Streiketråden 2026

Tråd i 'Nyheter' startet av tobeornot999, 27. mai 2026.

Tags:
  1. Bonusduk

Bonusduk EBD

Likes mottatt:
    1,590
    Bonuspoeng:
    93
    Kjenner litt på denne her.
    Har flex EB Biz billetter(Poeng for penger)

SVG-CPH 23 Juni
    CPH-MLA 24 Juni.

Krysse fingre for at ikke norsk crew er satt opp på flighten 24.. :eek:

2. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    14,654
    Bonuspoeng:
    293
    Regner med at du har sjekket og at det ikke er et Connect fly på MLA avgangen. Hadde det vært det, er du safe.

Om det er SK mainline som opererer avgangen din, må man bare håpe på det beste. De har jo masse DK og SE crew som ikke berøres av streik. God sannsynlighet hvor at alt går greit, men kun de som har tilgang til SAS intern roster vet hvem som er satt opp som crew.

Historisk har SAS også satt inn standby-crew, som alltid vil være tilgjengelig på CPH uansett streik eller ikke i ett av de andre landene. Men det kan jo dessverre også tenkes at de prioriterer andre og mindre fritids-pregede flights enn Malta om de har knapt med crew standins tilgjengelig. Umulig å vite, bare løse tanker dette.

3. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,558
    Bonuspoeng:
    293
    Av egen empiri er det svært sjeldent norsk kabinpersonale på flighter ut av København. Du kan selvsagt ha flaks..

4. Trykkern

Trykkern Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har en bonusreise OSL-LHR-XXX, hvor OSL-LHR er med SAS Connect. Hvis det pga. streik i SAS ikke flys til LHR, vil jeg da miste hele reisen om jeg ordner en alternativ flight til LHR med et annet selskap?

5. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    6,612
    Bonuspoeng:
    183
    Som nevnt i flere poster over er ikke SAS Connect omfattet av potensiell streik neste uke.

kongenamundsen liker dette
  6. tobeornot999

Likes mottatt:
    14,654
    Bonuspoeng:
    293
    Connect opererer nesten alle OSL-LHR, selv om jeg har vært borti legacy SK på ruten også typ 1 eller 2 ganger av 10-12 siste halvår.

Connect streiker ikke. Du er høyst sannsynlig trygg.

Hvis ikke, så ville jeg mast på SAS for å gjøre endringen for deg. Du kan ikke regne med at de (i alle fall ikke uten mye krangling) lar deg beholde forbindelsen videre fra LHR på bonus-billetten hvis du fløy med noen andre til LHR og prøver å få cash tilbake for å dekke den nye billetten mellom OSL og LHR..

Trykkern liker dette
  7. thfagert

thfagert -

Likes mottatt:
    2,021
    Bonuspoeng:
    93
    Mor skal fly ned til OSL, selvfølgelig akkurat den 24, for å kunne bli med på videre reise den 26., så dette blir jo spennende.

Er det flexbillett med norwegian/widerøe som er veien å gå, for så å avbestille om den avblåses?

8. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,334
    Bonuspoeng:
    93
    Ja. Og bestill dette NÅ, før DY stenger den muligheten.

Spielhaug and thfagert like this.
  9. FlyingYeti

FlyingYeti Trives best på tur

Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    18
    Har en reise med familie til Oslo-Chania nå 25. juni, så er midt i skuddsonen for streik. Det tryggeste er nok å kjøre en hedge med Norwegian flex billetter.

1. Hvis det skulle blitt streik, kunne man på noen måte fått SAS til å dekke flex billettene til Norwegian? Eller er jeg forbeholdt hva enn de klarer å finne i sine systemer som alternativ / få tilbake pengene.

2. Stemmer det at flex billettene til Norwegian kan refunderes inntill 30 minutter før avgang? Er det noe annet jeg burde være obs på her?

10. bXmi

bXmi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    538
    Bonuspoeng:
    93
    1. Slik jeg forstår det så har du kun mulighet til å kreve disse erstattet dersom SAS ikke klarer å oppfylle sine forpliktelser, som er å booke deg om til en annen flyvning innen rimelig tid. Den rimelighetsvurderingen vil de helt sikkert krangle på nesten uansett hva du ikke aksepterer som rimelig. Høyst sannsynlig må du til Flyklagenemnda hvis saken er i gråsonen.

En god strategi her er nok å hedge med billetter hos Norwegian som du kansellerer dersom tilbudet fra SAS er godt nok. Dersom du er rimelig sikker på at tilbudet fra SAS er urimelig dårlig så kan du avslå det, og i etterkant krangle med SAS for å få billettene dekket.

2. Norwegian skriver fullt refunderbar. Hvor står betingelsen om 30 minutter?

11. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    80,892
    Bonuspoeng:
    293
  12. Ololsen

Ololsen Senior Medlem

Likes mottatt:
    9,097
    Bonuspoeng:
    183
    holmen liker dette
  13. Teletori

Teletori Medlem

Likes mottatt:
    183
    Bonuspoeng:
    43
    Ang å få SAS til å dekke andre billetter, så mener eg å huske at en ikke fikk dekket hvis de var kjøpt før flighten ble kansellert, stemmer ikke det?

har og flight 26 juni og har Norwegian flex senere samme dag. Tenker worst case må en fly Norwegian og med kompensasjon så blir ikke regnestykket så ille likevel, selv om Norwegian Flex billettene var friskt priset

Staralliance liker dette
  14. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,334
    Bonuspoeng:
    93
    Samtidig står det ingen ting om dette i de mer detaljerte vilkårene til flex. Der skriver de at "Billettene er fullt refunderbare* og kan avbestilles via Mine reiser. Hvis bestillingen avbestilles før avreise, vil billettene automatisk bli refundert. Hvis ikke, må du sende inn et refusjonskrav på vår hjemmeside."

Det kan derfor se ut som de også kan avbestilles etter at flyet har gått?

15. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    80,892
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, teksten jeg viste til snakker kanskje egentlig om endring? Også er det litt uklart hva som gjelder for kansellering.

16. tobeornot999

Likes mottatt:
    14,654
    Bonuspoeng:
    293
    De kan ha endret dette nylig, men det pleide som du indirekte sier å være full refusjon ved no-show også. Så langt jeg kan se gjelder dette fortsatt, dog:

https://www.norwegian.com/no/bookin...n/regler-og-vilkar-for-vare-billettyper/flex/
    Avbestille Flex
    Billettene er fullt refunderbare* og kan avbestilles via Mine reiser. Hvis bestillingen avbestilles før avreise, vil billettene automatisk bli refundert. Hvis ikke, må du sende inn et refusjonskrav på vår hjemmeside
    .

Selvsagt veldig dårlige takt og tone å ikke avbestille og frigjøre plassen så fort man vet man ikke skal fly, dog. Så jeg lever etter det prinsippet :)

Last edited: 21. juni 2026
  17. bXmi

bXmi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    538
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg mener å ha lest en sak som konkluderte med det samme - at billett ikke ble dekket fordi den ble kjøpt før flight ble kansellert, men jeg husker ikke omstendighetene.

Jeg vil tro dette avhenger av hva som skjer:
    1. Hvis SAS holder sine forpliktelser etter EU261 og ordner med omruting innen rimelig tid, så kan passasjeren naturligvis ikke kreve en billett hos annet flyselskap dekket.
    2. Hvis SAS ikke overholder sine forpliktelser så kan jeg ikke skjønne noe annet enn at de er forpliktet til å erstatte ditt tap. En backup-billett vil kunne hevdes å være et tapsminimerende tiltak som gjør at motparten ikke risikerer å måtte kjøpe dyre erstatningsbilletter hos et annet selskap når en situasjon med få ledige seter oppstår. Det er viktig å kunne dokumentere at SAS ikke tilbyr adekvat omruting.

Last edited: 21. juni 2026
  18. Fleksnes

Fleksnes Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,270
    Bonuspoeng:
    93
    Blir spennenede det her. Skal til Østerrike på F1 til helga og flyr til Munchen. CPH-MUC går med Link så den er safe. Og OSL-CPH har såpass stor frekvens at jeg føler det går bra. Må være avganger uten norskt crew. Men man vet aldri.

19. tobeornot999

Likes mottatt:
    14,654
    Bonuspoeng:
    293
    Kunne ikke vært mer enig på pkt 2. Hvorfor i all verden skulle SAS protestere på en backup billett som nesten sikkert er billigere enn den ville vært om den ble bestilt først da det kort tid i forveien ble klart at SAS er erstatningspliktig?

En lur og gratis "forsikring" før krav fremmes er jo likevel et skjermbilde som viser hva alternativ billett ville kostet om den ble kjøpt på det tidspunktet det ble helt klart at SAS ikke flyr :)

20. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    843
    Bonuspoeng:
    93
    Har CDG-OSL på onsdag, og OSL-BGO på torsdag. Begge med normal SAS ser det ut som. Blir spennende å se hvordan det går..

Men en ekstra dag i Paris skal jeg nok alltids overleve. Til nøds også i Oslo :rolleyes:

Last edited: 22. juni 2026
    tobeornot999 liker dette

Del denne siden