Til Cuba for å schpela golf (Virgin Upper Class, BahamasAir, Delta First)

Tråd i 'Reisebrev' startet av NKA_Pls, 28. des 2024.

1. NKA_Pls

NKA_Pls Medlem

Likes mottatt:
    2,002
    Bonuspoeng:
    93
    Hei godtfolk!

Etter en altfor lang ventetid etter forrige tur (hvor vi var heldige nok til å rekke en siste tur med Lufthansa First), er reiseabstinensene dessverre godt på plass langt ut i fotbladet.

Bilde fra sist tur (Savannah, Georgia, på 4. juli):
    IMG_8697.JPEG

Sambo og jeg bestilte en tur til Bahamas - mest for å endelig få prøvd SkyTeam. Målet var dog Cuba, men litt kræsj med videreflyvningen medfører nyttår og noen "bonusdager" på Bahamas (det finnes jo verre ting enn det).

Vi får prøvd noen nye flyselskap og maskiner (f.eks A350-1000), og det blir gøy å prøve Virgin Upper Class - og Delta Domestic First.

Vi er på Cuba i 5 dager, og skal spille golf i to av dem, før vi utforsker Havana litt (ja, det blir sansa-dalsing på danseskole). Jeg har også brukt de to siste månedene på å pusse opp spansken min, noe jeg forstår er nødvendig etter en episode med gresshopper på guacamolen i Mexico i fjor. Forøvrig ser jeg at jeg ikke skrev reisebrev fra Mexico-turen vår til nyttår i fjor - noe jeg angrer på nå! :eek:

Det ble et leg fra OSL-AMS med cash (fordi skatter og avgifter ble redusert med 7000,- ved å ikke starte ruten fra LHR). Bilettene fra Nassau til Havana er også kjøpt med cash (ca 12 000,- kr. ink. check ins). Dollaren er drepen om dagen!

Reiseruten:
    Itinerary.jpg

Jeg skal skrive reisebrev etter beste evne - og oppdatere dere så ofte jeg får tid til det :D
    Hvis reisen er ekstra gøy, må jeg innrømme at jeg for enkelhetens skyld først oppdaterer på SnapChat - om noen har lyst til å følge med der er det bare gøy.

På Snapchat heter jeg Nussekozepusen (ja, jeg vet - ikke spør)...

Avreisen er i morgen på søndag den 29, og siden til London den 30. - før vi flyr til NAS den 31. kl. 08. Vi gleder oss til Upper Class - og Virgin Play House!

Første overnatting blir på Corendon Amsterdam. Det må være et av Europas kuleste fly-hotell - og jeg gleder meg som ei litta unge til å få tour av 747-en i hagen!
    Corendon.jpg

Hasta Luego, som de sier på Cuba :cool::cool:

Last edited: 28. des 2024
    OyvindN, AirMags, SVG_flyer and 29 others like this.
  2. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,335
    Bonuspoeng:
    113
    I have questions. Men god tur!!

tobeornot999 liker dette
  3. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,740
    Bonuspoeng:
    183
    Er stoppet i Atlanta på utreise eller på retur? Håper du er obs. på at man ikke lenger kvalifiserer til ESTA etter besøk på Cuba og at allerede godkjent ESTA kan bli automatisk inndratt om reisen havner på radaren til amerikanske myndigheter.

Maggie, MarkSS, NoLimit and 2 others like this.
  4. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,101
    Bonuspoeng:
    293
    God tur :)

5. NKA_Pls

NKA_Pls Medlem

Likes mottatt:
    2,002
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tips! Det var jeg absolutt ikke klar over, nei! :eek:
    Vi har 12 timer med stopp i ATL, så det er ikke døden om vi ikke kommer inn. Vi forsøkte å rekke å dra innom Magic City i sommer, men rakk det ikke. Så turen til verdens mest berømte strippeklubb er det eneste vi har planlagt i ATL

Akkurat nå sitter jeg på et flyplasshotell utenfor LHR. Har akkurat tatt en runde på tredemøllen for å forbedre apetitten før vi skal ut og spise indisk mat (som i alle fall er én ting britene kan) Litt dårlig tid akkurat nå - så da blir det et bildedryss:

Amsterdam har tydeligvis hoppet over vinteren. +8 grader og bra kok i gatene.
    IMG_2324.JPEG

Golfclub Lounge i Amsterdam. Swingen satt ikke inne.
    Vi har forøvrig en beryktet flaks - her var vi for eksempel sist ute til å rekke baren, og en gruppe på rundt 60 mennesker var akkurat ferdige da vi ankom.

IMG_2349.JPEG

Flaks igjen: Etter vår tur til Korea i april har vi blitt veldig glade i koreansk mat (typ bibimbap og BBQ). Dette stedet så helt stengt ut, men det viste seg at det var fullt av gjester i andre etasje, fullstappet av typ 300 mennesker og drøyt god mat. Konseptet var €40 per pers for 90 minutter med all-you can eat buffet. Og man bestilte i runder på 8 retter. Man lagde felles bestillingsliste per bord - og alle samarbeider på hver sin telefon om bestllingen til bordet.
    Gøy opplegg - spesielt når alle rettene er over snittet. Vi bestilte vel rundt 20 retter...
    IMG_2401.JPEG

Jeg har aldri tatt på et fly-hjul før, tror jeg...
    IMG_2471.JPEG

Det er en grunn til at de kalles for wide-body.
    IMG_2468.JPEG

IMG_2463.JPEG

Vi fant et brunsjsted med kø -"Staring at Jacob". Kan absolutt anbefales.
    Dette er blikket man få når man sitter ved siden av kjøkkenluken og ser retten man egt. ønsket å bestille (men man endte opp men en crispy chcken burger istedenfor). Kylling og vafler er livretten til sambo, så det var skuff. Jeg spiste eggerøre oppå humus og surbrød-toast med middelhavssalat. Drøyt godt!

IMG_2509.JPEG

Crown Lounge på Schiphol.
    Sambo var ikke helt fornyd med utvalget av gin, men jeg må si at matutvalget var svært, svært godt. Absolutt en bra lounge (med Heineken- tappetårn)
    IMG_2530.JPEG

IMG_2532.JPEG

IMG_2536.JPEG

Hun ble fornøyd til slutt! IMG_2552.JPEG

Embraer-195 til LHR. 2-2- konfigurasjon foran og bak gardinen. Jeg liker KLM. Trygt og godt, og stabilt bra kvaitet.
    IMG_2585.JPEG

IMG_2589.JPEG

Vi fikk absolutt bra servering for en 1:20 lang flight! Jeg fikk bare lagt det ut på snappen min, dessverre, men maskinen hadde en utfoldbar hylle - som man kunne sette telefonen sin på - slik at tlf. fikk en bra vinkel for serie-binging. Og hyllen hadde et rundt hull som også holdt kaffekoppen. Veldig smart :)
    IMG_2600.JPEG

Last edited: 30. des 2024
  6. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,564
    Bonuspoeng:
    183
    Problemet er ikke at du mister strippeklubben. Men at du mister hjemreisen. All mellomlanding i USA krever ESTA/visum. Om du har separat returbillett, vil det nok være lurt å booke om denne. Er det en t/r place your bets.

Wiolenze, Henrik, NKA_Pls and 6 others like this.
  7. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,564
    Bonuspoeng:
    183
    Cuba stempler ikke passet, men en lapp. For all del ikke ta med noen cubanske sigarer eller suvenirer. Kanskje ikke engang bilder eller annet, så kan det gå bra. Men med en relativt åpen SOME profil som også omtaler Cuba er det virkelig kubansk rullett.

btm, Henrik, NKA_Pls and 2 others like this.
  8. NKA_Pls

NKA_Pls Medlem

Likes mottatt:
    2,002
    Bonuspoeng:
    93
    Hmmm. Leit å høre at det er så vrient!
    Det er både uaktuelt med reduksjoner av mine ytringer om Cuba på SoMe - og at jeg ikke tar med cubanske sigarer hjem!

Den foreløpige planen er å sweet-talke seg gjennom imi i USA for å få dratt på Magic City - så det ligger fort an til en runde med cubansk rulett her nå, ja. Det eneste reelle alternativet mitt for å ha null stress er da altså å la være å dra til Cuba - for at ting skal gå greit på hjemturen?... Det høres jo ikke noe spennende ut! :cool:

SVG_flyer and NoLimit like this.
  9. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    11,186
    Bonuspoeng:
    183
    En grensevakt i USA er ikke stedet å forsøke med «sweet talk». Kjipt å bli sendt på første fly tilbake til Nassau, selv om det er direktefly derfra til London og noen fly til Canada, så du kommer deg nok hjem med merkbart tynnere lommebok. Positivt at det blir bra spend mot neste CT.

I tillegg til da å ikke kvalifisere til ESTA under VWP lengre, så vil du ved nektet innreise også måtte forklare på visumintervju hvorfor du ble nektet. Visum må du ha hvis du noen gang har tenkt å reise til USA eller ha en mellomlanding der.

Lykke til, dette blir innmari spennende å følge med på.

btm, Rapolo, Darkcho and 2 others like this.
  10. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    25,796
    Bonuspoeng:
    183
    Hva heter stedet? Høres ut som en plass jeg må besøke i nær fremtid :)

11. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,934
    Bonuspoeng:
    93
    Bahamas har preclearance, så om ESTA kanselleres vil man bli nektet innreise og slipper å bli putta i en celle mens man venter på å bli deportert fra USA.

Last edited: 31. des 2024
  12. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,564
    Bonuspoeng:
    183
    Problemet er nok mer at dette oppdages i immigration/customs.

13. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,934
    Bonuspoeng:
    93
    Joda, men immigration gjøres i Nassau så når det likevel går galt slipper man hvertfall fengsel..

milehigh and NoLimit like this.
  14. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,564
    Bonuspoeng:
    183
    Aha, det er ikke bare en pre-clearance hvor de likevel går gjennom immigration and/or customs i USA?

15. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,934
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, man havner da på domestic. De kan alltid finne på å ta en ekstra sjekk likevel, men det er hvertfall utgangspunktet.

milehigh liker dette
  16. NKA_Pls

NKA_Pls Medlem

Likes mottatt:
    2,002
    Bonuspoeng:
    93
    Sted: A Stone's throw away, Nassau Bahamas.

Jeg takker for alle råd, @milehigh, @Kjetil L (kjetil hjalp meg også med å finne smude billetter nedover) og øvrige. Men - fengsel, schmengsel, som vi sier i Holmestrand! Det finnes verre ting :) Her må vi bare ta sjansen, man kommer langt som "dum turist".

Stedet du spør om, @Flyingdutchman heter gaja BBQ. Vi skulle egentlig spise kinesisk mat på en megalekter i en kanal, men droppet det fordi den svaiet litt i sjøgangen. Vi traff jo gull - fordi den koreanske maten var helt sjukt digg!

Kinesisk lekter:
    IMG_2368.JPEG

IMG_2369.JPEG

Videre: Over til flighten med Virgin!

Vi fløy en 787-8 over dammen. Jeg ser at jeg ved et uhell tok, og la ut, flere videoer enn bilder (på snappen min Nussekozepusen ), men her er noen av bildene jeg tok fra flighten.

Overordnet så må jeg si at Virgin har et av de beste soft products jeg har opplevd. Flyvertinnene/ene må få en super opplæring. Forskjellen ligger i at de faktisk tar seg tid til å slå av en prat med gjestene. Både i Play House (som tydeligvis heter Club House :D) - og på flyet. Passasjeren ved siden av meg var en svært irriterende dame i 50-årene som aldri fikk nok hvitvin eller småprat (i hennes verden tror jeg hun avtalte å feire nyttår med noen av flyvertinnene) - men de var svært profesjonelle, og hyggelige, til tross for at arbeidsmengden var stor. Vi hadde full flight - og det var ikke noen nevneverdige forsinkelser å spore. Rett og slett dritproft. Når de gikk tomme for yndlingsvinen til naboen min, reddet de dette elegant inn. Det er som en tidligere sjef av meg sa da jeg jobbet i sportbsutikk: En god kelner kan redde en dårlig biff.

Og ey! Godt nytt år, a!

Play House. Både disker og a-la carte.
    Maten kom kjempefort - og var god (men ikke mega-porsjoner).
    Hvorfor ikke ha god, men mindre mat i lounge?

IMG_2625.JPEG

1-1-1 konfig.
    Jeg er ikke superfan, men helt OK. Gøy med noe nytt!
    Var ikke noe å utsette på komforten, men uvant. Dagflyvning (8-16), så ikke det største amentity-kitet.

IMG_2639.JPEG

Frokost. Måltid nummer to var bedre.
    IMG_2640.JPEG

Sosialt område bakerst i biz-kabin. Dette ble faktisk flittig brukt av både gjester og ansatte under hele turen. Jeg har sett blandede anmeldelser av dette, men på vår tur var dette "den varme enden av badekaret"
    IMG_2644.JPEG

IMG_2645.JPEG

Svært hyggelig og proffe kabinpersonell - som tydeligvis alltid hadde tid til å slå av en prat.
    Det var de som løftet turen.

IMG_2649.JPEG

Stort toalett - med skiftestol. IMG_2659.JPEG IMG_2660.JPEG

Forrett til måltid 2. Veldig bra - jeg hadde marinerte reker og fisk med mango/chili-saus. Engelsk ostetallerken med portvin til dessert. IMG_2662.JPEG

Søte salt- og pepperbøsser - som man faktisk ble oppfordret til å "stjele" - "Nicked at Virgin Atlantic", stod det under :D
    IMG_2663.JPEG IMG_2664.JPEG IMG_2665.JPEG

Facetime med puddelen Robin - som var redd på nyttårsaften (og mamma) når vi kom frem.
    Bahamas er jo fantastisk nydelig, da! 24 grader og lett bris.

IMG_2670.PNG

Myyye pent her nede. For et paradis!
    IMG_2683.JPEG

Last edited: 01. jan 2025
    AirMags, OyvindN, Wiolenze and 23 others like this.
  17. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,564
    Bonuspoeng:
    183
    Double-like!

NKA_Pls liker dette
  18. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    25,796
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig! :D

NKA_Pls liker dette
  19. NKA_Pls

NKA_Pls Medlem

Likes mottatt:
    2,002
    Bonuspoeng:
    93
    Kjørt hjem av politiet i går natt :confused::eek:

IMG_3092.PNG

Lordy lord! For en dag vi hadde i går!
    Vi er ikke så glade i de mest turistete stedene - så vi forsøker alltid å være med de lokale når vi reiser. Vi ruslet litt rundt i nabolaget til hotellet vårt i går, og fant en bar. Eller, det var mer et blikkskur med sprit- og ølutsalg, hvor det var tre fire hyggelige typer som slappet av etter jobben på flyplassen (med United-logo). Vi ble vennlige - og en Über-black-sjafør (som også kjøpte øl :D) kjørte oss noen kilometer til en restauant han anbefalte oss. Det var et helt villt godt sjømat-måltid (crab-cakes, fritert calamari, alaskan hallibut og tiger-reker med avocado og chilisaus - m/ rosmarinpoteter).

På grunn av en forglemmelse om at overføringer ikke går den 01. januar, klarte vi ikke å gjøre opp for oss. Etter litt sweet-talk med restaurantsjefen overtalte jeg henne til at vi kommer tilbake dagen derpå for å betale resten. En hyggelig mann som satt i baren fikk et hint av sjefen om å kjøre oss hjem til hotellet. Han var i sivil, men da vi kom frem til bilen stilte jeg det dumme spørsmålet "is you da police?" :D Han sa de var opptatt av å ta vare på turistene (også var det nok 50% også for å se om vi var luringer som ikke kom til å betale).

Veldig hyggelige folk her - men fy fasan det er dyrt! Det er dyrere på Bahamas enn i Norge!

Lokal bar / blikkskur med (forhåpentligvis) skjenkebevilling.
    IMG_3078.JPEG

Junkanoo!

Vi er kjent for å ha reiseflaks (lange køer har f.eks en tendens til å forsvinne rett før vi skal gjøre noe), og gårsdagen var intet unntak!

Vi la os tidlig på ankomstdagen, men ble tipset av en hyggelig bussjafør om den bahamiske nyttårsferiringen Junkanoo! Junkanoo er en tradisjon som startet under slaveriet - hvor de lokale går i kirken kl. 00 den 01. januar - også er det fest fra kl. 01 på natten til kl. 13 samme dag. Det kan beskrives som et kjempestort karneval - hvor uilke lag konkurrerer om å ha de beste kostymene/dansene/paviljongene. Det er en stor kulturgreie her - og lagene bruker ett år på å forberede seg (kostymene var for det meste laget av papp).
    Helt sinnsyk ekstatisk og spennende stemning!

Vi våknet kl. 07 den 01. - og tenkte vi kunne se om det fremdeles var liv i byen. Litt over kl. 08:30 var vi fremme - og ble møtt av en enorm folkemengde - med fulle, livlige, energiske mennesker. Stemningen når korpsene spilte var elektrisk - og hele greia ble enda sprøere av å vite at de har holdt på med dette gjennom hele natten! Ulike deler av tribunen heiet tydeligvis på ulike lag, og hun ved siden av meg fortalte stolt og uoppfordret om "hennes" lag - Saxons - når de gikk forbi :D
    Veldig sjarmerende!

Vi hadde rom og cola til frokost - og det tror jeg alle andre hadde hatt også. For en rå overraskelse og opplevelse!

Kort video på Youtube (som jeg ikke fikk til å embede)

IMG_2858.JPEG IMG_2905.JPEG IMG_2891.JPEG

Viktig å holde seg hydrert i varmen!
    IMG_2780.JPEG IMG_2766.JPEG IMG_2747.JPEG

Ikke alle holdt ut hele dagen. Litt glissent mot slutten, men det må man regne med når det er hundrevis av meter med tribune, og det har vært festing i 12 timer.
    IMG_2760.JPEG

To litt slitne nordmenn før frokost på Señor Frogs (ikke å anbefale hvis man er edru)
    IMG_2947.JPEG

I dag skal vi kjøpe golfklær. Snakkes!

Last edited: 02. jan 2025
    AirMags, OyvindN, Wiolenze and 23 others like this.
  20. obay

obay Veteran

Likes mottatt:
    6,950
    Bonuspoeng:
    183
    Fantastisk! Ser jo ut som max klaff enn så lenge :D

Vi feira jul på en liten bahamasøy litt lengre sørøst for noen år siden (Exuma) og det var like dyrt der - selv for enkle greier som pasta og hermetikk :p:D Vannet og strendene veide uansett opp for det!

NKA_Pls liker dette

Del denne siden