Og om det stemmer at pilotene kun står for 5% av driftskostadene i SAS, ville det kanskje ha vært andre områder hvor man kunne kostet på seg et par milliarder i utgifter til sparetiltak?
Har sett at 5% har blitt nevnt før, spesielt på et av naboforumene hvor pro-pilot lobbyen virker å være i flertall av de som poster, men vet noen hvor dette tallet kommer fra?
Hva er det som egentlig forhindrer SAS Scandinavia å slutte helt å fly, og heller bare bruke datterselskapene Link og Connect til dette? Eventuelt opprette enda flere datterselskaper som driver med det? Da kan de vel basically bare si opp alle pilotene som nå er i streik, siden de da vil være overflødige?
Uansett andel av kostnadene så er det viktig at alle deler av kostnadsbildet bidrar i en prosess som SAS Forward er! Alle må bidra, selv frokostboksen på innland før kl 09, selv om den står for 0,1 promille av totalkostnadene til SAS. Innsparingsbehovet for SAS er så enormt at alt telller. Hvis jeg i dag satt med 1 milliard kr som jeg muligens ville investere i «nye SAS» så ville jeg sett alle innsparingspotensialene og bedt ledelsen om å redegjøre for hvordan dette kunne oppnås. Hvis en sentral ansattgruppe ikke vil bidra til dette og til og med blokkere driften av selskapet, ville jeg nok brukt pengene et annet sted.
Det finnes regler om virksomhetsoverdragelse (som jeg ikke kjenner), men er kanskje ikke usannsynlig at slike regler begrenser mulighetene. Tipper uansett at SAS har en plan B og C, de har nok alternativene klare.
Det finnes regler om virksomhetsoverdragelse (som jeg ikke kjenner), men er kanskje ikke usannsynlig at slike regler begrenser mulighetene. Tipper uansett at SAS har en plan B og C, de har nok alternativene klare.
Det hadde vært veldig interessant å vite hvilke potensielle investorer det er selskapet forsøker å blidgjøre og tydeligvis har en viss dialog med under forhandlingene. Jeg så analytiker på dansk tv som nevnte både kina, arabia og usa som muligheter.
Det er ikke sikkert at SAS vet hvem disse er, men de vet hvilke betingelser de setter. SAS forhandler i alle fall via en mellommann eller megler som det også heter.
Vi deler oss nok i to-tre virkelighetsforståelser her på forumet, og som arbeidstaker ser jeg nok dette med pilotbriller. Men er det noen finansfolk her som kan fortelle oss hvorfor SAS tar seg råd til å la streiken fortsette? De har snart brent av 3 års tiltenkte pilot-besparelser.
Det handler nok mye nå om at de må ha på plass en langsiktig plan for å få selskapet til å fungere. De kan ikke bare signere på en dårlig tariff avtale hvor man ender opp i samme situasjon om 1-2 år og hvor man da har startet å restrukturere hvor det vil være enda mer skadelig med en ny streik. Uten en langsiktig avtale så har det vel lite å si om det er noen milliarder i egenkapital eller ikke. Kommer til å bli brent bort i neste sving med pilotene likevel da om kort stund hvis de er nødt til å foreta seg nye strukturelle endringer. Så er det bare på'n igjen. I tillegg har du jo nye investorer som skal inn å investere. Hvem vil putte milliardbeløp i ett selskap hvor man ikke har snudd på alt. Det er ikke fagforeninger som skal diktere hvordan man skal drive ett selskap operasjonelt og hvordan det struktureres. Man kan jo lure på hva Thyregod styrer på med når han har fremforhandlet tariffavtale med både Ryanair for å forsøke å få de til å opprette base på CPH og med Maersk Air Cargo i Danmark med helt andre tariffavtaler som de nekter SAS å få?
Sakset fra VG: – Vi står i en veldig, hva skal jeg kalle det, en bisarr situasjon. Det er som om naboen har stjålet huset ditt og så krever en veldig høy pris for at du skal få kjøpe det tilbake. Samtidig brenner naboens hus og du skal hjelpe ham å slukke den brannen også, sier den Klokset.Underlig metafor. De bor vel begge i huset som brenner?
Jeg tror nok at streiken i større grad skremmer vekk potensielle investorer sammenlignet med det SAS har fått i forhandlingene har gjort selskapet mer attraktivt. Pilotene har sagt at de var nære en løsning før streiken startet. At dette pengesluket av en streik skal føre med seg noe positivt for SAS kan jeg ikke forstå.
Chapter 11 betyr vel at sas ikke behøver å betale kreditorer mens prosessen varer. Kanskje vanskelig å få ny kreditt, så de må vel betale løpende utgifter som oppstår, men burde være mulig å holde det gående når man ikke trenger å betale noe på lån og det man skylder fra før. En ting jeg har lurt på er hvordan det er med chapter 11 og krav fra kunder om EU kompensasjon, og også de som har lagt ut for nye billetter under streiken. Er kunder også omfattet av chapter 11 og dermed ikke kan kreve penger av sas mens prosessen pågår?
Slik jeg leser artikkelen: https://www.nrk.no/norge/leder-for-...-av-en-sosialdemokratisk-regjering-1.16041265 så er det den norske regjeringen det siktes til her.
Det handler ikke om at de ikke skal betale kreditorer, men at kreditorene ikke kan slå de konk mens de er i denne prosessen.
Ja men det betyr vel at de ikke trenger å betale kreditorer, siden kreditorer ikke kan slå dem konkurs?
Ja, jeg så det i etterkant. Norske regjeringen har vel kun et lån på 1.5 mrd. Da blir det vanskeligere å kunne forvente et aktivt eierskap der ift å sette mininumsstandarder for nordiske arbeidslivsavtaler.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fd-sas-piloten-det-enda-de-kraver-ar-att-fa-tillbaka-jobben God gammeldags fagforeningsknusing
Spekualsjoner.... "Den norska medlaren gav vid 17.30-tiden tummen upp till journalisterna utanför Svenskt Näringsliv i Stockholm, enligt SVT:s reporter på plats. Han ska även ha sett glad ut." Det kan selvsagt ha vært noen på utsiden som gjorde en visuell spøk at noe slag osv.