Jeg skal kjøpe en enveisbillett fra Busan til Tokyo. Valget står mellom Asiana Airlines og Korean Air. Asiana Airlines er en del av Star Alliance. Korean Air er en del av Sky Team (Jeg har EuroBonus). Jeg har en reise fra Tromsø til Seoul med Finnair, og Finnair er i samme allianse som Korean Air. Vet ikke om det kan gi meg noe fordel. Kunne uansett ikke bestille reisen Busan-Tokyo hos Finnair. Begge flyselskaper har omtrent samme pris, og vekt med innsjekket baggasje. Men er ikke kjent med noen av disse flyselskapene. Hvor bør jeg kjøpe billetten: 1. Direkte hos flyselskapet 2. Hos Alliansens 3. Expedia Min reise hos Finnair er Flex, men jeg har ikke lyst å kjøpe Flex hos disse. Det står man kan kansellere mot et gebyr på vanlig Economy. Men for å kunne få refunderbart må man betale dobbelt så mye. Jeg tar heller tapet på 2000kr enn å betale 2000kr ekstra for Flex.
Liten korreks her: Korean Air er en del av Skyteam, sammen med SAS. Asiana forblir i Star Alliance en stund til selv etter oppkjøp fra førstnevnte. OneWorld har ingen flyselskap som flyr fra Busan. Ville kanskje anbefalt å sjekke noen av de lokale LCC selskapene (JeJu, Air Busan ++), da husker at de hadde ok priser til Tokyo sammenliknet med for vel 1 år siden. Vi endte med å ta hurtigbåten over til Fukuoka, så kan ikke bidra mye med opplevelsen, men er jo en forholdsvis kort flytur så viktigste er vel å sørge for at bagasje er med i billettprisen du evt går for. Lykke til!
Jeg tenkte å vurdere Jeju eller Air Busan, men de har maks innsjekket baggasje 10kg som er litt lite. Jeg har 23kg gjennom reisen min til Sør-Korean hos Finnair.
Tenkte jeg skulle bestille billett hos Korean Air. De har kun 8 billetter igjen på Economy, selv om reisen er i September. Kan jeg koble min EuroBonus til Korean Air, eller skal jeg bare opprette en SkyPass hos Korean Air?
Jeg var litt bekymret over utsolgt fly mellom Busan-Tokyo. Så måtte bare slå til nå med Korean Air. Jeg opprettet meg en konto hos Korean Air, og opprettet en SkyPass hos dem. Det var mulig å endre opptjeningskonto, og jeg forsøkte å endre til Scandinavian Airlines med mitt EB-nummer, men det fikk jeg en feilmelding på ikke gikk.
Om du allerede har bestilt billett må du nok inn på den reservasjonen og legge inn EB-nr. Noen ganger går det ikke på forhånd, kun ved innsjekk. For øvrig lite poeng å tjene, rimelig K klasse gir 20%x647miles = 129 poeng.
Kan være like greit å overføre dem til EB uansett. Vil nok ikke fly veldig ofte med Korean Air i fremtiden.