Tør dere å booke en reise i mai med Norse?

Tråd i 'Nyheter' startet av Pyro, 24. nov 2024.

1. Pyro

Pyro Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Hei. Vurderer å booke en tur til New York i mai 2025. Norse er billigst. Hadde dere turt å booke nå?

2. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,345
    Bonuspoeng:
    293
    Ja.

Betal med kredittkort.

Hvis de er konk i mellomtiden, får du pengene tilbake på kredittkortet.

Pyro liker dette
  3. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,272
    Bonuspoeng:
    93
    Spørs hvor mye risiko du ønsker å ta. Som @tobeornot999 sa, betal med kredittkort, slik at du iallefall får pengene tilbake ved konkurs. Men om du tror at det er fare for det, må du også tenke på at det blir dyrere for deg å skaffe erstatningsbilletter, potensielt på ganske kort varsel. Dette er ikke dekket av noen reiseforsikring såvidt jeg vet. Alternativt droppe turen, men da må du også helst ha laget refunderbare planer på reisemålet for å ikke tape noe på det.

Pyro and eventyrer like this.
  4. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    44,044
    Bonuspoeng:
    293
    100%, hvorfor spørsmålet i det hele tatt?

Nordlands, NoLimit and Eddie47 like this.
  5. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,012
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel ingen risiko forbundet med å booke billetter med Norse.
    Alle booker vel med kredittkort hos Norse??

Pyro and NoLimit like this.
  6. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    Norse kommer med Q3-tall på fredag. For de som ikke kjenner Norse finansielt så er det ikke så voldsomt lang fra der Flyr var. Selskapet har negativ egenkapital, men selskapet hevder at verdien av flyene ikke fullt ut reflekteres i regnskapet. Det er kanskje noe i det, men per Q2 hadde de 180 mill USD i negativ egenkapital. Selskapet blør også penger, både regnskapsmessig og når det gjelder kontantstrøm. I H1 hadde de negativ kontantstrøm på $29m USD og ved utgangen av Q2 hadde de bare $23m i cash på konto. Det har skjedd noe greier i mellomtiden med tanke på utbataling fra kredittkortselskapene og aksjonærlån etc for å holde det flytende. På toppen av dette hadde de per Q2 nesten $160m i negativ arbeidskapital.

Det har tidligere prøvd strategiske initiativer (salg) uten å lykkes. De har så langt ikke bevist at de er levedyktige. Det skal nevnes at de har fyllt flyene ganske bra de siste månedene, men på fredag får vi svaret om de har investert i å fylle flyene, i form av billige billetter, eller om det faktisk har klart å tjene litt penger i Q3.

Blir Q3 dårlig er jeg veldig spent på om de overlever gjennom vinteren i nåværende form og farge.

Uansett, bestiller man med kredittkort legger man risikoen på VISA/MC/AMEX rent økonomisk. Man må dog være forberedt på å bestille noe annet på kort varsel, eventuelle prisforskjeller her dekkes av deg som passasjer.

Det er ikke utenkelig at de overlever gjennom vinteren og inn i 2025, men jeg tviler veldig på at Norse i 2026 er det samme som Norse anno november 2024.

Pyro and Avixlo like this.
  7. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,429
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er faktisk litt i tvil om Norse overlever denne vinteren, etter å ha sett hvordan de har gjort det tidligere vintere. Sommersesongene har så langt ikke vært gitt nok til å tære på over vinteren. Vi får se om Q3 kan snu denne trenden.

Når det er sagt, så hadde jeg glatt bestilt billetter med kredittkort. Risiko er at du evt må kjøpe nye billetter til en høyere pris.

Pyro liker dette
  8. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,700
    Bonuspoeng:
    113
    Du får jo ikke igjen hotell og andre ting du bestiller i tillegg, med mindre du går for dyrere flex-rate. Og da er kanskje ikke mye spart?

Jeg har sett på Norse til Asia mange ganger, men ikke tatt sjansen pga at de har dårlig økonomi. I tillegg har de ikke erstatningsfly å sette inn ved irrops, så det blir mye som Norwegian sin policy tidligere. Altså at det fort blir noen dager ekstra.

Ser en på prisene ligger de ikke så rimelig ift andre mer stabile nettverksselskap. For meg betaler jeg heller et par tusen ekstra for å slippe å bekymre meg.

Med lavprisselskap som Norse, Flyr, Wizz og andre bør man ha en plan om/når det går galt.

9. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,242
    Bonuspoeng:
    183
    Vent til fredag, så får du se på finansnyhetene hvordan det ligger an med Norce, hvis tallene er OK, altså det er greit ut så bokker du da. Hvis du vil være helt sikker så kan du booke SAS Go Pro som er refunderbart på samme dato, så er du mer sikker på at det ikke går veldig galt :)

NB!!----> hvis du er i situasjonen med at du må betale formueskatt, så kan du spare 177 kroner per 10.000 kroner uplasserte penger på flex flybilletter hvis pengene ligger i en flybillett utenfor kontoene dine over nyttårsaften. Så det er ett Gjerrigknark tips fra meg :cool:

Last edited: 30. nov 2024
    milehigh, Cumulus and Preference like this.
  10. Pyro

Pyro Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for svar. Tar sjansen og satser på de overlever :)

11. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,807
    Bonuspoeng:
    183
  12. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,345
    Bonuspoeng:
    293
    Norse kan gå konkurs når som helst. Null reserver.

Det begynner å tørke opp med investorer som vil skyte inn mer.

Men forretningsidé er god. Og de selger billetter nok til å fylle godt opp i flyene. Spørsmålet er bare om de tjener penger.

Så langt har svaret vært nei.

Kjøp billetten med kredittkort. Super enkel, gratis forsikring.

13. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ikke så mye liv laga for et flyselskap som ikke tjener penger selv i høysesongen. At de nå har inngått en stor avtale på wetlease viser nok en gang at forretningsmodellen med long-haul low cost er utrolig vanskelig.

Insomnia4u liker dette
  14. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,700
    Bonuspoeng:
    113
    Nettverkselskapene tjener jo penger på frakt (laks++) i tillegg. Norwegian fikk vel heller ikke til long-haul med kun passasjerer.

15. rookietrader

rookietrader Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,086
    Bonuspoeng:
    93
    Tar man sjansen på å booke Thailand til vinteren med Norse? :)

16. casperfaarlund

casperfaarlund Medlem

Likes mottatt:
    104
    Bonuspoeng:
    33
    Umulig å spå fremtiden, men bruker du kredittkort og kjøper en full-flex med annet selskap i back-up som nevnt over er du i alle fall ganske safe? Kan evt vente med full-flex varianten til litt nærmere, så man slipper å binde pengene så tidlig, da du jo isåfall mister et halvt år med alternative investeringer, som jo blir noen hundrelapper på noe slikt. Eventuelt sørge for at hoteller osv kan refunderes, og heller ta en spontantur et sted med ledig bonus eller lignende, hvis noen f eks avbestiller.

Personlig hadde jeg denne casen med Flyr, de gikk konk omtrent en uke før avreise, og hadde en Plus Pro i backup. Da tror jeg Norwegian satt opp ekstra avganger for å dekke dette, for fikk plutselig kjøpe hos dem til en tredel av SAS-billetten, så gikk heller for den løsningen. Dette var til Spania, så selvfølgelig lettere å fikse ny reise enn til Thailand, men refusjon fra SEB gikk på 1-2-3 og det vil den nok gjøre her og.

17. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,135
    Bonuspoeng:
    113
    Så lenge du booker Norse begge veier og bruker kredittkort.

18. VikingFlyer

VikingFlyer Medlem

Likes mottatt:
    166
    Bonuspoeng:
    43
    Er man usikker finnes det vel mange alternativer østover.

19. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,381
    Bonuspoeng:
    183
    De leverte vel et rimelig bra kvartalsresultat, samt at de fikk leiet ut noen flere fly til IndiGo? Så sett bort fra motortestuhellet på Gardermoen til flere hundre mill, så går det vel så bra som man kan forvente?

20. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    De leverte det som tilsynelatende så ok ut, men når man går mer inn i dybden ser man at det som er rapportert som en gevinst på 15M USD på driften egentlig er 15M USD ettersom ca $30M av inntekten er en regnskapsmessig inntekt på grunn av leasingavtalene med Indigo. Bunnlinjen uten denne engangseffekten er -$45M USD. Nettoresultatet lik for lik neste år er dermed -$45M USD, og det fungerer enkelt og greit ikke i lengden. Med tanke på at de p.t har en fyllingsgrad som er langt opp på 90-tallet, er den "eneste" måten å øke inntektene, å øke prisene på billettene.
    Norse er og forblir et tapssluk i mine øyne. Den store vinneren er kundene som enn så lenge får billetter subsidiert av Norse-aksjonærene

Q1-25: -$15M
    Q4-24: -$34M
    Q3-24: -$6M
    Q2-24: -$32M

- Selskapet har tapt $87M USD de siste 12 månedene
    - Selskapet har $225M i negativ egenkapital
    - Selskapet har $207M i negativ arbeidskapital
    - Selskapet har kun $25M i kontrantbeholdning per utgangen av Q1-25
    - Største aksjonær har dumpet alle aksjene sine
    - Bjørn Tore Larsen må snart ha brukt så mye cash han kan bruke på dette prosjektet

På den positive siden
    - De fyller flyene
    - De har sikret noen lange kontrakter på flyene sine
    - De har kvittet seg med de litt ukurrante 787-8-flyene

Jeg står fortsatt ved at dette selskapet ikke har livets rett som et kommersielt selskap som opererer ruteflyvninger. De kan kanskje overleve som wet lease-operatør.

VikingFlyer, Insomnia4u and EndreD like this.

Del denne siden