Planlegger en tur til Tunis(ia) i løpet av våren. Er det noen som har vært her og har tips til hva man bør gjøre og ikke, i Tunisia, samt hvor man bør bo i Tunis? For ordens skyld, jeg kommer til å fly til TUN og ha en hel lørdag og søndag til rådighet.
Har ikke vært der, men det står på bøttelisten min: https://depart-travel-services.com/en/discover-the-iconic-star-wars-filming-locations-in-tunisia/
Jeg var der en tur for over 20 år siden, så har ikke superrelevant kunnskap.. Vi hadde flydd til Sousse med charter (første og siste gang for min del), og dro litt rundt omkring noen dager. Bl.a. til El Jem for å se det største romerske amfi-teateret etter Colosseum som er bevart. Vi så også et av Star Wars-innspillingsstedene + at vi tok en natt ute i Sahara og red på dromedarer. Vi var en gjeng som reiste sammen litt på måfå for å se landet. Reiste rundt i 8-seters taxier (disse går ikke etter tidtabeller, men når de er fylt opp med passasjerer), så det var ikke altfor godt planlagt. Det var dog veldig hyggelig. Tips: Ute på landsbygda (hvis du velger å ta turen), så unngå kylling på restauranter. Velg alltid lam.. Da unngår du forhåpentligvis problemer med magen.
Ble det tur? Jeg har brått en ettermiddag i Tunis tilgjengelig i morgen, så kanon om det er noen relativt nye gode forslag!
Det ble tur. På en ettermiddag bør du kunne få med noe av Carthage, men sjekk åpningstidene til de forskjellige stedene. Hvis du ikke rekker alle stedene bør du prøve å få med deg Baths of Antoninus og Theatre of Carthage i det minste. Jeg anbefaler også om å rusle i gatene i Sidi Bou Said. Downtown Tunis er ikke et must, men ta turen innom medinaen (gamlebyen) om du er der og prøv det som er av lokal mat og snacks. For transport kan du laste ned Bolt, men merk at det kun kan betales med cash. PS: de er mer fan av slange enn toalettpapir, så ta gjerne med eget. Spesielt til flyplassen.