Utrolig hvor mange småsparere som er villige til å tape pengene sine på flyaksjer. Vi har sett det samme med Norwegian aksjen oppigjennom årene.
Jeg kastet noen penger jeg hadde råd til å tape på Norse. Tenkte naivt at de har med seg folk som har erfaring fra bransjen og vet hva de gjør. Så feil tok jeg. Heldigvis har jeg de fleste sparepengene mine i fond hvor smartere folk enn meg tar beslutningene.
For å spore helt av. I mine øyne handler god avkastning på børs ikke om intelligens, men om sunn fornuft. Man får ofte mer glede av å bruke pengene på flybilletter enn på flyaksjer.
Jeg hadde nok kunne reist noen turer i eleverte klasser for det jeg tapte på Norwegian og det potensielle tapet på Norse ..
Norse har lagt frem Q3-tall og disse viser at Norse igjen taper penger, selv i flybransjens beste kvartal. Fasit denne gangen ble $7.8MUSD i minus, noe dårligere år-over-år. Enda verre er at de også er cash-negative i kvartalet. Ved utgangen av kvartalet hadde selskapet $238 MUSD i negativ egenkapital, $25.5 MUSD på konto og $186.2 MUSD i negativ arbeidskapital (poster som normalt gjøres opp innen 12 måneder). Med kapitalinnhentingene som er gjort i Q4/pågående vil alle disse tallene bedres med $20.0 MUSD, men det er fortsatt ganske dårlige (katastrofale). Til sammenligning brant Norse $47.5 MUSD i Q4-24 og Q1-25, justert for ny egenkapital. Hvis run rate er tilsvarende de kommende to kvartalene er Norse tomme for penger ved utgangen av Q1-26 om de ikke henter mer penger. Finansielt resultat per kvartal Q3-25: -$7.8M Q2-25: -$5.9M Q1-25: -$15M Q4-24: -$34M Q3-24: -$6M Q2-24: -$32M Enn så lenge har eierne vært villige til å finansiere hobbyen til BTL og skutt inn penger i flere runder Kommende: 93.0 MNOK Q4-25: 113.7 MNOK - Egenkapital Q3-25: $30 MUSD - Konvertibelt lån Q4-24: $15 MNOK - Egenkapital/Aksjonærlån Q2-24: $20 MUSD - Aksjonærlån Q1-24: 69.4 MNOK - Egenkapital Q3-23: $45 MUSD - Egenkapital Det blir spennende å se hvor lenge de ønsker å holde liv i dette prosjektet.
Hva er insentivet til investorer her egentlig? Det er jo et tapsprosjekt og har vel aldri gått med overskudd? Nå er ikke jeg noen økonom, men det er jo utrolig at de gang på gang klarer å hente penger i markedet.
Det kan man virkelig spørre om, ja. Ikke er Norse spesielt billige, men de har likevel cabin load helt oppe i 90-95% i snitt (smått varierende med sesong). Godt jobbet det, isolert sett. Når de DA likevel ikke klarer å tjene penger, sier jo den enkleste formen for regnestykke at kostnadene er vedvarende for høye. Leasing koster masse, og det samme gjør lønn til ansatte. Felles for disse to, største kostnadene er at de ikke kan reduseres stort.
Historien har vist at utrolig mange investorer vil kaste pengene ut av vinduet på tapsprosjekter i flybransjen....
Wallenberg tjente kanskje noe i tidligere tider på SAS? Ser de var med siden 1946. Men må jo ha tapt milliarder.
Leasingkostnadene er så langt i år kun den 5. største kostnaden med $80.8 MUSD bak; 1. Drivstoffrelaterte kostnader på $148.5 MUSD 2. Personalkostnader på $117.4 MUSD 3. Vedlikehold på $102.3 MUSD 4. Landings- og handlinggebyrer på $84.7 MUSD I Q3, overgikk vedlikeholdskostnadene personalkostnaden som nest største utgiftspost. I mange tilfeller tar nok følelsene over for fornuften, og som nevnt av @VikingFlyer så er det nok av de som har sløst milliarder av kroner på å drive flyselskap. Jeg forstår heller ikke iveren etter å prøve å få til noe i en knalltøff bransje, hvor de som lykkes har relativt lave marginer sammenlignet med andre typer selskap. I en tidligere post spådde jeg at man ser et annerledes Norse i 2026, hvilket ser ut til å stemme, med mer wet lease. Jeg blir også mer overrasket om vi ser N0-flighter i 2027 enn om vi ikke gjør det. Norse har alle mulige forutsetninger på sin side med gode leasingavtaler fra pandemien, inflasjonsjustert oljepris som er på et veldig lavt nivå fra et historisk perspektiv, veldig høy fyllingsgrad. Likevel klarer de ikke å tjene penger med dagens modell.
Det er alltid stas å henge hverandre til tørk her på IF. Godt jobba! Essensen i det jeg sa er det samme: de fyller nesten alle seter, men har likevel ikke overskudd.
I en samtale med Anko på pandionevent så sa han at de fullstendig ignorerer det Norse holder på med fordi «they will fail, there’s just no way it will work». Han har helt tydelig på at det bare var snakk om tid før det kollapser. Analysene som er postet her viser at det nok er riktig.
Jeg vet at Thai Airways tidligere har hatt gode fraktavtaler for norsk laks fra OSL og antagelig reforhandlet da de startet opp igjen etter rekostruksjonen (Chapter 11). Mener jeg leste en god post her på forumet (for noen år siden) at disse fraktavtalene er avgjørende for å i det hele tatt gå i pluss.
Bjørn Tore Larsen forlater det synkende (long)ship: https://e24.no/boers-og-finans/i/vrWPJl/norse-grunder-bjoern-tore-larsen-gaar-av-som-sjef
1) Han har mistet troen og vil bruke tiden andre steder eller 2) Han tror Eivind Roald kan gjøre en bedre jobb. Han er fortsatt største aksjonær med nesten 30% av aksjene. Den dagen han eventuelt dumper dem i markedet er det definitivt ferdig. Om det blir salg av innmaten og påfølgende avvikling eller konkurs gjenstår og se.
Kanskje de omstrukturerer og blir Norges svar på HiFly? Det er vel basically der de tjener penger idag, så eh…