Tar SAS en Gillette?

Tråd i 'Nyheter' startet av EndreD, 12. febr 2020.

1. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,973
    Bonuspoeng:
    183
    Etter å ha lest litt på frequent traveler Norge, Facebook og YouTube nå i kveld så konkluderer jeg med at fra nå skal jeg bare ta sas, for alle som har proklamert at de aldri skal fly sas igjen som følge av denne reklamen er personer jeg ikke har noe behov å dele fly med. Stakkars norwegian som må ta imot alle disse skrotingene.

Markal, Are, Gribb and 14 others like this.
  2. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    76,537
    Bonuspoeng:
    293
    Den konklusjonen har jeg også kommet til. De folka som heller vil fly Norwegian pga dette vil jeg helst slippe å ha ved siden av meg på flyet.

Are, Gribb, Tone398 and 6 others like this.
  3. tom_gunnar

tom_gunnar Medlem

Likes mottatt:
    105
    Bonuspoeng:
    43
    Problemet er vel ikke at folk reagerer på at vi henter inspirasjon i utlandet, problemet er vel at de sier at ting vi anser som en del av våre nasjonale identiteter er ting vi har stjålet fra andre. At vi av natur er tyver.

NoLimit liker dette
  4. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    955
    Bonuspoeng:
    93
    Etter å skummet en del kommentarfeltene konkludere jeg med at vi har noe unikt med oss fra Skandinavia. Det er evnen til å føle seg krenket :)

5. tom_gunnar

tom_gunnar Medlem

Likes mottatt:
    105
    Bonuspoeng:
    43
    Hadde de derimot brukt reklamer de allerede har som handler om at SAS hjelper folk ut i verden der de henter inspirasjon som de tar meg hjem og utvikler nye ting fra, så hadde det jo ikke vært noe problem. Ta bindersen som eksempel. Den norske bindersen ser jo ikke slik ut en gang. SAS ilegger en amerikansk oppfinnelse norske egenskaper og sier at nordmenn stjal den. Men om en har noe peiling på det vet en jo at den bindersen som ble utviklet i Norge egentlig var omtrent ubrukelig. men fakta er jo at det er feil det de viser i reklamen og attpå til kaller nordmenn tyver for å tro at en nordmann kunne funnet på noe slikt. Hadde de heller sagt at bunaden er et resultat av inspirasjon, stoff og varer funnet i utlandet, så hadde det vært et mye tydligere budskap. For det er jo sant.

Nå er det vel utlendinger i resten av verden som kaller wienerbrød for danish og ikke vi som faktisk er kundegrunnlaget til SAS. At dansker skal illegges å stjele en tradisjonell matrett fordi folk andre steder i verden ikke ved hvor den kommer fra, det blir feil.

Kampanjen blir dermed urimelig og folk reagerer fordi de kjenner et angrep på sine etablerte nasjonale kjennemerker. Urimelige angrep fra et statlig eid selskap de har måtte bruke skattepenger på å redde. Det gjør folk forbanna.

Snacky, Kristian and sirwinston like this.
  6. Weissen

Weissen Medlem

Likes mottatt:
    237
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg lurer bare på om folk tror at alle disse tingene (demokrati, lakris, kjøttboller, binders osv.) har oppstått i skandinavia og at ingenting har røtter utenfor skandinavias grenser? Så sier de heller ikke at alle disse tingene er noe vi har stjålet, men at reising gir inspirasjon - inspirasjon som vi tar med oss og bruker til å skape noe unikt. Å konkludere med å si at kampanjen forteller at vi av natur er tyver blir etter min mening å legge vondviljen til.
    Men at den introen kan være litt krass - det forstår jeg.

fly4fun, Jan Fredrik and holmen like this.
  7. tom_gunnar

tom_gunnar Medlem

Likes mottatt:
    105
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg tror ikke folk tror det er skandinavisk, men folk føler at det er identifiserende med det å være fra skandinavia. Det er verdier som betyr mye for folk her. Dermed oppfattes det som et angrep når noen kommer og sier at det det ikke hører til her fordi det er "gresk" eller tysk eller tyrkisk eller persisk eller osv.
    Tidligere reklamekampanjer fra nettopp SAS har sagt at det alltid har vært i deres natur å bringe hjem nye tanker fra utlandet, men her går de i halsen på samfunnet de har alt å takke for sin eksistens. Uten det skandinaviske folk hadde ikke SAS overlevd de økonomiske problemene de nettopp har gått gjennom, folk som ser reklamen vet at landene deres har gitt milliarder for å redde SAS fra å gå konk.

Dersom du har sett langutgaven av reklamen, sier de direkte at disse tingene ikke er skandinavisk. De sier "everything is copied".

Det er et godt forsøk, men de har virkelig feilet. Fordi de angriper en følelse. I en tid derfjoråret ikke nådde forventningene på grunn av politstreik og i et år der det nok kommer til å bli kabinstreik, så bør de bygge oppunder kampanjer som får flere folk til å velge dem - og ikke det motsatte. For penger vokser ikke på trær, heller ikke for SAS.

polvotten, Snacky and jgroneng like this.
  8. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,245
    Bonuspoeng:
    113
    Det er jo rimelig åpenbart at det ikke er en seriøs påstand som representerer meningen til SAS, men kun en ekstrem overdrivelse/påstand som fanger oppmerksomheten. Et slags virkemiddel i reklamen om du så vil.

Tipper de som misforstod Tore Sagen fra Radioresepsjonen som rasist også misforstår SAS her.

holmen, Jan Fredrik, Tom and 2 others like this.
  9. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    76,537
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tenker jo heller at reaksjonene er urimelige.

Eller.. Reaksjonene er helt på trynet, og folk må ta seg en bolle.

fly4fun, drsyk, OttoL and 1 other person like this.
  10. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,416
    Bonuspoeng:
    293
    Faktisk 5 boller! Det er galskap hele greia.

Gribb and holmen like this.
  11. fly4fun

fly4fun Senior Medlem

Likes mottatt:
    390
    Bonuspoeng:
    63
    Du skriver nok bare svada.
    Forrige versjon av reklamen sa i grunn at det som er erkeskandinavisk er en holdning, det å være nysgjerrig, møte verden, og lære og forbedre av samhandling.

Ja, de startet med en provoserende "nothing" på det materielle.
    Men her er saken er bevisst gjort politisk av noe spesielle grupperinger, som det er egentlig ganske lett å skjønne.
    For meg, passer godt et sitat for å beskrive situasjonen
    “When you point a finger at the moon to indicate the moon, instead of looking at the moon,the stupid ones look at your finger"
    Provoserende nok skal dette ha blitt sagt av Mao Tse-tung ;)

drsyk, holmen, lMartin and 1 other person like this.
  12. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,116
    Bonuspoeng:
    183
  13. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,179
    Bonuspoeng:
    113
    Uavhengig av om dette er politisk spinndoktori fra fremmede makter eller om det faktisk finnes kålhoder som lar seg provosere av dette, så er diagnosen enkel:
    Tredjegrads forkrenkelse.
    (den nye folkesykdommen i alle liberale demokratier)

Kur: Frisk luft og sosial omgang med mennesker utenfor ekkokammeret.

14. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    19,456
    Bonuspoeng:
    183
    Enig i at reaksjonene er voldsomme og overdrevet.

Jeg synes derimot fremdeles diskusjonen rundt det kommersielle er interessant. Var det økonomisk smart av SAS å lage denne annonsen? Forutså de virkelig ikke at det ville komme reaksjoner og hadde en plan på dette? Eller var det nettopp det de gjorde for å få maksimal medie- og some-oppmerksomhet? Tenker de at all PR er god PR?

Jeg ser de har sperret facebooksidene nå for innlegg etter de la ut den redigerte reklamen, og det er jo også en interessant some-strategi. Eller var det en desperat handling fra deres side?

Nå er jo den eneste måten for en vanlig kunde å komme i kontakt med SAS å ringe deres kundeservice (ikke si chat for de kan jo ikke gjøre noe). Ikke det at de frustrerte fikk noe hjelp på facebooken til SAS uansett, der mener jeg de sto til stryk i hvordan de håndterte kundene, men det er en helt annen diskusjon :)

polvotten and Snacky like this.
  15. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,179
    Bonuspoeng:
    113
    Spør Ryanair om dette med "all PR er god PR" ;)
    Dette blåser over og er glemt (i Norge) straks Petter Northug vinner søksmålet mot Aylar, mens det i Sverige er betydningsløst ("Flyskam" er et større problem der). Dansk er det jo ingen som forstår, ikke danskene selv engang, så der løser diskusjonene seg selv :D

Det er en pitteliten, men åpenbart kjempekrenket minoritet som lager masse bråk og ståhei (muligens akkompagnert av "fremmede makter"), mens det store flertallet må da vitterlig fremdeles være så godt opplyst at de ikke ser på dette som noe annet enn en original og nytenkende reklame...?

Personlig synes jeg det var forfriskende etter veldig mange "feel good"-reklamer fra SAS (pappa rekker fotballtrening osv.).

I kveld skal jeg ta en skål for de krenkede.

16. PVflyer

PVflyer Medlem

Likes mottatt:
    149
    Bonuspoeng:
    33
    Dette er din tolkning og sikkert SAS sin mening med reklamen også. I reklamesammenheng betyr det imidlertid lite hva avsender mener å si. Det essensielle er hva mottakerne oppfatter som budskap. Mange har tolket starten av reklamefilmen som en nedvurdering av det Skandinaviske og latt seg provosere. Da har reklamebyrået og PR-folkene i SAS feilberegnet sitt publikum. Hvorvidt det er rimelig å la seg provosere eller ikke er uvesentlig. Så lenge det som ser ut til å være en rimelig stor andel av mottakerne lar seg provosere er selvmålet et faktum.

17. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,973
    Bonuspoeng:
    183
    De som har tolket det på denne måten og samtidig lot seg provosere bør ta en tur i skogen og lufte skallen litt.

drsyk, holmen and fly4fun like this.
  18. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,179
    Bonuspoeng:
    113
    Med mindre SAS opplever uforklarlig fall i antall passasjerer / bookinger i nær fremtid, er det ingenting som tilsier at "en rimelig stor andel av mottakerne" er provosert. Støy i sosiale medier, noen forsider i media og (dessverre) en bombetrussel, er ikke et representativt utvalg for å konkludere noe slikt. Det kreves faktisk utrolig få menneskelige ressurser for å lage overnevnte ståhei.

Det var de samme dynamikkene som var i sving når "alle" trodde at Donald Trump var sjanseløs til å slå Hillary. De mest ekstreme motstanderne fikk definere debatten (alle Trump-velgere var rasister, idioter, homofobe osv.), dermed bringes meningsmotstanderne til taushet - men de skifter jo ikke mening av den grunn; snarere tvert i mot. Så våknet verden opp til et sjokk at "oi, var Donald Trump visst populær likevel?".

drsyk, EndreD and fly4fun like this.
  19. PVflyer

PVflyer Medlem

Likes mottatt:
    149
    Bonuspoeng:
    33
    Eller kanskje SAS våkner opp til "Oi, så var visst en overraskende stor andel skandinaver lei av kosmopolitiske jålekopper som skal fortelle dem at det ikke finnes en norsk/svensk/dansk/skandinavisk kultur."

Det kan være fort gjort å undervurdere størrelsen på kurva med "deplorables" som lar seg provosere av reklamen. Reinfeldt ble vel ikke årets mann etter sin uttalelse om at det eneste ursvenske er barbariet.

Last edited: 13. febr 2020
    polvotten, Snacky and EndreD like this.
  20. wilhelm

wilhelm Medlem

Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    SAS har bommet totalt, mange oppfatter det som at de sier at det ikke finnes noe unikt skandinavisk, alt vi har er kopiert - dvs verdiløst. Nå har jo SAS tidligere brukt millioner på reklame hvor de fremhever nettopp unik skandinavisk design, mat og kultur. Er vel derfor turister kommer hit (i tillegg) til naturen vår.

At reiser og impulser fra utlandet har skapt mye av våre tradisjoner er jo noe alle vet, men vi har videreutviklet det på vår unike måte.

Synes videre at det er synd at de som reagerer negativt på dette stemples som nazister fra flere av forumdeltakerne.

Del denne siden