Jeg var tre uker med familien i Phuket i sommer, og skjønner ikke noe av disse kommentarene om at stedet er så håpløst turistifisert og fullt av russere. Kanskje det er verre om vinteren i Europa? Uansett så jeg vel så mye amerikanere, australiere og kinesere som russere. Vi likte oss godt i Phuket og anbefaler det gjerne til andre familier.
Phuket er et høl, men hvis du låser deg inn på et resort kan det bli riktig så bra. Jeg anbefaler Andara. Vi var der fire dager for noen år siden uten å gå utenfor resortet.
Bifaller også Koh Lanta, har vært der 2 ganger og det er nok blant de beste ferieukene vi har hatt. De beste restaurantene ligger på vestsiden ca. fra midten av øyen og nordover, så ville funnet et hotell i dette området.
Vi var i Phuket i sommer med barn på 6 og 11, gjorde masse research og prøvde tre forskjellige hoteller. Kan anbefale alle de. JW Marriott Phuket (Mai Khao) la jeg ut anmeldelse av i undertråden på hotellforumet her. Ellers: The Surin: Ligger ved det som må være en av de fineste strendene i Phuket, kun delt med det dyreste hotellet på øya (Amanpuri) og uten tilgang for andre. Familiecottage med barnesoverom, veldig god løsning for oss. Familievennlig uten å være helt barneorientert (ikke vannsklier, barneklubb osv). Behagelig bassengområde med heksagonalt basseng, flotte solnedganger ved baren der. Med hotellbuggy til gaten var det kort å gå til diverse restauranter o.l. i Surin-området, som var et poeng for oss. Anantara Koh Yao Yai: Ny resort på en relativt lite utbygd øy, man kommer dit med båt fra enten Krabi eller Phuket. Her var det mer tilbud direkte rettet mot barn (visstnok den største barneklubben på Phuket?), men familiefasilitetene var i en litt skjermet del av resorten. I det store bassenget med swim-up bar var det roligere stemning. Selv om det er en rolig og søvnig øy fantes det mange muligheter for å spise ute, billig med lokal transport.
Har bodd flere ganger på Dusit Thani Krabi og har vært fornøyd hver gang. Bra resort, fine bassengområder og strand. Vær klar over at Klong Muang er et veldig stille og rolig område i motsetning til Ao Nang. Noen syns det er deilig, noen kjedelig. Litt ekstra gøy hotell dersom man har sett Hangover 2
Ser det ikke ligger noen returbilletter til BKK gjennom SAS award tilgjengelig i 2026. Noen som har sett billetter blitt lagt? Pleier de eventuelt å bli lagt ut veldig tett opp mot flydatoen? Litt engstelig for å gamble ved å kun kjøpe award en vei for så å vente til det skulle bli ledig retur senere.
Bangkok er vanskelig. Det slippes å en annen innimellom. Følg med på awardhacks. Ble sluppet endel BKK-CPH i desember idag i biz for desember 2025, men får ikke tak i de på noen måte.
Masse flyvninger med NORSE, så de er ut til å være mye bedre enn SAS nå for tiden mellom OSL og BKK, så får se når SAS begynner å tenke på det problemet.
Nei. Tilfeldig uke I slutten av feb 26: 24k med Norse i premium. 30k med Thai og skikkelige flatbeds (der Norse i premium bare har solid recline) samt bra og fri drikke. Men Norse kommer inn på 9,5k i turist, med 1 bag og uten valg av sete. Thai koster 11,5k men inkluderer både baggasje, ok mat og gratis drikke også i øko. Direkte fly fra Oslo begge deler. Derfor utelatt SAS, som bare flyr fra CPH. Norse er kort sagt et dyrt "billig-selskap".
FinnAir og KLM ligger ofte noe lavere, og i februar har Thai t/r til 9500kr (akkurat booket 3 stk). KLM nede i 8600 om en velger light og har gullkort (som gir en bagasje og setevalg). Men jeg har betalt 17-18k for samme reise i desember f.eks. Så prisene varierer veldig. Skatter og avgifter på bonusbilletter er ofte nærmere 2k, så med ca 6-7k for potensielt 90/180k poeng gir det dårlig verdi å bruke poeng på økonomibilletter. Den store verdien ligger i å booke business og helst first class for poeng. Da blir disse taco-trumf turene verdt det. Og jeg har vært heldig å få reise så mange ganger i F tidligere. Skyteam har ikke samme dekning som Star Alliance. Det merkes.
Noen som tilfeldigvis har bodd på Floathouse river Kwai? Kona bestemte at vi skal bo der i to netter.
Joda, men mitt poeng var å sammenligne direkte OSL-BKK mellom flyselskapene. Det er jo ganske behagelig på en 12 timers tur (hvis direkte) å ikke mellomlande og bruke minst 3 timer ekstra pluss avbryte nattesøvnen på veien. Det utrolige er at Norse ikke er billig da heller - og kvaliteten er langt under TG.
For flynerder er det vel et poeng med flest mulig mellomlandinger og flest mulig flyselskaper og flest mulig lounger …. Mulig jeg tar feil, for jeg har jo sluttet å fly …
Ikke sant. Jeg foretrekker noen ganger direkte i økonomi heller enn drøye re-routinger i C. Men er ikke basert i Oslo. Ulempen med f.eks KLM er at returen deres er dagflight (jeg foretrekker natt). Men om det er C og ikke øko hjelper det jo på. Norse virker å selge overraskende godt på ruten til BKK. Utfordringen er jo om et av flyene står, de har jo ikke noe reserve å sette inn. Og da går dagene, slik vi så når Norwegian strandet passasjerer.
Ja, det siste er alltid en risk med små selskaper. Men jeg fløy en god del med "Norse sine" 787 da Norwegian brukte dem til både Asia og USA. Det går jo som regel uten issues. Jeg ville likevel forvente en bedre pris, med stor margin, om jeg flyr et allianse fritt og smått selskap som Norse. Norwegian var billig i premium OSL-BKK feks, mens Norse ikke er det.
Noen som vet om man trenger (evt. burde ha) en fysisk utskrift av et eller annet, selv om man har registrert seg digitalt? Jeg ankommer Bangkok neste onsdag, noe som betyr at jeg ikke kan registrere før på søndag. Jeg har ikke superenkel tilgang på printer utenom på jobb.
Vet ikke om du trenger utskrift, men jeg pleier å ha det til BKK. Siden du bor i Oslo er det sikkert mulig å få en utskrift på biblioteket i Bjørvika.