SK943 har jeg tatt en del ganger, faktisk åtte. Dette var også den 30. gangen jeg fløy til eller fra ORD.
Vel om bord på flyet. A350 er jo ganske bra, innrømmer det. Ikke helt full businesskabin i dag, men relativt fullt ble det til slutt. Andre rogalendinger som var på snartur til Chicago i kabinen også.
Pre-flight drink inntatt og eneste enheten med alkohol. Selv om det er lenge til ankomst Chicago så drikker jeg ikke mer alkohol på utreise når jeg skal kjøre fra flyplassen. Denne gang rundt en halvtimes tid, men neste tur noen timer.
Fikk akkurat med meg siste skyting på skiskyting og OL før vi tok av.
Menyen er som ventet: Vegetarrett, kylling og kjøtt som hovedretter. Jeg valgte rekene til forrett, samt frukt og is til hovedrett. Rekene var knallgode. Klinker til blant topp tre forretter jeg har spist om bord på fly, inkludert LH F. I (ngenting slår den.)
Mye smak og god smak, såpass at jeg nærmest slikket tallerkenen. Frøene de kastet på salaten derimot, kunne de spart seg. De havnet jo bare i bunn av skålen, ikke oppå. Null vits.
Gikk for braisert oksekjøtt til hovedrett, siden jeg stort sett alltid velger kylling. Greit å prøve noe nytt. Kjøttet var veldig mørt og godt på smak, men tilbehøret ble litt kjedelig. Ingenting potet/ris, (søtpotet er ikke samme som potet i denne sammenhengen). Savnet noe annet, for totalt ble hovedretten en bitteliten nedtur etter den fantastiske forretten.
Når det kommer til dessert, så er jo isen en pinneis. God på smak, men den var for hard sånn at du måtte knekke av biter. Frukten var middels+. Totalt sett er det derimot et veldig bra måltid, men mangler litt. Andre i kabinen testet litt mer ut på drikkekartet enn meg som kjørte Cola Zero gjennomgående.
IFE på SAS er jo bra med tanke på stor skjerm, men utvalget av filmer er litt begrenset og litt kjedelig. Delta var veldig bra der! Wifi fungerte overraskende bra frem til etter Grønland, over Canada er det så som så. Gleder meg til Starlink kommer. Samtidig er det sjelden jeg har hatt så bra fart/dekning over stå store deler av turen med SAS.
Andre måltidet...det er hit and miss for SAS. Jeg synes frokostene deres alltid har vært under middels, og på dagflightene er jeg litt sånn....nesten, men ikke helt der. I dag er det røket gravlaks ifølge menyen. Sandwich med gravlaks? Det var røkelaks, og sorry - det er ikke noe du serverer på businessclass uten alternativer. Punktum.
Det smakte helt ok altså, men SAS har en del å gå på andre måltidet kontra en del andre businessprodukter.
Fine flyforhold gjorde at flytiden var satt opp til åtte timer og 40 minutter som er mye kjappere enn rutetid. Vi landet cirka en halvtime før rutetabell, som er meget bra. Kort taxetid til T5.
Last edited: 21. febr 2026