Nå som Norden stenger for russerne over skandinavia, så er det vel ikke annet å vente enn at Russisk luftrom blir stengt for SAS, BA, Lufthansa osv. Hva vil de praktiske konsekvensene være for reisende til/fra Japan og Kina med SAS? Har SAS et reelt reisetilbud om de ikke kan fly over Russland?
– Vi flyr til Shanghai og Tokyo, men vurderer situasjonen fortløpende. Vi har mulighet til å fly utenom – sør for russisk luftrom, sier pressesjef John Eckhoff i SAS til flysmart24 søndag. https://flysmart24.no/2022/02/27/sas-vurderer-alternativ-rute-til-asia/
Finnair: - We will cancel our flights to Seoul, Osaka, Tokyo and Shanghai in Asia and to Moscow and St. Petersburg in Russia on 27 February - 6 March 2022. We continue flying from Helsinki to Bangkok, Phuket, Singapore and Delhi and from Stockholm Arlanda to Bangkok and Phuket. We will avoid using the Russian airspace which lengthens the travel time approximately one hour.
Per nå er jo både Japan og Kina i praksis stengt for turister og forretningsreisende grunnet korona, så har nok ikke så store konsekvenser...
Jeg hadde ikke spurt om jeg ikke var bekymret. Har billetter selv, for familiemedlemmer og andre venner som skal reise. Jeg vurderer også å se etter nye (refunderbare) billetter via Dubai/Tyrkia eller tilsvarende, dersom det kan bli problemer med fremtidige avlysninger. En praktisk utfordring med f.eks. Kina er at det er få billetter i omløp og priser på 2-10x normalpris.
Og årsaken til at de kansellerer er vel fordi flyene i praksis ikke har rekkevidde for å velge en "sydlig" rute. Fra Bangkok er det jo ca fire timer til f.eks. Shanghai. Hva blir reisetiden da totalt med en ekstra sørlig rute?
Finnair er fortsatt satt opp med 10 timer HEL PVG. Tipper ny tid blir ca 13 timer. Koster ca 50.000.kr i eco tur retur, og 80.000.kr i business class.
Jokeren er det at EU sender jagerfly til Ukraina, og det betyr at en desperat Putin kanskje vil erklære krig imot Europa og med det vil både EU og NATO erklære krig mot Russland og da er tredje verdenskrig ett faktum
Nå er jeg i Nepal, men blir det skikkelig ille i dette, så er det kort vei til Sri Lanka, bedre å ikke være ett sted atomrakettene treffer nå. Jeg ville anbefalt dere å sikte på flyvninger ned til den sørlige halvkule sånn som søramerika og kanskje Sør Asia eller noe sånt, uansett langt unna atomregnet som kanskje kommer nå.
Japan har så vidt jeg vet ikke lagt ned noe forbud mot russisk overflyvning, men det skal du ikke se bort i fra kommer de nærmeste dagene.
ANA informerer: "The safety of our passengers and flight crews are the top priority for All Nippon Airways (ANA). Currently, ANA's flights to/from Europe do not fly over Ukraine, and we plan to operate our flights to/from Europe as scheduled with confirming the safety of the air space." Men, som @haakonks sier, det er jo fordi det foreløpig ikke er innført noen gjensidige flyforbud.
Foreløbig liste over de som har fått restriksjoner i Russisk luftrom Kilde: https://favt.gov.ru/novosti-novosti/?id=8962 1. Østerrike 2. Albania 3. Anguilla (britisk oversjøisk territorium) 4. Belgia 5. Bulgaria 6. De britiske jomfruøyene 7. Storbritannia 8. Ungarn 9. Tyskland 10. Gibraltar 11. Hellas 12. Danmark + Grønland + Færøyene + Territorialhavet 13. Jersey 14. Irland 15. Island 16. Spania 17. Italia 18. Canada 19. Kypros 20. Latvia 21. Litauen 22. Luxembourg 23. Malta 24. Nederland 25. Norge 26. Polen 27. Portugal 28. Romania 29. Slovakia 30. Slovenia 31. Finland 32. Frankrike 33. Kroatia 34. Tsjekkia 35. Sverige 36. Estland
Det står et fly i Genève som skulle tatt av i går kl 16:00 til Moskva, spørsmålet er vel om det må stå der til krigen er over. Dette flyet er vel ikke det eneste som er strandet .. Senere endret til Mineralnye Vody (MVR) kl 21:30 Nå er planen at det skal gå til MRV i dag kl 14:10 og nå et kl 14:38 ..
Spent på hvordan SU1005 fra Kaliningrad til Moskva skal komme frem uten å krenke luftrommet til noen stater i EU. Har de kanskje rett til å fly over Finskebukta, mellom Finland og Estland?