Hei, Jeg lurte på om noen her kan dele sine gode råd for å få en god flytur med småbarn ombord på fly? Vi skal fly til Thailand i juli (regner med smekk fullt fly) og ønsker å gjøre flyturen så behagelig som mulig for både oss og medpassasjerer Jeg kjøpte BedBox by JetKids kofferten for en tid tilbake, men returnerte den da jeg syntes den skuffet litt. Men siden jeg ikke har funnet noen spesielt gode alternativer vurderer jeg å kjøpe den igjen.. http://jet-kids.com/bedbox.html En ting jeg fant var denne, men litt usikker på om de forskjellige flyselskapene godtar denne (vi opplevde bl.a. at Norwegian ikke lot oss bruke den FlyeBaby "hengekøya" som vi leide hos Barn ombord på Gardermoen på en tur til BGO). https://www.flylegsup.com/kids-fly-legsup-info Er det noe poeng å kjøpe noe slikt i det hele tatt? Andre ting vi bør tenke på utover å fylle opp nettbrett med serier, musikk, spill osv?
Vi har hatt noen turer med dattera vår som nå er ca 14 måneder og vi har prøvd litt forskjellig. Før jul lånte vi en FlyeBaby "hengekøye", som du også nevner, når vi skulle på tur til Bali, men den ble kun brukt en gang og det var på en av de kortere flyvningene. Den fungerte forsåvidt greit, men hun var nesten i største laget for denne allerede da. Så den fungerer etter vår erfaring best for de aller minste. Og man skal i alle fall være obs på at denne er festet i setet foran og det derfor kan bli litt trøblete om den som sitter i setet foran plutselig lener seteryggen bakover. Jeg vet ikke hvor gammel barnet/barna dine er og om den/de skal ha egne seter, men nå sist når vi reiste til Nice så booket vi eget sete til dattera vår og så hadde vi med oss en (liten) bilstol som vi plasserte i det setet. Denne kjenner hun godt fra før og her sov hun veldig godt, mens vi voksne også fikk litt fred og plass. Dette er vel også den sikreste løsningen. Mat som de liker, som nevnt av @RoadKing, er veldig viktig - spesielt på lange reiser. Jenta vår er bl.a. veldig glad i frukt og da passer det fint å ha med bananer, avokado og frukt smoothies. Kjeks o.l. som de kan spise selv er også veldig fint, da dette holder de opptatt en stund med å spise (og rote). Våtservietter, (nok) bleier, pysjamas og kosebamse er andre viktige ting, i alle fall for de minste. Små poser (vi bruker hundeposer) til avfall, brukte bleier etc. er også lurt. Underholdning, som bøker, små leker og nettbrett er nok også en god idé ja. Viss du ikke allerede har tenkt på det og har en løsning, så kan det være lurt å tenke litt på hvordan man skal "arrangere" nettbrettet foran barnet/barna om de eller dere ikke skal sitte å holde de hele tiden. Vi brukte bare en snor på siste tur som vi hang over seteryggen og det fungerte greit. Den saken fra flylegsup ser jo ganske smart ut og ser ut til å være ganske fleksibel med tanke på plass. Og så lenge barnet/barna har setebelte på seg når de ligger eller sitter der så burde det jo være greit for flyselskapet også. Den bedboxen ser ut til å være ganske plasskrevende, men er kanskje fleksibel nok likevel til at den kan brukes i økonomi uten at man sitter ved bulkhead? Jeg ser uansett for meg at for å sove er begge løsningene best for de minste barna.
Takk for gode tips! Datteren vår ble 2 år nå i mars og reisen til Thailand blir med Thai i økonomi hvor hun har eget sete. Det blir for styrete å ta med (den svære) bilstolen hennes, så det utgår nok.
Ja, det forstår jeg godt da. Vi brukte den gamle (lille) bilstolen til dattera vår siden den er fysisk liten og ved hjelp av en pute fikk hun strekke føttene også. Men den nye bilstolen hun har nå i bilen er altfor stor til å ta med ombord på ett fly ja.
Vi har rest till både väst och öst med en på 1 & 4 och sen 2 & 5. Det har fungerat kanon då den ena responderar fint på Ipad och den andra på mat /snacks (som vi har haft med). Men det viktigaste för att hålla familje rolig har varit att vi INTE har haft samma regler/ rutiner som hemma. Vi låter hellre de se mer Ipad än vanligt eller äta kex istället för flygmat. Det är bäst att ta eventuella konsekvenser efter man lämnat övriga passagerare bakom sig. Så är det ju som nämnt ovan, leksaker, spel, mat, film i massor. Så det hela tiden finns något nytt att erbjuda.