Streiketråden 2022

Tråd i 'Nyheter' startet av haakonks, 19. april 2022.

Tags:
  1. vegasbaby

vegasbaby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    316
    Bonuspoeng:
    63
    Bra at det ordnet seg! Men sier du at du først fikk sms om sas ikke kunne booke deg om - og så gjorde de det likevel? Høres merkelig ut.

Margrete liker dette
  2. Margrete

Margrete Medlem

Likes mottatt:
    78
    Bonuspoeng:
    18
    Ja, det synes jeg også, så da ringte jeg sas danmark. Ble oppringt etter ca 1,5t og dansken kunne heller ikke finne noe nytt fly til meg. Jeg tenkte jeg måtte prøve på nytt, i forhold til hva man har lest om agentrulett og da ble det lang venting i telefonkø før det plutselig dukket opp ny reiserute i appen.

Tipper den nye reiseruten i appen sikkert henger sammen med at sas-flyet fra oslo til København ble kansellert til slutt. Når jeg ble oppringt tidligere så var den delen av turen fremdeles ikke kansellert, kun CPH - IAD var kansellert da. Men så ikke for meg det var så rigid system når de kansellerer en strekning av reisa

Last edited: 17. juli 2022
  3. Elmo

Elmo Medlem

Likes mottatt:
    702
    Bonuspoeng:
    93
    Ryanair = akkurat like bra som førsteklasse! eller som den Russiske propagandaministeren ville sagt: «Hvorfor tvinge i seg en kjedelig overpriset Kobe-biff i Japan når man kan nyte herlige First-price kjøttbiter rett fra en førsteklasses Remabutikk kun få minutter fra Drammen?»

ChrisTW, kiev, holmen and 6 others like this.
  4. Maraug

Maraug Bonusløvinne

Likes mottatt:
    192
    Bonuspoeng:
    43
    Prøver å ombooke en bonusbillett til Nice tirsdag morgen via ombookingslinken sas har lagt i bestillingen min.
    Kommer bare til en blank SAS side. Andre i samme situasjon? Tips til hvordan jeg kommer til riktig sted?

5. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,257
    Bonuspoeng:
    183
    RYANAIR IS BEST!!! :cool:

ali.jpg

6. Cforoe

Cforoe Bonusjeger

Likes mottatt:
    677
    Bonuspoeng:
    93
    Noe må disse Youtuberne gjøre for å få seere =inntekter. Så viktig å ta alt med en klype salt (som de sier).

7. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,036
    Bonuspoeng:
    293
    Det store Stridsspørsmålet i Stockholm ser ut til å være langsiktighet i avtalen.
    SAS ville i forrige runde ha 8 års avtale og på slutten kastet pilotene inn forslag om 6 år, noe SAS avviste.

I denne runden kom SAS pilotene i møte og foreslo 6 års avtale, men i mellomtiden hadde medlemmene avvist 6 år.

Sånn går dagen …

Kilde: VG

8. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,814
    Bonuspoeng:
    183
    SAS forhandler jo heller ikke bare med en part.
    De forhandler også med kreditorer og mulige investorer...

Ville ikke vært overasket hvis en eventuelt ny investor som er villig til å spytte friske penger inn i SAS krever en lenger avtale for å investere.

Eddie47 liker dette
  9. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,356
    Bonuspoeng:
    293
    BA er mitt klare svar ja.

Men det er fordi jeg bruker dem endel uansett.

De har krav om flyvninger på BA metall hvert år for å opprettholde nivå, men det gir jo god mening hvis man først skal samle poeng hos noen.

Jeg synes servicen hos Finnair er litt (egentlig mye) for random. Men BA svarer faktisk på henvendelser, og er mulig å komme i kontakt med. Men nr 2 valget mitt ville nok trolig vært dem uansett.

BA sitt rutenettverk er enormt, men klart best vestover og sørover. Så hvis man feks reiser mye til Midtøsten eller Asia er det ikke sikkert de er beste valg. Som alltid: valg av FFP er personlig og bør baseres på eget reisemønster.

TravelManBiz, Insomnia4u and anders82 like this.
  10. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,908
    Bonuspoeng:
    113
    Du må ringe inn :).

11. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    9,047
    Bonuspoeng:
    183
    Ehm. Jeg skulle egentlig fly idag men det flyet ble kansellert imorgen så jeg var i 5t 20min i telefonkø med SAS selv om jeg er EBD. Men men. Jeg må opp til Tromsø før fredag fordi da har jeg nye billetter.

Han dansken jeg fikk tak i fant ikke nye billetter før på fredag. Orginalt kostet flybilletten sånn ish 600kr. Så jeg spurte da dansken om jeg kunne booke billett hos konkurrenten Finnair for litt veldig mye mer noe han sa ja til og jeg måtte sende kvittering til SAS.

Så da booket jeg ny Finnair billett for 9k. Det svei litt men sånn går det. Men ikveld så booket sas meg om til en flyvning imorgen 09:40 med stor sannsynlighet for kansellering. Så skal jeg satse på den eller ta Finnair på torsdag? Jeg må opp før fredag. Og vil jeg få dekt hele Finnair billetten?

12. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Teoretisk spørsmål: Når reisen med SAS Scandinavia er kansellert og alle alternativer med SAS Connect/Link/Cityjet/... er fullbooket i en stund fremover, kan jeg da benytte plassgarantien som EBD? Jeg må vel riktig nok betale fullpris, men kan jo få det refundert etterhvert (krever kanskje at man hadde Plus Pro fra før ettersom man kun kan booke om i samme reiseklasse)?

13. oggaman

oggaman Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Forhandlingslederne til SAS må være noe av det mest talentløse jeg har sett. Hvor mye har streiken kostet SAS sett opp mot hvilke innrømmelser som har kommet fra pilotene i denne prosessen? Nei, hvis SAS går konkurs kan de skylde seg selv.

bjornjohansen liker dette
  14. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,814
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje de skulle ansatt noen "eksperter" herfra... :rolleyes:

Tror kanskje ikke du forstår hvor komplisert dette er. SAS forhandler ikke bare med seks fagforeninger i tre land. De forhandler også med x antall kreditorer (både private og statlige i flere land) og forhåpentligvis flere potensielle investorer også.

De er avhengig av å få en avtale med pilotene som alle parter er villig til å akseptere. Det er ingen poeng å få en avtale med pilotene nå, for å så gå på tryne i vinter fordi de ikke klarer å få investorer som er villige til å skyte inn nye penger.

15. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,036
    Bonuspoeng:
    293
    Vet vi hvilke innrømmelser pilotene har kommet med?
    Vet vi hvor langt SAS sine forhandlere har strukket seg for å komme pilotene i møte?
    Vi … dvs pressen eller allmenheten, er ikke med i forhandlingene og innholdet der får vi ikke vite!

Det vi får vite er partsinnleggene som lekker ut til pressen!

Jeg for min del synes pilotenes representanter fremstår utad som sta og lite kompromissvennlige, men det er jo bare min oppfatning.

Last edited: 18. juli 2022
    anders82, Insomnia4u, Gullars and 2 others like this.
  16. mariusberg89

mariusberg89 Senior Medlem

Likes mottatt:
    187
    Bonuspoeng:
    43
    om de nå ikke kommer til en enighet, noe som virker fjernere og fjernere. Da vil vel ikke chapter 11 hjelpe? da går vel sas konk og poengene ryker? Eller finnes det alternativer?

17. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,257
    Bonuspoeng:
    183
  18. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    416
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis SAS slår seg selv konkurs så er det SAS som slår seg selv konkurs.

furlong liker dette
  19. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    4,140
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har for det meste klødd meg i hodet over SAS’ utspill. Siste utspillet fra at pilotene om at de hadde forventet mer av en sosialdemokratisk regjering får meg til å stille noen spørsmål. Vi har fire andre flyselskaper, det er lite som taler for at staten skal gripe inn.

20. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    416
    Bonuspoeng:
    63
    Det er vel ca 30% statlig eierskap (sverige og danmark), begge steder sosialdemokratiske regjeringer.

Del denne siden