QUOTE="Spielhaug, post: 458506, member: 6849"]Åpenbaring fra høyere makter: Hva om de skriver en avtale der de beholder ansiennitet inn i Connect og Link? [/QUOTE] Det er jo det enkle svaret, men hva med dem som allerede er ansatt i SAS Connect på andre vilkår? Skal de også dra med seg ansiennitet fra sine tidligere arbeidsgivere? Et av de store problemene for pilotene som nå forhandler i Stockholm er at de ikke har med seg det danske LO forbundet som har kontroll med SAS Connect avtalene. Sånn går dagene
Spenstig. Trodde dette var sperret, mener det var slik sist streik også? Men kjekt å vite om de ikke blir enige i SAS snart, men ironisk nok dekker vel SAS ikke flex billett om man skulle kjøpe det istedenfor
Bestilte en LGW-OSL i slutten av August nå med håp om å endre til neste uke, men alt vises som 'utsolgt' ved endring selvom low fare billetter er til salgs. Så 'your mileage may vary'...
Men arbeidstidene og arbeidsgivers fleksibilitet er jo annerledes i Connect? Var det ikke det som er et av hovedproblemene fra pilotenes ståsted? Det virket på meg som at det var viktigere enn lønn.
Sjokk! Min arbeidsgiver ville ikke betale for min 5 årige mastergrad heller, så jeg endte med et kjempestort studielån
Ja, slik har det vært siden streiken startet. NAS har gjort det enkelt for seg selv, og bare markert at det ikke eksisterer flex seter for salg. Da virker ikke det ellers veldig bra tilbudet de har om å flytte flex biletter helt kostnadsfritt heller.
Ja, denne avtaleløsningen var nok en fordel for begge parter for femti år siden da mye av prosedyrer og utdanning var selskapsspesifikt. Men mye vann har rent ut i havet siden den gang. Nå synes det hele å være en anakronisme som ødelegger for begge sider. Nye selskap kan stjele ferske flygere med høyere startlønn og trolig minst like gode vilkår, men saktere (normalt?) avansement i stedet for den eksponentielle kurven det gamle systemet innebærer. Erfarne flygere kan ikke flytte på seg slik det er vanlig ellers i arbeidslivet, men er låst i en slags økonomisk trell-kontrakt. Vanskelig å se hvordan dette avtaleverket kan endres da det har en så sterk lock-in effekt på begge sider. Kanskje må alle "de gamle" gjennom slike streiker før avtalene blir modernisert til vanlige nordiske arbeidsavtaler?
Ja, men husk på at det som kommuniseres ut er det som gagner deres sak i opinionen. Det gagner dem definitivt ikke å utad kommunisere at de er utilfreds med at en konkurrerende fagforening inngår avtale med SAS Connect og at det att på til er et LO-forbund. Ansiennitets avtalene er heller ikke positivt for pilotforeningene, det er jo som å dra stigen opp etter seg.
Norwegian skuffet meg litt her. Hadde bestilt et par flex-billetter en stund før streiken, fikk behov for å booke om etter streiken, no-go. De har ikke levert hva jeg kjøpte før streiken.
Skjønner hva du mener. Har samme setting selv med en god del biletter jeg "skyver foran meg" og bruker når det blir aktuelt. NAS burde tillate flytting av flex billetter kjøpt før streiken. Kanskje de kan gjøre det manuelt om du tar kontakt med KS?
Det blir ikke noe snarlig løsning på streiken, så jeg kikker litt på hvordan jeg skal forholde meg til en fremtid uten SAS. Det eneste jeg kan tenke meg at SAS kan gjøre er å hive inn håndklet for denne gangen. De får heller slå SAS avdeling Norge og Sverige konkurs, og sitte igjen med virksomheten i København. Det blir mye mer levedyktig å forhandle med en fagforening enn med tre fagforeninger. Slik det ser ut nå så er det strukturelt umulig ut for SAS å fortsette med den selskapsstrukturen de har nå. Alternativt så kan de slå SAS Sverige og Danmark Konkurs og bruke Norske forhold. Mye av grunnen til dette er at rutenettet i Nord Norge er veldig sårbart, så ved en eventuell lockout så kan de presse igjennom tvungen lønnsnemd på grunn av beredskapen for transport av kritisk personell i nord. Dette kan bli en redningsplanke ved fremtidig streik.
Enig i at det begynner å se stygt ut. Siste nyheter i dag er at partene ikke har møtt hverandre gjennom dagen?! Ledelsen og styret i SAS er forpliktet til å være ansvarlige på selskapets vegne og har sikkert noen nød-planer for det tilfellet at streiken fortsetter. Jeg tror det absolutt kan bety at de lar Norge og Sverige gå konkurs, og at danskene på mange måter overtar hele SAS. Da tenker jeg ikke på hvor HQ ligger og slikt, men SAS på Kastrup er så viktig at staten i DK er de eneste som har sagt tydelig at de gjerne brenner av enda mer penger på flyselskapet. Det forventer de så klart noe tilbake for. Og min gjetting er at det nettopp betyr at kun den danske virksomheten består. De kan jo likevel velge å fly rundt i Norge og Sverige, men da forsvinner utdaterte avtaler med pilotene i begge disse landene. Dansk LO (og forsåvidt forhandlingsdeltageren fra DK) har så langt vært langt mildere i retorikken, og kan være redningen for et SAS som da kjører på med Link og Connect, slik planen er. God løsning, siden disse selskapene allerede har avtaler med flygerforbund i dansk LO.