Spørsmål rundt reise for to med CT til Asia.

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av chiller, 21. mars 2017.

1. chiller

chiller EBD Hangaround

Likes mottatt:
    431
    Bonuspoeng:
    53
    Hei!
    Jeg har plutselig fått det for meg at jeg skal prøve å få til en tur for dama og meg til Asia et sted neste år i first class. Jeg har derfor et par spørsmål.

Når det står at det koster 190.000 poeng, gjelder det også når man flyr fra OSL via en flyplass i europa, og så til asia, eller kommer det til flere poeng da? Jeg skjønner at man ikke får first class på setene ned til europa, men antar man da får business?

Da denne planen kom over meg bestilte jeg sporenstreks et sas amex platinum, og fikk haiet over en stor betaling på det, som burde gi meg CT alt ved første bruk. Ved oppstart fikk jeg også 12k poeng som bonus.
    De poengene har nå akkurat tikket inn, og jeg sitter nå med litt over 72.000 poeng på konto.
    Når får jeg utlevert CT, og hvor lang "holdbarhet" har den? Min kvalifiserende periode er mai -> april hvis det har noe å si.

Senere på året kommer jeg til å ha to store betalinger til, som burde gi meg rundt 61.000 bonuspoeng til. Vil jeg da kunne opparbeide meg en ny CT, siden det er en ny kvalifiserende periode, eller må jeg benytte meg av den jeg alt har først?

Jeg har også rundt 27.000 poeng som går ut på dato nå i april, er det noe marked her inne for "bonus swap"? Er synd å la de poenga gå til spille, og å betale de euroene det koster for å overføre de kan kanskje være relativt billig sett opp mot andre måter å få 27k poeng på, så det beste hadde vært å funnet noen andre i lignende situasjon og så overført poeng mellom seg for å få ny holdbarhet.

Hvis jeg klarer å beholde de poengene, og får de resterende amex-poengene vil jeg sitte med rundt 133k poeng. Hva er greieste måten å få på plass de siste 57k poengene? Alternativet er å bite i det sure eple å "bare" reise på business...

Og til slutt; Hvor mye vil man måtte ut med i taxes og sånt i tillegg til bonuspoengene når man flyr med CT? Antar man da må betale for begge to? Hva slags sum snakker man om hvis man flyr OSL - FRA - NRT?

lMartin liker dette
  2. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Beklager off topic (siden jeg er full som vanlig) men kult å se et nytt medlem som faktisk er godt på vei alt! Gi det noen timer til resten av verden/norge står opp så vil jeg nok tro at Olsenbanden er klar for gull! Eller var det går for gull som man sier her inne? :p

lMartin liker dette
  3. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    13,296
    Bonuspoeng:
    183
    190.000 poeng er prisen uansett om man starter i Oslo eller i Bodø. Ned til Europa blir det da SAS Plus eller intra-Europa Business class.

Kvalifiserende periode hos EB har ingenting og si på CT. Kvalifiseringsperioden for Amex er 1.1 til 31.12. Når du har opptjent CTen er den gyldig ut kvalifiseringsperioden + 12 mnd.

Det er dessverre kun mulig å få en CT i kalenderåret. Bruker du dog over 100.000 på kortet i Januar 2018 og ikke enda har brukt CTen fra 2017, så vil du ha 2 CTer tilgjengelig.

Du kan bestille en reise fram i tid for poengene som går ut nå. Mulig du får noen med på å bytte poeng, men det kan bli en kostbar affære.

Utstakt brukt av Viatrumf og Trumf kan hjelpe deg langt. Sjekk om det er mulig å få Trumf-bonus på alle større kjøp og du kan spare en hel del. Også vær flink å handle når det er Trippel-Trumf og 40%-tilbudene til Eurospar.

Du kan også spørre venner og familie om du kan kjøpe Trumf-poeng av de. 1 Trumf-kr = 13,89 EB-poeng. Det vil si at du trenger ca 4100 Trumf-kroner for de resterende 57k poengene.

For mange som ikke er interessert i det her, så kan 1 Trumf-krone kun være verdt 1 ekte krone.

Taxes kommer an på ruten du flyr, samt flyselskapene du flyr med. Men det er ofte naturlig å regne med 3-4000 per hode, om ikke enda mer.

Xflipper liker dette
  4. Spurs

Spurs Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Følg også med når fjordkraft kommer med sitt 10 000 poeng tilbud for å bytte strøm. (har du flere målere får du per måler). Vurder dn i 4 uker for 49 kroner og 1000 poeng. Få tilbud på forsikring til 1000 poeng. Følg med i forumet for andre slike tilbud.

Sjekk ut viatrumf. Sørg for å legge ut og handle for andre når det er mulig.

5. Nanping

Nanping Medlem

Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    28
    Er dette god butikk? Å betale 1 krone for 1 trumf krone hos venner og familie?

6. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    13,296
    Bonuspoeng:
    183
    For den som kjøper poengene kan det være god butikk (F.eks koster det kun 720 trumf-kr for en t/r billett i Norge). Og hvis den som selger de er likegyldig så er det enda bedre.

Det er i alle fall billigere enn å kjøpe poengene direkte fra SAS.

Nanping liker dette
  7. Nanping

Nanping Medlem

Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    28
    Ok, tror de fleste i min familie uansett bare tar det ut som penger, så da kan jeg jo likeså godt kjøpe dem.

Takk for info!

Xflipper liker dette
  8. phithor

phithor Medlem

Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    28
    Vil også legge til, om du ikke vet det, at SAS business på poeng koster kun 100k poeng, og alle star alliance i Biz koster 140k. . Om du ikke rekker opp til 190k så er det et godt alternativ.

9. chiller

chiller EBD Hangaround

Likes mottatt:
    431
    Bonuspoeng:
    53
    Takker for gode svar! Det virker som at en kombinasjon av diverse tilbud for å plukke opp mindre summer, samt å kjøpe trumf er den vinnende strategien. 1500,- trumf er alt kjøpt av en kollega, og i overkant av 20k EB-poeng tikker nå inn fra det... Da var det bare å jakte flere som er villig til å selge de. :)

Noen som har bra tips på hva jeg burde gjøre med de 27k poengene som løper ut?

Xflipper liker dette
  10. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,182
    Bonuspoeng:
    113
    Booke innenriks reiser du vet du trenger i inntil 11 mnd fram i tid

11. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Hos SAS har man vel mulighet til å donere bort poengene?

12. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,404
    Bonuspoeng:
    293
    Det har man. Bl.a. til SAS´ eget julefly.

Del denne siden