Hører rykter om at 2019 er siste sjanse for å opptjene en CT med AMEX. Betyr dette at vi har funnet grunnen for at Lufthansa åpnet opp Lh F langt frem i tid og at vi kan booke med Singapore first? At Tallinn/SAS/AMEX rett og slett kjørte på med at vi fikk booke dette siden tiden «renner ut» med tanke på frist for å bruke siste CTer. Blir lite first på oss etter 2019 om dette stemmer. Kjør diskusjon
Det er ikke Tallinn som bestemmer tilgang på award hos Lufthansa eller Singapore. Hvor kommer ryktene om at 2019 er siste opptjeningsår fra? DnB dropper Amex og CT i 2018. Amex kommer inn på markedet selv, i Sverige har de drevet selv og kommer jo med to CT per år. Ser det som med sannsynlig at vi får 2 CT enn ingen for 2019. Beste løsning er jo om vi får 2 CT og familiepooling som DY har. Alle kan booke fra samme konto, så konas CT i tillegg til mine kan potensielt bookes fra samme kontopool. Om i tillegg Amex gir 20k status og SAS MC gir 12k blir det vel opptjening av EBG for kona selv uten Ethiopian ferie
Flere tråder der dette diskuteres, men saken er vel at AmEx kommer til å administrere kortet selv i Norge fra 2019, og ikke via DNB som i dag. Det betyr vel at AmEx SAS CT via DNB opphører, men at vi får AmEx SAS CT som i dag men uten at DNB er involvert. Jeg har lest et eller annet sted at AmEx uten CT er relativt utenkelig sålenge MC har business til go-pris. Hvis vi ser til Sverige har de AmEx uten bank i ryggen, og de har CT som er bedre enn i Norge da du kan tjene 2 stk pr år basert på omsetning.
Jeg kjenner jeg er veldig gita på den svenske modellen. Er det forventninger om introduksjon allerede i høst? Klarer kanskje å dra med enda en CT fra 2018 inn i det nye året da Men lurer på hva jeg skal gjøre med mitt nåværende SAS Amex Plat. Slik jeg forstår det vil jeg ikke få en ny CT på det, men blir kanskje tvunget til å beholde det for å kunne bruke opptjent CT fra 2018? For regelen er vel slik at man ikke bare må ha kortet ved opptjening, men også ved innløsing, av CT?
Det er vel ikke noen mulighet å beholde nåværende SAS AmEx Plat. Det blir nok slik at du CT du opptjener og evt. booker i 2018 er gyldig - men jeg forventer at vi må fortsette med SAS AmEx Plat. i ny "innpakning" med høyere årsgebyr for å få lov til å benytte "gammel" CT? Med CT blir det " En gang AmEx, alltid AmEx", CT er et meget godt produkt. Og 2 CT er et dobbelt så godt produkt.
Kan se slik ut. «Kortholder må ha et eksisterende/gyldig SAS EuroBonus American Express Card på det bestillingstidspunktet Companion Ticket blir benyttet» Da må jeg få bestillt en ledig CT før nyttår ...
Kortet blir ikke borte, men leveres og administreres fra en annen leverandør. Jeg tipper det blir en eller annen form for overgangsordning for de som kvalifiserer og bestiller CT i 2018. Og til @jgroneng , du må ha gyldig AmEx-kort når reisen gjennomføres.
Jeg har lest det motsatt. Mener også det er skrevet her.. Men helt sikker er jeg ikke. I dette tilfellet vil det ikke ha noen betydning hvis kortet uansett blir «borte».
Kortet blir jo «borte» siden kortet idag er levert av DNB. Altså blir det ugyldig etter en gitt dato. Regner med alle må søke om nytt kort direkte hos Amex. PS: alt dette med forbehold om at ryktene om at DNB skal ut og Amex overtar selv stemmer.
Hva kan de gjøre dersom man ikke har kortet? Dersom man hypotetisk bestiller billetten, og man deretter kansellerer kortet og ikke gjør noen endringer? Billettene er jo utstedt, kan de allikevel kansellere dem?
Teknisk sett regner jeg med det er en enkel sak for SAS å kansellere billettene om vilkårene for kjøpet (ikke gyldig AMEX kort) er til stede. Om de gjør det er noe annet.
Tviler på at de kan komme seg bort fra den. Jeg tipper det blir slik at CT opptjent i 2018 gjelder til 15/1-2020 (som idag) men at kravet til å ha kortet forsvinner i det øyeblikket kortet ikke lengre er gyldig. Om det er 1/1-2019 er vanskelig å si..
Jeg har hørt fra DNBs Amex-avdeling at 2018-CTen vil ha lik gyldighet som vi er vandt til. Det er ingen vits å bekymre seg nå for hvordan dette blir i praksis når vi har så lite informasjon.
Nettopp Bedre å vente til resultatet er klart. Uansett så er det jo bare å beholde DNB Kortet så lenge det finnes (og du har en CT tur i fremtidgen) og evt. skaffe nytt Amex kort i parallell når det kommer.
Litt spent på hvordan byttet i praksis skal ordnes. Må vi søke om nytt Amex Plat med de krav dette innebærer?? Siden jeg fikk Amex Plat fra DNB har jeg byttet jobb til det offentlige og gått tilsvarende ned i lønn, så tilfredsstiller sikkert ikke de nye kravene til Amex Plat det blir jo tidenes nedtur...