Til Hong Kong med SAS eller SkyTeam Business På EuroBonus

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av DJViking, 16. juni 2026.

1. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    353
    Bonuspoeng:
    63
    Nå har jeg hatt SAS MC i et par år, og har opptjent 200K EBP.

Jeg skal bestille meg reise med SAS nå til høsten - For en reise høsten September 2027, men ser at SAS Ikke flyr dit eller til noe sted i Kina.
    https://www.sas.no/reisemal

SAS flyr til Seoul og Tokyo. Selv om jeg har lyst å dra tilbake dit igjen, vil jeg prøve Kina og Hong Kong som neste destinasjon nå.

Hva med å reise til Kina med noen av de andre SkyTeam flyselskapene?
    Ser at KLM har en rute til Hong Kong, men var umulig å søke noe der.
    Ingen av de partner SkyTeam flyselskapene har heller noen bonusreiser til Hong Kong.
    https://www.sas.no/eurobonus/poeng/bruke/partnerbonusreiser/

Jeg kunne ikke søke Tromsø-Hong Kong. Da fikk jeg ikke opp noen reiser. Fant kun reiser når jeg valgte fra Oslo. Betyr dette at jeg må selv kjøpe en flybillett til Oslo utenom?

Synes det var noen horrible flytider. Da jeg reiste til Seoul og Tokyo tok reisen 13 timer fra Helsinki.
    Reisen nå fra Oslo til Hong Kong jeg får opp tar 20-24 timer med 2-3 mellomlandinger.
    Den "Beste" reisen jeg fikk opp var 1 mellomlanding med Air France i Frankrike etter Oslo og tok 18 timer. Men, Ingen Business, Kun Economy.

I stedet for å søke etter dato, etter dato, etter dato, kan heller jeg finne ut hvilke flyselskaper flyr til Hong Kong, og på hvilke datoer? På Finnair så kunne jeg se pris på de datoene de flyr i Kalendervisningen når jeg skulle velge fra/til dato. Dette har ikke SAS.

2. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    888,250
    Bonuspoeng:
    293
    Bonusbilletter for september 2027 begynner å bli lagt ut i september 2026 …

3. Sykkelthor

Sykkelthor Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,436
    Bonuspoeng:
    93
    I tillegg til det faktum som Eddie47 nevner er HKG en dyr destinasjon med SkyTeam av en eller annen grunn. Jeg har hatt HKG på blokken en stund, men nesten uansett når jeg ser er det fryktelig mye dyrere enn alternativene. For å finne priser og alternativer kan du bruke https://www.google.com/travel/flights , men det er veldig veldig lenge til september 2027.

4. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    12,642
    Bonuspoeng:
    183
    tobeornot999, Jorge and holmen like this.
  5. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,585
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har observert ledige bonusbilletter i biz til og fra Beijing med KLM det siste året.

6. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    843
    Bonuspoeng:
    93
    Ganske mange i SkyTeam som flyr til/fra HKG fra nærliggende flyplasser (som har long-haul til hub-er i Europa). SGN, PEK/PKX, ICN, etc.

Kanskje ikke som har ledige bonusbilletter hele tiden, men koster ikke allverdens med cash (så om du finner long-haul som bonusbillett, så kan du supplere med flights til HKG derfra).

7. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,227
    Bonuspoeng:
    293
    Problemet er at fra SGN er det bare Vietnam Airlines som flyr og dobbelt poengpris helt fra Europa for å legge til et tilknytningsfly er ganske uaktuelt. Det er også litt upraktisk noen ganger å mellomlande i Kina, så ICN er nok beste alternativ.

Ikke at jeg har fløyet noe sted via Kina siden før pandemien, så det kan jo være litt mer sømløst nå.. uten behov for å sjekke inn bagasje på nytt etc.

8. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    843
    Bonuspoeng:
    93
    Derfor jeg sa «kjøpe med cash» på den leg-en (om man ikke vil bruke poeng pga. 2x poeng). Typ ta en dag eller tre der du mellomlander, og så booker man med cash tur/retur HK f.eks. Mange muligheter sånn sett.

9. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    353
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg sjekket Flightconnections etter flyselskaper som flyr mellom Europa og Hong Kong.
    Mellomlanding i Amsterdam (AMS) eller Paris (CDG)

Sjekket deretter hos Air France
    Det er lenge til September 2027, så jeg sjekket hva som var mulig for April-Mai 2027.

Alternativ 1
    TOS-OSL - SAS
    OSL-AMS - KLM
    AMS-HKG - KLM

Alternativ 2
    TOS-CPH - SAS
    CPH-CDG - Air France
    CDG-HKG - Air France

På Flightconnections står det at Air France flyr mellom Tromsø og Paris 2 ganger i uken (tirsdag og søndag), men fikk ikke opp noen mulighet med Air France fra Tromsø til Paris, slik at man fikk kun 1 mellomlanding.

KLM og Air France var eneste jeg kunne finne for SkyTeam som har destinasjon Hong Kong.

Hvor mye EuroBonus-poeng koster det å booke hos SkyTeam dersom det ikke er en bonusreise?

Må jeg booke gjennom SAS for å bruke EuroBonus hos f.eks Air France? Eller kan jeg bruke EuroBonus og booke direkte hos Air France?

10. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,421
    Bonuspoeng:
    183
    1. EuroBonus-poeng er til bonusbilletter. Hvis det ikke skal bookes som bonusbillett booker du vanlig billett hos det aktuelle flyselskapet til den pengeprisen som oppgis. Vanlige billetter betalt med poeng er primært på SAS sine egne flighter, muligens på noen codeshare. Disse er uansett veldig dårlig valuta for pengene.

2. EuroBonus er SAS sin valuta og kan kun brukes hos SAS. Bonusbilletter booket gjennom Air France sitt bonusprogram betales med Flying Blue miles

Eddie47 liker dette
  11. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    353
    Bonuspoeng:
    63
    Men man kan jo booke hos SAS gjennom de partnerbonusreiser
    https://www.sas.no/eurobonus/poeng/bruke/partnerbonusreiser/
    Men da antar jeg man booker det på SAS sine nettsider.

Ser ut som det koster 190000 EuroBonus en vei til Asia med partnerbonusreiser. Det var ekstremt dyrt.

Er det noen nettside jeg kan bruke for å overvåke når det kommer bonusreise til en gitt destinasjon?

12. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,960
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan bruke poengene du har hos SAS til å booke reiser med f.eks Air France, men da må du søke opp bonusbilletter fra Air France som er tilgjengelig for SAS og Eurobonus. Du kan ikke ringe Air France og si at du ønsker å booke reiser for poengene du har hos SAS.
    Mange her inne bruker Awardfares, men det finnes andre alternativ.

Du kan også søke opp ruter her: https://www.flysas.com/en/eurobonus/points/use/partner-award-flights/
    Tips: Godt mulig du må søke opp en og en flygning og ringe inn for å legge alt sammen.

Var rett før jeg begynte på en "How to Eurobonus 101" her, men jeg skal spare meg for det og heller oppfordre deg til å lese litt rundt på forumet for å få en bedre forståelse av hvordan alt henger sammen. IF har svar på det meste. :)

13. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,227
    Bonuspoeng:
    293
    190000 er for t/r. Med mindre Vietnam Airlines er involvert, da koster det dobbelt så mye :rolleyes:o_O

DJViking liker dette
  14. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    353
    Bonuspoeng:
    63
    Da har jeg akkurat nok poeng - Da gjenstår det å finne noen som legger ut bonusreise til Hong Kong.

15. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,421
    Bonuspoeng:
    183
    Et tips fra meg til deg. Det kan være lurt å ikke være låst på destinasjon, da gjør du hele bonusleken veldig vanskelig. Med mindre du er der at alt du vil er å besøke HK, vil jeg anbefale deg å være innstilt på HK eller lignende (Taipei, Seoul, Tokyo, Bangkok, Singapore, Hanoi, HCMC, KL etc. Bonusbilletter kommer og går uten at det er veldig mye forutsigbarhet. Noen destinasjoner er veldig populære og dermed har få bonusseter. Er du fleksible på tid og sted får du det til.
    F.eks. nå for noen uker siden var det plutselig mye ledig til Maldivene. Jeg hadde ikke umiddelbare planer om å dra dit, men da muligheten åpnet seg på et tidspunkt som var ok, var det bare å hogge til.
    Lykke til

16. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    353
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har vært 2 ganger i Sør-Korea (Seoul, Busan), og 1 gang i Japan (Tokyo).
    Selv om jeg har lyst å dra tilbake til både Seoul og Tokyo, så tenkte jeg min neste destinasjon skulle være Hong Kong. Det er den destinasjonen jeg har mest lyst på akkurat nå.

Men jeg har også Mumbai, India på min liste, men det blir nok ikke i år. Skulle gjærne vært finansielt uavhengig slik at jeg kunne reist flere ganger i året, men begrenset med feriedager fra jobb gjør det vanskelig.

Maldivene er også en destinasjon jeg har på min liste, men der må jeg spare opp litt først. Kan være ekstremt dyrt, en ferie til Maldivene avhengig av øy/resort man velger.

Når det gjelder tid på året, er det hovedsakelig avhengig av hvor varmt det er på destinasjonen. Synes Sør-Korea og Japan i September til tidlig Oktober er veldig bra og varmt. Maldivene på vinterstid Jan-Mars hadde sikkert vært knall.

17. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    709
    Bonuspoeng:
    113
    Shanghai er også en fin by med ledige bonusseter av og til. Ikke så dyrt å kjøpe egne billetter videre til Hong Kong (og vel fortsatt enda billigere til Shenzen.

Preference and tobeornot999 like this.

Del denne siden