Streiketråden 2022

Tråd i 'Nyheter' startet av haakonks, 19. april 2022.

Tags:
  1. bjornjohansen

bjornjohansen Fly og fly avsted …

Likes mottatt:
    31
    Bonuspoeng:
    18
    Og om det stemmer at pilotene kun står for 5% av driftskostadene i SAS, ville det kanskje ha vært andre områder hvor man kunne kostet på seg et par milliarder i utgifter til sparetiltak?

2. Trent600

Trent600 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    683
    Bonuspoeng:
    93
    Har sett at 5% har blitt nevnt før, spesielt på et av naboforumene hvor pro-pilot lobbyen virker å være i flertall av de som poster, men vet noen hvor dette tallet kommer fra?

3. bjornjohansen

bjornjohansen Fly og fly avsted …

Likes mottatt:
    31
    Bonuspoeng:
    18
    Hva er det som egentlig forhindrer SAS Scandinavia å slutte helt å fly, og heller bare bruke datterselskapene Link og Connect til dette? Eventuelt opprette enda flere datterselskaper som driver med det? Da kan de vel basically bare si opp alle pilotene som nå er i streik, siden de da vil være overflødige?

4. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,036
    Bonuspoeng:
    293
    Uansett andel av kostnadene så er det viktig at alle deler av kostnadsbildet bidrar i en prosess som SAS Forward er!
    Alle må bidra, selv frokostboksen på innland før kl 09, selv om den står for 0,1 promille av totalkostnadene til SAS.
    Innsparingsbehovet for SAS er så enormt at alt telller.

Hvis jeg i dag satt med 1 milliard kr som jeg muligens ville investere i «nye SAS» så ville jeg sett alle innsparingspotensialene og bedt ledelsen om å redegjøre for hvordan dette kunne oppnås.
    Hvis en sentral ansattgruppe ikke vil bidra til dette og til og med blokkere driften av selskapet, ville jeg nok brukt pengene et annet sted.

tobeornot999, Gribb and themichael like this.
  5. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Det finnes regler om virksomhetsoverdragelse (som jeg ikke kjenner), men er kanskje ikke usannsynlig at slike regler begrenser mulighetene. Tipper uansett at SAS har en plan B og C, de har nok alternativene klare.

6. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Det finnes regler om virksomhetsoverdragelse (som jeg ikke kjenner), men er kanskje ikke usannsynlig at slike regler begrenser mulighetene. Tipper uansett at SAS har en plan B og C, de har nok alternativene klare.

7. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    416
    Bonuspoeng:
    63
    Det hadde vært veldig interessant å vite hvilke potensielle investorer det er selskapet forsøker å blidgjøre og tydeligvis har en viss dialog med under forhandlingene. Jeg så analytiker på dansk tv som nevnte både kina, arabia og usa som muligheter.

8. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,036
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke sikkert at SAS vet hvem disse er, men de vet hvilke betingelser de setter. SAS forhandler i alle fall via en mellommann eller megler som det også heter.

puckno liker dette
  9. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Vi deler oss nok i to-tre virkelighetsforståelser her på forumet, og som arbeidstaker ser jeg nok dette med pilotbriller.

Men er det noen finansfolk her som kan fortelle oss hvorfor SAS tar seg råd til å la streiken fortsette? De har snart brent av 3 års tiltenkte pilot-besparelser.

10. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,069
    Bonuspoeng:
    183
    Det handler nok mye nå om at de må ha på plass en langsiktig plan for å få selskapet til å fungere. De kan ikke bare signere på en dårlig tariff avtale hvor man ender opp i samme situasjon om 1-2 år og hvor man da har startet å restrukturere hvor det vil være enda mer skadelig med en ny streik.

Uten en langsiktig avtale så har det vel lite å si om det er noen milliarder i egenkapital eller ikke. Kommer til å bli brent bort i neste sving med pilotene likevel da om kort stund hvis de er nødt til å foreta seg nye strukturelle endringer. Så er det bare på'n igjen.

I tillegg har du jo nye investorer som skal inn å investere. Hvem vil putte milliardbeløp i ett selskap hvor man ikke har snudd på alt. Det er ikke fagforeninger som skal diktere hvordan man skal drive ett selskap operasjonelt og hvordan det struktureres.

Man kan jo lure på hva Thyregod styrer på med når han har fremforhandlet tariffavtale med både Ryanair for å forsøke å få de til å opprette base på CPH og med Maersk Air Cargo i Danmark med helt andre tariffavtaler som de nekter SAS å få?

11. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,551
    Bonuspoeng:
    183
    Sakset fra VG:
    – Vi står i en veldig, hva skal jeg kalle det, en bisarr situasjon. Det er som om naboen har stjålet huset ditt og så krever en veldig høy pris for at du skal få kjøpe det tilbake. Samtidig brenner naboens hus og du skal hjelpe ham å slukke den brannen også, sier den Klokset.​
    Underlig metafor. De bor vel begge i huset som brenner?

12. oggaman

oggaman Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg tror nok at streiken i større grad skremmer vekk potensielle investorer sammenlignet med det SAS har fått i forhandlingene har gjort selskapet mer attraktivt. Pilotene har sagt at de var nære en løsning før streiken startet. At dette pengesluket av en streik skal føre med seg noe positivt for SAS kan jeg ikke forstå.

The_Dude liker dette
  13. nick5000

nick5000 Medlem

Likes mottatt:
    67
    Bonuspoeng:
    28
    Chapter 11 betyr vel at sas ikke behøver å betale kreditorer mens prosessen varer. Kanskje vanskelig å få ny kreditt, så de må vel betale løpende utgifter som oppstår, men burde være mulig å holde det gående når man ikke trenger å betale noe på lån og det man skylder fra før.

En ting jeg har lurt på er hvordan det er med chapter 11 og krav fra kunder om EU kompensasjon, og også de som har lagt ut for nye billetter under streiken. Er kunder også omfattet av chapter 11 og dermed ikke kan kreve penger av sas mens prosessen pågår?

14. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,728
    Bonuspoeng:
    293
    puckno liker dette
  15. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,073
    Bonuspoeng:
    293
    Det handler ikke om at de ikke skal betale kreditorer, men at kreditorene ikke kan slå de konk mens de er i denne prosessen.

The_Dude and Eddie47 like this.
  16. nick5000

nick5000 Medlem

Likes mottatt:
    67
    Bonuspoeng:
    28
    Ja men det betyr vel at de ikke trenger å betale kreditorer, siden kreditorer ikke kan slå dem konkurs?

17. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    416
    Bonuspoeng:
    63
  18. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,505
    Bonuspoeng:
    93
    Hernæs ser ufattelig sliten ut...Kanskje ikke så rart.

Eddie47 liker dette
  19. andresiniesta

andresiniesta Medlem

Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    18
  20. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    416
    Bonuspoeng:
    63
    Spekualsjoner.... "Den norska medlaren gav vid 17.30-tiden tummen upp till journalisterna utanför Svenskt Näringsliv i Stockholm, enligt SVT:s reporter på plats. Han ska även ha sett glad ut." Det kan selvsagt ha vært noen på utsiden som gjorde en visuell spøk at noe slag osv.

Del denne siden