SYD og MEL i april/mai: Forslag til hotell og andre tips?

Tråd i 'Reisemål' startet av KristianR, 28. des 2025.

1. KristianR

KristianR Incurably jetlagged

Likes mottatt:
    1,002
    Bonuspoeng:
    113
    Hei godtfolk,

Jeg skal på førstereis til Australia i april, og reiser tilbake i mai. Har booket biz med SQ tur/retur OSL-SYD, og slik det ser ut nå ankommer jeg 16. april, og reiser hjemover 3. mai.

Planen er å fordele dagene i Sydney og Melbourne. Foreløpig plan er en natt i Sydney ved ankomst, før jeg flyr til Melbourne 17. april for å være der til 24. april. Deretter fly tilbake til Sydney for resten av oppholdet. Dette grunnet været er litt mer ustabilt i Melbourne jo lenger ut på "høsten" man kommer.

Har dere noen konkrete forslag til hotell i disse to byene? Ønsker helst å bo i CBD eller Surry Hills i Sydney, og CBD i Melbourne. Har foreløpig sett meg ut Paradox Sydney og Radisson On Flagstaff Gardens Melbourne (som er overraskende billig i denne perioden). Noen av dere som har erfaringer med disse?

Jeg er veldig mottakelig for andre hotellforslag. Budsjettet er maks 2500,- kroner per natt. Beliggenhet og umiddelbare transportmuligheter er det viktigste for meg, men setter selvfølgelig pris på komfort og/eller litt luksus også.

Og hvis noen av dere har tips til ting å se og gjøre, som ikke er opplagt (Opera House, Harbour Bridge, Bondi Beach etc i Sydney, eller mat/kaffe-kultur, museer eller en tur til MCG i Melbourne), er jeg veldig interessert i å høre om dette også. Lange dagsturer er ikke fullt så interessant for meg på denne turen. Det får eventuelt bli neste gang :)

Takk på forhånd!

Kristian

Last edited: 28. des 2025
  2. KristianR

Likes mottatt:
    1,002
    Bonuspoeng:
    113
    Bump. Godt nytt år. Må vel være noen her som har noen anbefalinger? :)

kongenamundsen liker dette
  3. morradi

morradi Senior Medlem

Likes mottatt:
    970
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg bodde på Swissōtel i Sydney i oktober og var veldig fornøyd med det. Sentralt, gode senger, hyggelig og hjelpsom betjening, god frokost. Jeg er usikker på om det har lounge, vi hadde i hvert fall ikke det inkludert.

Det kan være det er noe over budsjettet du skisserer, men det vil jo variere noe med tanke på dato og eventuelle kampanjer. Uansett verdt å vurdere.

KristianR and kongenamundsen like this.
  4. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,917
    Bonuspoeng:
    293
    Liker du øl og historie, så anbefaler jeg denne turen:
    https://daves.com.au/sydney/pub-tours/the-rocks-pub-tour/

KristianR liker dette
  5. cothom

cothom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    622
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har bodd på Paradox i Sydney, og skal bo der igjen i februar. Store og nyoppussede rom, bra innendørsbasseng og fin location med kort vei til både transport og de mest kjente turistattraksjonene. Har ikke prøvd mat eller drikke der.

Kan anbefale en fergetur til Manly, det er et nydelig område som er litt mer avslappet enn Sydney CBD. Bonus med fergeturen er perfekt utsikt til operahuset og broen.

Gåtur fra Coogee Beach til Bondi Beach er også noe å få med seg om været er bra, gjerne ved soloppgang. Du kan også vurdere en tur til Blue Mountains, men det blir i så tilfelle en dagsutflukt.

6. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,548
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du er et frokostmenneske er Bills et must. Filial både i Surry hills og Darlinghurst (og Bondi), men Darlinghurst er originalen.

7. watchaddicted

watchaddicted Reisende fant

Likes mottatt:
    4,058
    Bonuspoeng:
    113
    Har bodd på det Radisson-hotellet i Melbourne, det er imidlertid en del år siden nå. De hadde da særs god service og vi likte oss veldig godt der!

Er du opptatt av Club Lounge (som mange her inne er) har Sofitel on Collins veldig bra lounge. Hotellet ligger også i den øvre delen av tårnet og har nydelig utsikt over Melbourne og områdene rundt.

Sydney er en vakker by. Man merker imidlertid at det er en storby hvor folk ikke er like imøtekommende som andre steder i Australia. Som andre har foreslått ville jeg tatt fergene rundt om til de ulike stedene, som for eks. Manly. Gåtur fra Coogee Beach til Bondi Beach som også foreslås er vel verdt turen.

God tur - reisebrev mottas med takk:)

KristianR, cothom and kongenamundsen like this.
  8. KristianR

Likes mottatt:
    1,002
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for tips og innspill, alle sammen!

Ett spørsmål til: Noen som har erfaring med å ta med seg snus til Australia? Vet de er strenge med røykfri tobakk, men går det greit så lenge jeg går på rødt og deklarerer det?

9. morradi

morradi Senior Medlem

Likes mottatt:
    970
    Bonuspoeng:
    93
    Hentet fra https://www.abf.gov.au/entering-and-leaving-australia/can-you-bring-it-in/categories/duty-free

From 1 July 2019, the way tobacco can be brought into Australia will change, see Prohibited goods - Tobacco.

If you’re aged 18 years or older, you can bring in duty free:

• one unopen packet of up to 25 cigarettes (or the equivalent of 25 grams of tobacco products), and
    • one open packet of cigarettes.
    You can bring in up to 1.5 kilograms of smokeless tobacco (chewing tobacco or snuff) for personal use, but you will have to pay duty on any tobacco above 25 grams (only 25 grams is allowed duty free).

KristianR liker dette

Del denne siden