To USA-turer på to helger

Tråd i 'Reisebrev' startet av Norwegian_Traveller, 19. febr 2026.

Tags:
  1. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Da er jeg på gang med ny USA-tur, eller mer korrekt turer. Skal til USA to ganger på to helger, det var rimeligere enn å bli værende der borte, og i tillegg får jeg nok poeng til å beholde EBD ett år til.

Tur 1: Chicago suburbs, Norway, Stavanger og Newark, Illinois
    Tur 2: Chicago suburbs + Stoughton, Westby, Wisconsin.

Begge turene er: SVG-OSL-CPH-ORD tur/retur i Premium. Dette gir normalt 12.800 nivåpoeng og 22.400 bonusoeng. Grunnet kalenderlukene 18 og 23 så blir det 45.600 nivåpoeng og nesten 80.000 bonuspoeng på disse to turene. Legg til dobbel poengkampanje på SEB MC, så booket jeg disse to turene pluss sommerferien, som ga 20.000 bonuspoeng og 5000 nivåpoeng.

Billettene ble kjøpt under salget og kostet kun 7093,- per stykk tur/retur. For knape 14.200 kroner er fasit:
    • Nærmere 100.000 bonuspoeng
    • 65.000 nivåpoeng
    • Sikret EBD ett år til
    Noen timer til så går første flight.

2. ccurrahee

ccurrahee Jobber med detta gullkortet da….

Likes mottatt:
    39,790
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig god tur :)

Tittelen minner meg om mine gode gamle dager med langhelger i SFO med TAP. Med så mange bonuspoeng at en tur ga en SAS biz på poeng på kjøpet….

sånn : nå er jeg blitt så gammel at jeg drømmer om gode gamle dager :p

Kristian, Jeanette, kiev and 13 others like this.
  3. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Hjertelig takk!

4. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Vurderte lenge om jeg skulle legge inn bud på oppgradering fra CPH til ORD. Normalt har jeg lagt inn bud med en gang, men det var så sykt dyrt, spesielt for cash. På begge utreisene var det over 8200 kroner i minstebud, og den ene var faktisk oppe i 8900 på et tidspunkt.

For poeng var det bedre med 30.000p på utreisene og 28.000p på hjemreisene. I cash var hjemreisene 5500 kroner.

La inn bud på første utreise og begge hjemreisene. Utreisene og siste hjemreise har veldig god tilgjengelighet, mens på hjemreisen søndag er det kun 2 i C på Expert Flyer.

Budet på utreisen gikk inn (minstebud) 24,5t før avreise, men fortsatt over halve businesskabinen ledig.

5. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg pleier alltid å reise med sykt med bagasje, blant annet fotoutstyr i håndbagasje. Nå har jeg 10kg innsjekket og en liten PC-veske....rart. IMG_1902.JPG

6. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Fine flyforhold ut av Stavanger. På onsdag ble vi truffet av lyn, det var litt spennende, men i dag var det fint utenom ganske mye turbulens over Hardangervidda.

Første gang jeg har testet frokosten med det nye konseptet. Litt smakløst, men helt greit.
    IMG_1909.jpg
    IMG_1910.JPG

7. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    29,060
    Bonuspoeng:
    293
    God tur til Sambandsstatane!

Norwegian_Traveller liker dette
  8. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk!

9. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Utenlandsloungen var relativt rolig til vinterferie å være (slutt for deler av landet, start for resten). Litt tid til jobbing.

Utenom havregrøten var det pølser og stekte poteter. Helt ok det. Plutselig fikk jeg litt «dårlig» tid når boarding startet før oppsatt tid.

IMG_1915.jpeg

10. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Flight SK1467 videre fra OSL til CPH. Mye frem og tilbake med passasjerer, tror en del har blitt booket om for mange hadde veeeeldig dårlig tid ved ankomst CPH. Jeg har heldigvis ganske god tid.

IMG_1918.JPG

Første gang jeg tester businesskonseptet til SAS etter innføringen. Skal jeg basere det på denne turen er det terningkast to. Men har tre muligheter til for å sjekke om det egentlig er ganske bra.

IMG_1922.JPG

Hovedgrunnen er rett og slett at maten ikke holder mål. Seig røkelaks? Hva i all verden er det å servere? Og persillekrem til "forrett"? Røkelaksen var rett og slett uspiselig. Normalt kan jeg styre min begeistring for røkelaks, men det går som regel ned.

IMG_1923.JPG

Det gjorde det ikke her. Lite pluss for desserten. Ellers fint med ekte glass og sånt, men jeg er ikke overbevist. Enda.

IMG_1927.JPG

11. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Loungen i København er litt bingo, selv om jeg synes den er et knepp opp kontra OSL. På vei inn så jeg at det var lange køer til passkontrollen, og tenkte alle måtte gjennom den.

Ikke fullstappet i loungen som det av og til kan være, men en del folk og midt i et "skifte" der en del forsvant den første halvtimen. Pleier som regel å sette meg oppe ved vinduene og gikk inn der denne gang også, selv om jeg ble sittende å jobbe i samme område.

IMG_1932.jpeg

I dag slo de på stortromma matmessig. Kylling curry, noe svinekjøtt (?), pasta og poteter i tillegg til supper. Kylling curry smakte veldig bra, men tror nok ris hadde vært mer naturlig til enn poteter. Det blir jo noen turer innom her de neste ti dagene, så blir spennende å se forskjellene eller likhetene.

12. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Stakkars de som skulle til D-gatene. Køen gikk langt tilbake fra loungen. Jeg stilte meg i gammel vane opp i samme kø, det gjorde flere før jeg innså tabben.

For E/F var det selvsagt langt mindre kø, men kun to EØS-køer, mot 6-7 «all passports».

Tok uansett ikke lange tiden.

IMG_1933.jpeg

Gateagenten var litt frustrert over at nesten ingen som skulle ta ekstra sjekk dukket opp. Slapp denne gang, men har vært gjennom den en del ganger.

13. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    886,306
    Bonuspoeng:
    293
    Eldre menn blir alltid litt nostalgisk

14. ccurrahee

ccurrahee Jobber med detta gullkortet da….

Likes mottatt:
    39,790
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er ung og dynamisk mener jeg selv. 22 åringene på jobb ser en dinosaur med skrekk i blikket……/////

Kristian, AirMags, kiev and 3 others like this.
  15. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    SK943 har jeg tatt en del ganger, faktisk åtte. Dette var også den 30. gangen jeg fløy til eller fra ORD.

Vel om bord på flyet. A350 er jo ganske bra, innrømmer det. Ikke helt full businesskabin i dag, men relativt fullt ble det til slutt. Andre rogalendinger som var på snartur til Chicago i kabinen også.

IMG_1945.JPG

Pre-flight drink inntatt og eneste enheten med alkohol. Selv om det er lenge til ankomst Chicago så drikker jeg ikke mer alkohol på utreise når jeg skal kjøre fra flyplassen. Denne gang rundt en halvtimes tid, men neste tur noen timer.

IMG_1950.JPG

Fikk akkurat med meg siste skyting på skiskyting og OL før vi tok av.

Menyen er som ventet: Vegetarrett, kylling og kjøtt som hovedretter. Jeg valgte rekene til forrett, samt frukt og is til hovedrett. Rekene var knallgode. Klinker til blant topp tre forretter jeg har spist om bord på fly, inkludert LH F. I (ngenting slår den.)

IMG_1953.JPG

Mye smak og god smak, såpass at jeg nærmest slikket tallerkenen. Frøene de kastet på salaten derimot, kunne de spart seg. De havnet jo bare i bunn av skålen, ikke oppå. Null vits.

IMG_1959.JPG

Gikk for braisert oksekjøtt til hovedrett, siden jeg stort sett alltid velger kylling. Greit å prøve noe nytt. Kjøttet var veldig mørt og godt på smak, men tilbehøret ble litt kjedelig. Ingenting potet/ris, (søtpotet er ikke samme som potet i denne sammenhengen). Savnet noe annet, for totalt ble hovedretten en bitteliten nedtur etter den fantastiske forretten.

IMG_1960.JPG

Når det kommer til dessert, så er jo isen en pinneis. God på smak, men den var for hard sånn at du måtte knekke av biter. Frukten var middels+. Totalt sett er det derimot et veldig bra måltid, men mangler litt. Andre i kabinen testet litt mer ut på drikkekartet enn meg som kjørte Cola Zero gjennomgående.

IMG_1951.JPG

IFE på SAS er jo bra med tanke på stor skjerm, men utvalget av filmer er litt begrenset og litt kjedelig. Delta var veldig bra der! Wifi fungerte overraskende bra frem til etter Grønland, over Canada er det så som så. Gleder meg til Starlink kommer. Samtidig er det sjelden jeg har hatt så bra fart/dekning over stå store deler av turen med SAS.

IMG_1966.JPG

Andre måltidet...det er hit and miss for SAS. Jeg synes frokostene deres alltid har vært under middels, og på dagflightene er jeg litt sånn....nesten, men ikke helt der. I dag er det røket gravlaks ifølge menyen. Sandwich med gravlaks? Det var røkelaks, og sorry - det er ikke noe du serverer på businessclass uten alternativer. Punktum.

Det smakte helt ok altså, men SAS har en del å gå på andre måltidet kontra en del andre businessprodukter.

IMG_1965.JPG

Fine flyforhold gjorde at flytiden var satt opp til åtte timer og 40 minutter som er mye kjappere enn rutetid. Vi landet cirka en halvtime før rutetabell, som er meget bra. Kort taxetid til T5.

IMG_1979.JPG

Last edited: 21. febr 2026
  16. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Immigration kan ta alt fra minutter til timer på ORD. Siden vi landet en halvtime før rutetid, og hadde effektiv taxebane så tror jeg vi var litt heldige. Jeg var en av de første ikke-amerikanerne bort til immigration.

Første gang jeg brukte MPC, og det blir ikke siste! Det var effektivt det. Maks 25 sekunder tror jeg hos immigrasjonsagenten. Eneste som tok tid var en familie foran meg i køen. Nå reiser jeg en del på visum også hvis jeg skal jobbe, og da kan ikke MPC brukes.

Nå var det knapt kø for ikke-amerikanske borgere uansett, den lengste køen var faktisk for amerikanske borgere. Dermed måtte jeg uansett så og vente på bagasjen en liten stund.

17. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    På leiebilfronten har jeg vært svært tro mot Avis i mange år grunnet President´s Club nivå eller Preferred+. Jeg har vekslet litt mellom disse, men faktisk har jeg nå hatt PC en stund selv om jeg ikke har kvalifisert på nytt.

Nå så jeg at telleren mot å beholde nivået også er tatt bort.

Neste helg har jeg sviktet Avis, fordi de var grisedyre, faktisk over 50% dyrere. Men denne gangen hadde jeg bestilt en bil i gruppe C. Normalt har ORD vært gode på oppgraderinger, og det har nesten uten unntak vært å gå rett til bilen.

IMG_1996.JPG

Det var det også denne gang. Jeg var jo så tidlig, så jeg var litt spent på om alt var klart.

En VW Taos sto klar, som også skal være i gruppe C. Det var litt skuffende, selv om den nok holder fint. Skal frakte noen esker, så det blir trangt om plassen, men jeg visste jo hva jeg hadde bestilt, men tydeligvis ingen oppgradering denne gang.

18. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Denne turen er bare på to overnattinger, og jeg er rimelig lei av å bo på det lille stedet jeg vanligvis bor på. Derfor har jeg de siste turene prøvd å få til overnattinger andre steder ikke så altfor langt unna.

Istedenfor å kjøre nærmere halvannen time i går, kjørte jeg en halvtimes tid i en halvveis feil retning. Schaumburg og Hoffman Estates er to av forstedene til Chicago. Jeg valget et Hyatt Place, og det var et godt valg.

IMG_2006.JPG

Veldig trøtt da jeg ankom ORD, så en kort kjøretur passet egentlig veldig, veldig fint.

Hvis noen vil teste ut andre forsteder, eller steder utenfor Chicago sentrum så anbefaler jeg Naperville, og nede ved elven. Spesielt i sommermånedene er det veldig fint der, med en Riverwalk, mange restauranter og liv i gatene.

IMG_2009.JPG

Hotellet var litt dyrere enn du finner normale moteller til, men ikke mer enn cirka 1300 kroner. Rommet hadde en sittegruppe og et minikjøkken, en sovedel og bad - men vasken var på utsiden. Jeg blir alltid fascinert av den løsningen.

IMG_2008.JPG

Fikk naturligvis rom rett ved heisen, men med øreplugger så ble det ganske stille og seg sov ok noen timer.

IMG_2010.JPG

19. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Kan legge til en detalj om hotellet: Til å være amerikansk hotell/motell-frokost var den veldig innholdsrik!

Spielhaug, kongenamundsen and Ombo like this.
  20. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Lørdag formiddag gikk med til forflytning og en liten handlerunde. Passerte blant annet Thermos´ sitt hovedkvarter i Schaumburg utenfor Chicago og tok en pit stop på Louis Joliet Mall.

IMG_2039.JPG

Dette er et søvnig kjøpesenter. Har vært her før, men da var det faktisk folk her. Mange butikker åpnet ikke når senteret åpnet, ognoen åpnet ikke etter nesten to timer heller. Kjøpte lunsj og 1t 15m etter åpning hadde de ikke ris eller stekt ris som tilbehør på en asiatisk variant. Litt spesielt.

IMG_2040.JPG

Så shopping det finner du bedre på andre sentre i området.

Del denne siden