Spørs hvor mye risiko du ønsker å ta. Som @tobeornot999 sa, betal med kredittkort, slik at du iallefall får pengene tilbake ved konkurs. Men om du tror at det er fare for det, må du også tenke på at det blir dyrere for deg å skaffe erstatningsbilletter, potensielt på ganske kort varsel. Dette er ikke dekket av noen reiseforsikring såvidt jeg vet. Alternativt droppe turen, men da må du også helst ha laget refunderbare planer på reisemålet for å ikke tape noe på det.
Det er vel ingen risiko forbundet med å booke billetter med Norse. Alle booker vel med kredittkort hos Norse??
Norse kommer med Q3-tall på fredag. For de som ikke kjenner Norse finansielt så er det ikke så voldsomt lang fra der Flyr var. Selskapet har negativ egenkapital, men selskapet hevder at verdien av flyene ikke fullt ut reflekteres i regnskapet. Det er kanskje noe i det, men per Q2 hadde de 180 mill USD i negativ egenkapital. Selskapet blør også penger, både regnskapsmessig og når det gjelder kontantstrøm. I H1 hadde de negativ kontantstrøm på $29m USD og ved utgangen av Q2 hadde de bare $23m i cash på konto. Det har skjedd noe greier i mellomtiden med tanke på utbataling fra kredittkortselskapene og aksjonærlån etc for å holde det flytende. På toppen av dette hadde de per Q2 nesten $160m i negativ arbeidskapital. Det har tidligere prøvd strategiske initiativer (salg) uten å lykkes. De har så langt ikke bevist at de er levedyktige. Det skal nevnes at de har fyllt flyene ganske bra de siste månedene, men på fredag får vi svaret om de har investert i å fylle flyene, i form av billige billetter, eller om det faktisk har klart å tjene litt penger i Q3. Blir Q3 dårlig er jeg veldig spent på om de overlever gjennom vinteren i nåværende form og farge. Uansett, bestiller man med kredittkort legger man risikoen på VISA/MC/AMEX rent økonomisk. Man må dog være forberedt på å bestille noe annet på kort varsel, eventuelle prisforskjeller her dekkes av deg som passasjer. Det er ikke utenkelig at de overlever gjennom vinteren og inn i 2025, men jeg tviler veldig på at Norse i 2026 er det samme som Norse anno november 2024.
Jeg er faktisk litt i tvil om Norse overlever denne vinteren, etter å ha sett hvordan de har gjort det tidligere vintere. Sommersesongene har så langt ikke vært gitt nok til å tære på over vinteren. Vi får se om Q3 kan snu denne trenden. Når det er sagt, så hadde jeg glatt bestilt billetter med kredittkort. Risiko er at du evt må kjøpe nye billetter til en høyere pris.
Du får jo ikke igjen hotell og andre ting du bestiller i tillegg, med mindre du går for dyrere flex-rate. Og da er kanskje ikke mye spart? Jeg har sett på Norse til Asia mange ganger, men ikke tatt sjansen pga at de har dårlig økonomi. I tillegg har de ikke erstatningsfly å sette inn ved irrops, så det blir mye som Norwegian sin policy tidligere. Altså at det fort blir noen dager ekstra. Ser en på prisene ligger de ikke så rimelig ift andre mer stabile nettverksselskap. For meg betaler jeg heller et par tusen ekstra for å slippe å bekymre meg. Med lavprisselskap som Norse, Flyr, Wizz og andre bør man ha en plan om/når det går galt.
Vent til fredag, så får du se på finansnyhetene hvordan det ligger an med Norce, hvis tallene er OK, altså det er greit ut så bokker du da. Hvis du vil være helt sikker så kan du booke SAS Go Pro som er refunderbart på samme dato, så er du mer sikker på at det ikke går veldig galt NB!!----> hvis du er i situasjonen med at du må betale formueskatt, så kan du spare 177 kroner per 10.000 kroner uplasserte penger på flex flybilletter hvis pengene ligger i en flybillett utenfor kontoene dine over nyttårsaften. Så det er ett Gjerrigknark tips fra meg
Gikk ikke akuratt bra med Norse i forrige kvartal, men som sagt... Betaler du med kredittkort er du trygg. https://e24.no/boers-og-finans/i/kwBAjA/norse-sjefen-varsler-flere-nedbemanninger https://e24.no/boers-og-finans/i/8qxnE1/grunderen-skyter-inn-mer-penger-i-tapstyngede-norse-atlantic Ser det ikke som usansynlig at de er borte iløpet av 2025, eller ender opp som et selskap som spesialiserer seg på "wet-lease" av fly til andre.
Norse kan gå konkurs når som helst. Null reserver. Det begynner å tørke opp med investorer som vil skyte inn mer. Men forretningsidé er god. Og de selger billetter nok til å fylle godt opp i flyene. Spørsmålet er bare om de tjener penger. Så langt har svaret vært nei. Kjøp billetten med kredittkort. Super enkel, gratis forsikring.
Det er ikke så mye liv laga for et flyselskap som ikke tjener penger selv i høysesongen. At de nå har inngått en stor avtale på wetlease viser nok en gang at forretningsmodellen med long-haul low cost er utrolig vanskelig.
Nettverkselskapene tjener jo penger på frakt (laks++) i tillegg. Norwegian fikk vel heller ikke til long-haul med kun passasjerer.
Umulig å spå fremtiden, men bruker du kredittkort og kjøper en full-flex med annet selskap i back-up som nevnt over er du i alle fall ganske safe? Kan evt vente med full-flex varianten til litt nærmere, så man slipper å binde pengene så tidlig, da du jo isåfall mister et halvt år med alternative investeringer, som jo blir noen hundrelapper på noe slikt. Eventuelt sørge for at hoteller osv kan refunderes, og heller ta en spontantur et sted med ledig bonus eller lignende, hvis noen f eks avbestiller. Personlig hadde jeg denne casen med Flyr, de gikk konk omtrent en uke før avreise, og hadde en Plus Pro i backup. Da tror jeg Norwegian satt opp ekstra avganger for å dekke dette, for fikk plutselig kjøpe hos dem til en tredel av SAS-billetten, så gikk heller for den løsningen. Dette var til Spania, så selvfølgelig lettere å fikse ny reise enn til Thailand, men refusjon fra SEB gikk på 1-2-3 og det vil den nok gjøre her og.
De leverte vel et rimelig bra kvartalsresultat, samt at de fikk leiet ut noen flere fly til IndiGo? Så sett bort fra motortestuhellet på Gardermoen til flere hundre mill, så går det vel så bra som man kan forvente?
De leverte det som tilsynelatende så ok ut, men når man går mer inn i dybden ser man at det som er rapportert som en gevinst på 15M USD på driften egentlig er 15M USD ettersom ca $30M av inntekten er en regnskapsmessig inntekt på grunn av leasingavtalene med Indigo. Bunnlinjen uten denne engangseffekten er -$45M USD. Nettoresultatet lik for lik neste år er dermed -$45M USD, og det fungerer enkelt og greit ikke i lengden. Med tanke på at de p.t har en fyllingsgrad som er langt opp på 90-tallet, er den "eneste" måten å øke inntektene, å øke prisene på billettene. Norse er og forblir et tapssluk i mine øyne. Den store vinneren er kundene som enn så lenge får billetter subsidiert av Norse-aksjonærene Q1-25: -$15M Q4-24: -$34M Q3-24: -$6M Q2-24: -$32M - Selskapet har tapt $87M USD de siste 12 månedene - Selskapet har $225M i negativ egenkapital - Selskapet har $207M i negativ arbeidskapital - Selskapet har kun $25M i kontrantbeholdning per utgangen av Q1-25 - Største aksjonær har dumpet alle aksjene sine - Bjørn Tore Larsen må snart ha brukt så mye cash han kan bruke på dette prosjektet På den positive siden - De fyller flyene - De har sikret noen lange kontrakter på flyene sine - De har kvittet seg med de litt ukurrante 787-8-flyene Jeg står fortsatt ved at dette selskapet ikke har livets rett som et kommersielt selskap som opererer ruteflyvninger. De kan kanskje overleve som wet lease-operatør.