The Dude og the Dudelutt drar til Chicago

Tråd i 'Reisebrev' startet av The_Dude, 01. mars 2024.

1. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Et lite minireisebrev fra SAS Plus, OSL-ORD.

Motivasjonen for denne turen var å dra inn statuspoeng, da familiesituasjonen gjør at jeg ikke reiser noe særlig i jobb. Ble bestilt på en MC-dobbel kampanje, og 8500 for Plus Smart til Chicago ville dra inn mer enn nok poeng. Ved ettertanke burde kanskje reflektert over årstid og spandert på meg California eller Miami, men slik ble det når fokuset lå på lavest kost og helg.

Poden på 15 er med på bonusbillett, og dette blir hans første interkontinentale.

Vi traff på en kjenning (min gode venn og nabo) på flytoget, som skulle med Lufthansa. Presenterte denne situasjonen for dragen, som løste dette elegant med å la ham betale 350, og alle kunne gå på gullstua. Forøvrig usedvanlig koselig drage.

Etter litt mat, bobler og kaffe, var vi sist ombord til CPH, og tok plass på 1A og B. Ustresset gange fra B til E og mer eller mindre rett på. Crew spurte fanatisk alle om hvilken plass de hadde, ny SOP etter blindpassasjer?

OK benplass på Plus/bulkhead

Baby med 40 i feber vil ombord, det står nå flere leger fra manifestet og vurderer om hen er fit to fly.

Attached Files:

mathiasfe, kjeeli, Kristian and 18 others like this.
  2. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Hvorfor skal måltid alltid serveres med en gang? Har ikke de fleste spist i grei tid før man går ombord?

Veldig marginalt over vanlig øko. Det er setet man betaler for, men til gjengjeld er det ganske OK for en dagflight - ihvertfall på bulkhead. Jeg liker koppholderen.

Det store mysteriet er jo hvorfor det kom et glass (av glass) med maten. Vi ble ikke tilbudt noe mer å drikke. Jeg glemte å be om det, men det skulle heller ikke trengs.

Attached Files:

mathiasfe, kjeeli, Kristian and 13 others like this.
  3. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    Chicago er jo helt nydelig. Kjenner jeg er relativt misunnelig. Vært to ganger og kommer til å bli flere. Enjoy!

The_Dude liker dette
  4. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,675
    Bonuspoeng:
    183
    Konseptet i Plus er at man skal laste opp med det man måtte ønske å drikke før, under og etter måltidet når de er ute med vogna en liten stund før maten serveres. Varierer litt hvorvidt crew informerer om dette.

5. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,032
    Bonuspoeng:
    293
    I SAS Plus må du be om drikke!
    Plinger du blir de sur!
    Går du bak og ber om det, føler du at du forstyrrer venninnepraten og er til bry ..,

Kristian, Calling, OyvindN and 2 others like this.
  6. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Altså, enkelte i personalet skinner her. Spurte et hyggelig crew om vi bare kunne gå bak i byssa om vi trengte mer drikke. Hun hentet vannflasker og sa at vi bare skulle dinge om vi ville ha mer.

Deretter kom det enda en runde vann og brus, og noe senere mer snacks. Vi er ca 3 1/2 time uti, så regner med at de tar pause snart. Men dette er faktisk ikke dårlig.

Er det verd 50% påslag? Jeg vet ikke.

7. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,803
    Bonuspoeng:
    113
    Mulig jeg må reise plus neste gang, i business fra HND så forsvant de så fort måltidet var servert etter avgang, så ikke en sjel før det nærmet seg måltid før landing, det er en tur på 12-13 timer….
    For all del, jeg syns SAS business er bra, men for å sammenligne litt så har EVA og ANA kontinuerlig noen som går gjennom kabin og spør om man ikke vil ha noe, og på mine turer har det gått maks 30 minutt før de dukker opp igjen…

EndreD, Calling, OyvindN and 2 others like this.
  8. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Litt konflikt mellom Maps og "vennlige tips" på internett... hva foretrekker man for å komme seg til Wacker i The Loop?

Maps sier 2 timer med L-train. Koster taxi bare 40-50 usd? Hva med rush? Håper vi er igjennom immigration syv halv åtte.

Erfaringer mottas med takk.

Flyrlavt liker dette
  9. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,803
    Bonuspoeng:
    113
    Bare unngå smellen jeg gikk på med taxi til byen så blir det nok bra :)

The_Dude liker dette
  10. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Hva smalt? Tid? Pris? Begge?

11. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,803
    Bonuspoeng:
    113
    Dårlig opptreden av meg selv hvor jeg var ganske sliten etter reise fra asia, men i det jeg kom ut fra terminal i halvsøvne takket jeg ja til første «kompis» som tilbydde meg transport til byen, vi var selvfølgelig godt på vei før han liksom var overrasket over hvor mye kø det var til byen. Ta tog så er du good :)

12. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    L-train var lett, billig og kjapt!

Må bare oppsummere gårsdagens tur i Plus som godt levert av SAS. Som vanlig er det en del småting å plukke på, men alt i alt var opplevelsen god for en dagflight. Om prisen på Plus er over 50% høyere enn vanlig Y, så bør man vurdere om det er verd det.

Hotellutsikt:

Attached Files:

13. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Siden jeg, som småbarnsfar, var oppe litt over seks fredag, stupte vi i seng litt over ni lokal tid, og var oppe i seks-syv tiden i morges. Litt skuffet over at det ikke var eget mafia-museum, samt at Speakeasy-turen så ut til å inkludere drikke på hvert besøk, bestemte vi oss for å utsette museum til i morgen.

I dag har vi trasket rundt og spist. Veldig amerikansk frokost, millennium park, polish på Jimmy's, altfor mye på Harold's chicken shack og nå lettere avslapping på Peet's Coffee.

Ellers ble det kjøpt inn suvenirer til de barna som er store nok til å bry seg. I morgen er det historietime i South Side.

Om vi vinner oppgradering blir det tidlig avgang til flyplassen for å besøke Polaris Lounge.

Attached Files:

14. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Dag nummer to ble passelig kort. En liten frokost ble inntatt på en eller annen kjedecafe. Et klart minus med området vi bodde i var mangel på lokale spisestederz alt var kjeder.

Etter dette tok vi en Uber til South End, der vi gikk på Du Sable museumet for afroamerikansk historie. Dette er et veldig interessant tema, men museet var dessverre litt underveldende - noe som jo også sier litt.

Hyggelig uber tilbake til the loop, og inntak av deep dish.

Tok et tidlig L-train til ORD, vant ikke upgrade og satt i SAS Lounge noen timer og så på fly.

Plus-setet er ikke en god soveplass. Jeg fikk et passelig antall timer. Kveldsmaten var dårlig, men frokosten var bedre. Skal sies at de på vanlig økonomi fikk samme mat, bare i annen innpakking. Det er for dårlig. Crew var av tyoen Ganmel Dansk, virket nesten litt stresset, men var ikke uvennlige.

En time på gullstua i CPH og skal nå fly en 319 hjem.

Attached Files:

mathiasfe, kjeeli, jgroneng and 14 others like this.

Del denne siden