Ofte tilfeldigheter som rår når man komner over bonusbilletter. Denne gang søkte jeg litt vilkårlig på diverse SAS-destinasjoner, da jeg fant tur for to - business begge veier - Stavanger - København - Washington DC. Eneste ulempen var at vi måtte ha en overnatting på Kastrup på vei ned. Uansett klarte jeg ikke å dy meg og booket biz for 2 til prisen av Go med FP4. Reisen startet i går kveld. Kort tur med SAS A320 neo SVG-CPH. Svært enkel servering med kun snacks - og en Cola zero. Overnatting på Clarion like ved terminalen på Kastrup. Helt ok hotell, med topp beliggenhet, men ganske høy pris, uten frokost. (Bilde av hotellet til venstre, tatt fra Sas-loungen i dag). Etter en rolig morgen tuslet vi over gata til terminalen. Kom raskt gjennom sikkerhetssjekken med Fasttrack og fant oss plass i Sas-loungen i andre etasje. Har drøyt tre timer her før vi kommer til å gå mot gate. Ble først en lett frokost med rugbrød og egg. Og etter klokken 12 tok jeg lunsj med pølser, potet og en øl. Dette blir tredje mai-turen vår til DC de siste fem årene. Det er en by vi trives i på denne tiden av året og håper årets tur blir like bra som de foregående, selv om det er meldt kaldere vær denne gang. Og vi skal bo på et annet hotell i en annen del av byen.
En liten tur innom utsiktsterrassen. Snart boarding. Det er en A350 (SE-RSG) som skal ta oss over Atlanteren denne gang.
Et forhåpentlig lite teknisk problem. Vann virker ikke i galley eller på toalettene. Venter på tekniker. Satser på det fikses. *edit, det ble raskt fikset og vi kom oss avgårde ca 20 min forsinket.
God tur - bra det ordnet seg. Hadde jo vært for galt om at måtte skylt ned med champagne på toalettene!
Såvidt.. SE-RSH ble levert SAS i dag. Edit: I går. https://insideflyer.no/forums/threads/sas-bestiller-airbus-a350-900.12393/page-23#post-610007
Straks i luften gikk vi rett vestover. Passerte Ekofisk, før det ble servert varme nøtter og champagne. Samme meny som samboer hadde i mars på flygning til Atlanta. Jeg tok reker til forrett og kylling med svart trompetsopp til hovedrett. Fortsatte med champagne til forretten, men valgte italiensk rødvin til kyllingen. Til dessert valgte jeg både ost og sjokoladefondant. Med portvin. Hele måltidet og servicen var meget bra. Etter maten fikk jeg satt på wifi og fulgt med på Viking-Rosenborg på VG Live. Men mistet signalet ved pause og fikk det ikke igjen før vi kom inn over USA, da var kampen ferdig for lengst. Underveis hadde jeg både et glass Stauning Whiskey og en ispinne. Og en times tid før landing ble det servert rugbrødskive med røykelaks, frukt og en digg sjokolade. Ved ankomst måtte vi ta peoplemover til hovedterminalen. Fikk imens lagt inn nødvendig info og nye bilder i MPC-appen og kom raskt gjennom passkontroll, uten å vise pass. Kun ett foto og to spørsmål. Nå er vi på metro mot DC-sentrum. Enkelt og greit med kollektiv transport. Tar 45 minutter og koster bare 6,70 USD, tror jeg det var. *Og overraskende herlig temperatur i ettermiddag - 20 grader.
De forrige gangene vi har vært i Washington har vi bodd på Washington Hilton, ved Dupont Circle. Faktisk det hotellet der det var attentatforsøk under korrespondentmiddagen nylig. Men det var svært dyrt denne helgen. Vi valgte derfor et enklere og rimeligere hotell denne gang. Og har nå nettopp sjekket inn på Holiday Inn Central/White House. Sentral beliggenhet.
Hotellet har frokost inkludert, men maten serveres på en Johnny Rockets-diner som er del av hotellet. Overraskende god frokost, faktisk. I alle fall i amerikansk målestokk.
Museumsdag i dag. Gikk ned til The National Mall og gjennom parken til National Air and Space Museum. Tar normalt ca 45 min, men vi brukte nærmere to timer dit, siden vi gikk på kryss og tvers for å se og ta bilder. Nede på The Mall orket vi ikke å gå omveien mot Lincoln-monumentet, eller Korea og Vietnam-minnesmerkene, siden vi har sett disse før. Gikk heller forbi monumentet for andre verdenskrig, så oblisken Washington-monumentet og deretter rett til flymuseet. Vi kom 15 minutter før åpningstid, da var det ganske lang kø. Men man må registrere seg på forhånd på nett (gratis), så når de først begynner å slippe inn folk går det kjapt. Kun scanning av qr-kode, samt metalldetektor. De to flymuseene (et ute ved Dulles og dette i sentrum) er begge helt fantastiske. Vi har vært på begge før, men det i sentrum har i år utvidet betydelig. Og skal utvide ytterligere i løpet av året. Noe av det nye er månelanderen, X-15 og en stor utstilling om flyging under første verdenskrig. Senere i år skal det åpnes en utsilling om andre verdenskrig mm.
Etter et langt besøk på flymuseet dro vi videre til et museum vi ikke har besøkt før, National Museum of the American Indian. Dette var i en imponerende bygning med fire etasjer. Men tross størrelsen var utstillingen noe skuffende. Det var informativt og interessant - sånn sett bra, men ikke så mye historiske gjenstander som forventet. Deretter var det på tide med en veldig sen lunsj. Den tok vi på Luke's lobster ved Farragut. Helt nydelig hummer i ristet brød. Etter nesten syv timer gåing i dag var det godt å komme inn på hotellrommet nå for et par timers hvil, før vi må ut og finne en restaurant for kvelden.
Reserverte bord på Pearl Dive Oyster Palace som ligger ti minutters spasertur unna hotellet. Bestilte seks "lokale" østers fra Chesapeake Bay. Smakte ypperlig! Og Jambalaya til hovedrett. Samboer tok Shrimps and grits. Maten smakte fantastisk. Og topp service. Var så fornøyd at vi også valgte å dele et kakestykke, Key Lime Pie, til dessert. Herlig!
Søndagen tilbragte vi i skogen, nærmere bestemt nasjonalparken Rock Creek Park, like utenfor sentrum. Tok Uber til natursenteret midt i parken og gikk gjennom skogen fra nord mot sør. Fantastisk fint sted, med gode turløyper på kryss og tvers. Vi gikk ut av parken da vi kom til forstaden Cleveland Park. Der tok vi lunsj. Og gikk så videre på betong/asfalt til hotellet. Hele turen tok åtte timer totalt. Dette var tredje gang vi har vært i Rock Creek Park - et sted som kan anbefales på det sterkeste. Bensinprisen har nær doblet seg siden i vinter pga krigen i Iran. På turen gjennom byen slo det meg hvor grønn også store deler av sentrum er. Straks man går inn i sidegatene er det store grønne trær og små hager overalt.
Om ettermiddagen dro vi en tur til Georgetown. Vurderte både mat og shopping her, men det ble med tanken. National Guard-soldater patruljerte gatene. Tok metro tilbake. Dro så på Annie's Paramount Steakhouse som ligger i "regnbuedelen" av byen. Omtrent helt fullt, men nesten bare menn på denne restauranten som har eksistert siden 1940-tallet. Vi var vel bare to eller tre mann/kvinne-par, blant sikkert nær 100 menn. Samtidig var det hyggelig i noe uvante omgivelser. Skikkelig god ribeye og Sam Adams-øl. Trøtte og slitne etter en lang dag, så vi tar en tidlig kveld.
I dag ble det først litt jobbing på hotellrommet på morgenkvisten, inkludert Teamsmøter. Så en rask frokost, før utsjekk. Så dro vi på outlet og fikk unna noe handling. Deretter tilbake til hotellet for å hente bagasje, så metro til Dulles. Innsjekk åpnet da vi ankom, cirka fire timer før avgang. Det gikk enkelt og greit med innsjekk, sikkerhetskontroll og tog til A/B-terminalen. Valgte Air France-loungen og fikk tatt en forfriskende dusj etter en noe travel dag - og endelig første matbit siden frokost. Synes matutvalget er bra her. Har god tid her nå og skal få gjort litt mer jobb, før jeg skal slappe av med et glass champagne.
Rakk et glass champagne i Air France-loungen. Bestilles i bar. Nå er det kun en halvtime til boarding starter.