bli fullføre den. Dermed statusmatchet jeg fra EBD til Elite hos TK og startet å planlegge, hadde akkurat nok tid å fullføre den før jeg skal på utveksling til Taiwan. Det er flyvningene jeg endte opp med å bestille: 26 July: OSL - IST Eco (737 Max 9) IST - DXB Eco (777-300) 29 July: DXB - IST Eco (A330-200) IST - BOS Eco (A350-900) 30 July: BOS - DEN Eco (737 Max 9) 1 August: Jeg brukte en Elite Plus voucher fra et familiemedlem for å oppgradere til business. DEN - IST Biz (A350-900) IST - CAI Biz (A321) 3 August: CAI - IST Eco (A321) IST - ATH Eco (A321 neo) 4 August: Skal være noen dager med venner på Korfu ATH-CFU A3 Eco (A321 neo) 7 August: CFU - ZRH WK Biz (A320) ZRH - CPH LX Biz (A320) 9 August: Blir to dager i Køben CPH - OSL SK Eco (A320) 10 August: Jeg la inn halvannen dag layover i Istanbul på denne, Fordi det var billigst OSL - IST Eco (A321) IST - BOG Eco (A350-900) 16 August: BOG - IAH UA Eco (737 Max 9) 17 August: Denne fikk jeg også oppgradert med en Elite plus voucher! IAH - IST Biz (A350-900) IST - SYD Biz (A350 -900) 23 August: Denne har jeg ikke bestilt ennå. Jeg skal på utveksling til Taiwan, så jeg må finne en vei dit fra Sydney. Skal prøve å bruke EB poeng. Total pris: 29k nok + 50,200 Miles & More miles
Som man kan se av datoene, er jeg allerede i Denver. Jeg kommer til å oppdatere reisen hittil når jeg er om bord på flyet til Istanbul.
Kult! Håper de ikke endrer vilkårene for denne utfordringen til din ulempe i etterkant. Gjerne skriv litt om hvordan TK er på langturer (business finnes i flere rapporter, eco er litt mer sjelden vare)
Ja er litt bekymret for at de endrer vilkårene, så jeg har tatt skjermbilder. Mange av flyreisene mine starter i Norge, så hvis de forsøker noe, blir det først en klage til Transportklagenemnda og hvis det ikke går må det bli et søksmål.
Nei jeg brukte miles and more (Lufthansa) miles for posisjoneringsflyvningene. Jeg fikk statusmatchet til senator og i miles and more kan senator gå ned til -50k miles så det var det jeg gjorde. Flyvningene jeg bestilte med miles: BOS - DEN 12.5k miles BOG - IAH 25k miles CFU - CPH 12.7k miles i biz
Dette er kult - og det glade vanvidd. Gøy at noen gjør det resten av forumet ikke har tid til, god tur!
Vær litt forsiktig her, for ifølge M&M vilkårene kommer LH til å kreve betaling for minuspoengene i øyeblikket du ikke lenger har Senator-status.
Jeg forsøkte å finne ut av det og leste vilkårene, det står at man må å ikke være i minus før statusen utløper, men det nevnes ingenting om hva som skjer dersom man ikke oppfyller dette. I tillegg tillater de at kontoen går i minus ved bestilling online uten noen form for varsel. Hvis de senere krever betaling, får jeg vurdere hva jeg gjør med det. Hvis du har det, kan du sende en lenke til der det står at de kan kreve betaling?
Bare gammel info på FT ser det ut som - mellom 2005 og 2009 ble det krevd ca. 0.024 euro per poeng. Men det hadde overrasket meg sterkt om man per dd kan gå 50k i minus uten konsekvenser?
Har lest det samme på FT(kunne ikke finne noe fra de siste årene). Men jeg klarer bare ikke å se hvordan de lovlig kan kreve betaling for det hvis de ikke opplyser om det noe sted eller gir noen form for varsel. Jeg tror det eneste de kan gjøre, er å stenge M&M kontoen hvis jeg ikke er villig til å betale. Så jeg føler det er en risiko jeg er villig til å ta.
Fin flyvning fra Denver til Istanbul. Oppsummert så er maten var veldig god, fint sete, og servicen var ganske middelmådig.
Hadde 12 timers layover i TK business loungen. Tror det er en upopulær mening, men jeg liker virkelig ikke denne loungen. Den er alltid altfor full, og det er vanskelig å finne et sted å sitte. Måtte vente over to timer for å få tatt en dusj. Maten er i det minste ganske god.
Nå går jeg tilbake til starten av reisen den begynte for en uke siden med Dubai. Først fløy jeg med en 737 MAX til Istanbul, og deretter videre med en 777-300 til Dubai. På den første flyvningen hadde jeg hele raden for meg selv, og på flyvningen til Dubai var midtsetet ledig. Maten i økonomi på Turkish Airlines er virkelig god!
Jeg hadde tre netter i Dubai, og valgte å bo på Radisson Blu Hotel, Dubai Waterfront. Prisen var 600 kr per natt, og det var veldig verdt det. Jeg fikk statusmatchet til VIP hos Radisson i fjor, og det gjorde oppholdet helt perfekt. Jeg hadde booket et standardrom, men ble oppgradert til en one-bedroom suite. Frokost var helt fantastisk og hotellet har også en lounge for VIP gjester, med gratis softdrinks og snacks hele dagen, og en happy hour mellom kl. 17 og 19 med varm mat og alkoholholdige drikker. For 600 kr natten kunne det nesten ikke blitt bedre.
Så var det å fly DXB til IST med en A330-200 og IST til BOS med A350-900. Kabinen på A330 var veldig gammel og utslitt mens den på A350 er helt fantastisk med store skjermer god sete og ganske grei benplass. Maten er fortsatt veldig god.