Tusen takk for alle flotte tips og all kunnskap dere deler, det settes stor pris på Siden dette er vår første tur til California, er det litt vanskelig å se for seg hvordan vi best skal disponere dagene. Et foreløpig forslag er 2–3 dager i både LA og SF, dersom vi velger å dra helt opp til SF, og avslutte med 3–4 dager i San Diego. Hvis vi legger opp til tre dager hvert sted, har vi rundt 7 døgn til å utforske og forhåpentligvis få med oss noen av de beste stedene langs ruten. Det er egentlig denne delen vi synes er vanskeligst å planlegge, så alle tips og erfaringer tas imot med stor takk
Om du ikke har veldig mye penger ville jeg sjekket hotellpriser før jeg bestemte meg og latt det legge føringer. I sommer kostet Marriott i Monterey 6400 kr og Rodway in 3500kr. Rodway motellene er litt utrivelige rett og slett… har dere bestemt dere for å inkludere SF så holder det med Highway 1 i en retning. Book bare fleksible priser om du booker nå siden det ofte kan bli billigere.
Jeg vil definitivt anbefale Yosemite, det var vårt høydepunkt på California turen vår, med ungdommer også.. 2-3 overnattinger der er nok. Og Sacramento var en rolig og hyggelig by som anbefales
Eldstemann (den gang 14) og jeg var i Six Flags Magic Mounatin i 2022. Veldig bra park! En del kø så vi hadde kjøpt Flash Pass. Dyrt, men verdt pengene når en først er der.
I tillegg til alle de andre gode forslagene, her er etpar erfaringer vi gjorde oss sist vi var denne veien: Planlegg rute og book hoteller goood tid i forveien pga pris. Book alltid avbestillbart. Universal studios uten Fast Track ville jeg ikke satset på. FT er verd hver krone. Planlegg og kjøp billetter i god tid før besøket, var begrenset antall FT tilgjengelig når vi var der. Se videoer og sett dere inn i hvordan andre "fast track" ordninger fungerer i fornøyelsesparker dere kunne tenke dere, f.eks. FastPass i Disney. Highway 1 er veldig fin, Interstate 5 fra SF til LA er en ren transportetappe, veldig kjedelig med unntak av Outlets at Tejon som vi var innom for å bryte det opp litt. Er President hos Hertz og fant en veldig grei bil i fritt valg-seksjonen (ultimate choice) LAX. Vi var fornøyde med å ha leiebil for hele oppholdet, hadde blitt stress uten. Var overrasket over hvor lite tid vi var i selve LA og SF by. Mye hjemløse og annerledes mennesker enn vi er vant med. Men guidet tur i cabrioletminibuss var artig (men dyrt!). Anbefaler å planlegge bybesøk, opplevde ikke LA som veldig fotgjengervennlig. Trafikk gjennom LA er til tider tett, anbefaler å planlegge litt, og unngå rush. Serier fra LA der helten setter seg i bilen og på et blunk kommer seg til motsatt side av byen, er litt overdrevent optimistiske... Noen år siden dette, men opplevde mobildekningen som litt variabel enkelte strekninger. Offlinekart anbefales. Ha en super ferie!
SF - De har måttet gjort en stor jobb med å "rydde" i gatemiljøet. Det var knapt noen uteliggere der nå forrige uke sammenlignet når jeg var der for 4 år siden. Til og med jogging kl 05:00 gikk greit for seg altså