Leste også den og er enig med @RoadKing Forbløffende naivt fra foreldrene om hva isolasjon ved positiv test innebærer. Virker som de tenkte seg hotell og basseng også ved positiv prøve. Da vet de lite om Thailand. Du verden...
Enig. Det er (og bør være?) en kalkulert risiko når man reiser slik. Og om man tenker at man skal plaske rundt i vannet i 30C og sole seg, mens man er i isolasjon, så bør man ta en liten reality check. Har dog lest om enkelte SHA+ hotell som er mindre restriktive når man venter på denne første koronatesten man tar ved ankomst. Men ved positivt testsvar, er jeg ganske sikker på at lyden får en annen tone. Thailand, med så mange flere innbyggere, har et mindre smittetall en Norge og jeg føler de er flinke(ere) på smittevern også. Så sant man ikke går rundt og bevisst slikker på håndtak, seter og bord, så skal det litt til for å bli smittet. (Alt er relativt selvsagt...)
Har full sympati for situasjonen deres, men fremstår jo rimelig naivt å gå ut i avisen på den måten. Men når det er sagt, jeg hadde vel kanskje ikke sett for meg isolasjon på sykehus ved positiv test jeg heller. Isolasjon på rommet uten anledning til å bruke fasiliteter, ja, men ikke sykehus.
Enig med deg og jeg hadde jo ikke sett for meg at en måtte være på sykehus hvis en testet positivt. Det har jeg i grunn aldri hørt om. Og at de i hele tatt har nok sykerom til å innlosjere alle som måtte teste positivt... ?
Eksemplet med den norske familien er fra øya Phuket sør i Thailand. Her er en diffus uttalelse fra turistmyndighetene på hvem som må ta karantene på sykehus/hospitel: https://thethaiger.com/tac-explains-what-happens-if-a-tourist-or-child-gets-covid-19 Les originalen fra The Phuket News. De deler også statistikk: Turister som har testet positivt ved/etter innreise HKT er 326 via Sandbox siden juli og 173 personer via Test and Go siden første november. I dag 451 personer under medical care or supervision. Av disse er 36 personer i «covid-19 care centers», 117 personer er i Hospitels og 36 i «community isolation» som inkluderer hjemmekarantene. Kapasitet sykehussenger på Phuket er 1944 og 300 er i bruk. https://www.facebook.com/thephuketnews
Vet ikke helt hvor denne hører hjemme, så moderator kan flytte innlegget hvis ønskelig. Men jeg har et TrueMove SIM-kort til Thailand med 5G og 15GB data igjen (kjøpte opprinnelig 25GB). Abonnementet er aktivt frem til 19. januar 2022. Send PM hvis noen ønsker det. Jeg gir det altså bort. (Teknisk sett har jeg to stykker, men det andre vet jeg ikke mengde gjenværende data.)
Thailand åpner opp sandbox for Krabi, Phang-Nga og Surat Thani (Koh Samui, Koh Tao and Koh Phangan) fra 11. Januar, i tillegg til Phuket som forblir åpen. Test&Go forblir nede foreløpig.
Jeg tror ikke det hjelper med gjennomgående billett heller. Transit i f.eks. BKK er ikke tillatt. Du må reise direkte til destinasjonen. Mulig de endrer det nå som de har utvidet antall sandkasser, men det gjenstår å se.
Foreløpig er det kun Phuket er som eneste "port of entry" med fly, men myndighetene skulle komme tilbake til hvordan det ble for de øvrige sandkassene. Før de stengte ned igjen, fikk man jo lov til å ta transfer i BKK videre til f.eks USM, men da kun på noen ruter.
Ja, de var vel nede i 5 (?) dager på slutten av forrige sandboxperiode i Phuket, hvor en kunne ta resten i Samui. Håper for Samui sin skyld at de tillater transit i BKK på gjennomgående billett. Vil overraske meg stort om de ikke godkjenner det. Personell på Suvarnabhumi har nå god trening i de ulike måtene å håndtere både transitpassasjerer og andre på ankomst, så alle rutinene er etablert.
Det er vel bare Bangkok Airways som flyr til Samui, så det blir kanskje vanskelig å få gjennomgående billett? Jeg har enn så lenge droppet Samui som var den opprinnelige planen, og satser på Phuket i stedet. Der er det til og med alkoholservering på restaurantene
Du kan ordne én PNR via reisebyrå, bare litt knotete å søke opp selv online. Dersom du bruker matrix.itasoftware.com og vil se forslag: Velg advanced controls og legg inn under Extension codes: -CITIES BKK HKT Transit SIN må være mellom godkjente flyselskap. Koh Samui og Koh Phangan er blå soner med tanke på alkoholservering.
Ja, jeg ser at de er blå på kartet i artikkelen fra i dag, men i går var Surat Thani ikke med på listen over de 8 provinsene hvor det er unntak for alkoholservering: 3 more sandbox provinces Men det ville jo egengling være rart om Koh Samui, Koh Tao and Koh Phangan ikke var inkludert.
Dette er nok bare flisespikkeri og et halmstrå, men det står i sandkassereglene at må booke 7 dager på et SHA+ hotell, men det står ikke noen steder at man faktisk må bo der. Grunnen til at jeg tar det opp er at jeg har betalt et ganske stort depositum på leie av et hus på Samui som jeg aller helst vil beholde. Hvis bestilling av hotell bare er for å "bevise" at du skal være i sandkassen i 7 dager, så kunne man jo i teorien bestilt det billigste SHA+ hotellet og bare droppet å bo der. Eller bare dratt innom en gang i blant. Hva tenker dere?
If receiving a negative RT-PCR test result, travellers can enjoy travel activities within a Sandbox destination throughout the 7 days, but must return to their prearranged accommodation on a nightly basis. They are not allowed to stay overnight in any other places. https://www.tatnews.org/2022/thailand-reopening-sandbox-destinations Med tanke på hvordan Thailandsk politi i disse dager headhunter turister som har stukket unna isolasjon etter positiv test (og navngir dem i media), ville jeg tenkt meg godt om.
Du kan være der på dagtid, men må altså returnere til SHA+ hotellet hver kveld. Dette ble praktisert på Phuket tidligere av flere returnerende som hadde bolig på øyen fra før av. Som @Edvard skriver er det viktig å returnere i god tid før tidsfristen.