Et lite bonustips for å melke de siste poengene fra flytoget: Jeg har merket meg at eurobonuspoeng krediteres allerede ved kjøp av billetter i appen, altså før billetten har blitt "stemplet" og brukt. Billetter som kjøpes i appen er gyldig i 90 dager fra kjøpsdato. Så jeg har nettopp bunkret opp med alle de billettene jeg måtte trenge de neste 90 dagene, og fått dem kreditert til eurobonus ganske så umiddelbart Så hvis du har noen reiser som er banket i stein de neste 90 dagene kan det være lurt å kjøpe i appen før 14. Mars.
Det største tapet for min del er fascinasjonen over å se hvor fort man får poengene etter å ha kjøpt billetten. De 50 poengene (studentbillett) jeg har fått er ikke avgjørende for hvilket tog jeg velger.
Et bra tips er jo å være tidsnok ute. Det går tog fra Oslo S til Gardermoen "hele tiden" - hvorfor skal togene vente på akkurat deg? Skal de da også vente på han som kommer løpende femten sekunder etter deg, som også vil rekke fram til døra før den er lukket? Skal de så vente på han som kommer løpende ti sekunder deretter, også hun som kommer løpende enda sju sekunder etterpå? Med det resultat at ikke bare alle på dette Flytoget blir forsinket, men også potensielt en haug andre folk på andre tog.
Jeg har alltid brukt NSB fra Gardermoen (prøver å begrense reisekostnadene for arbeidsgiver ) og nå får man også betalt lokaltogbilletter (inkl. sonebilletter med ruter) med Paypal via nsb.no , så jeg får brukt AMEX også til dette. Tidligere kunne slike billetter kun bestilles gjennom nsb app og da var man låst til mastercard/visa. Funker rimelig greit å booke via nsb.no via mobilen også men man må laste ned billetter i app med referansenummeret (klipp og lim). Synd ikke appen har direkte støtte for amex eller paypal, det går jo litt kjappere å booke billetter der. (Mulig dette innlegget var litt OT da det ikke handlet om Flytoget, men er vel flere som vil prøve å tyne ut mest mulig EB av NSB nå...)
Årets beste bedreviterkommentar. Har du aldri blitt forsinket noen gang? Om man flyr 150+ ganger i året og bruker offentlig kommunikasjon for å komme seg til flyplassen blir det nødvendigvis enkelte uforutsette problemer som fører til en slik situasjon.
Joda, og da har jeg tatt neste tog / buss / t-bane / trikk, slik at alle de som var tidsnok ute fikk reise i rute, ikke vente på meg. Det skal sies at jeg jobber i denne bransjen, og jeg har sett alt for mange ganger hva det å "være snill" medfører - totalt sett er man ikke snill, man påfører forsinkelse på mange for å være grei med én eller to. Edit: og poenget mitt er altså at du og andre må ikke tro at denne vekteren og flytogverten gjør dette for å være jævlige med dere, eller for moroskyld. De gjør dette fordi det totalt sett er det beste. Fordi det er jobben deres. Les gjerne transportvilkårene Flytoget har, se spesielt paragraf 5a: https://flytoget.no/no/kundeservice/transportvilkar/ "Kunden må møte opp på plattform og ta plass i Flytoget i god tid før flytogavgang."
Min erfaring var dette: Jeg kommer løpende veldig sent, kl. 10.10 med 1 stk. kabinbagasje. Konduktør ser meg komme løpe og vifter anslagsvis når jeg er 5 meter fra toget med det grønne flagget, går da rolig om bord mens jeg følger rett bak ham - kloss hold, ca. en halv meter, før han i det han er inne snur seg rolig og hindrer meg fra å gå om bord gjennom å _dytte sitt flagg på meg og riste på hodet_ mens han ser meg inn i øynene. Ingen ord ble utvekslet mellom oss. Jeg vet at jeg var sent ute og at det ikke var lenge til neste tog. Skjønnsmessig er det vanskelig å diskutere hans subjektive vurdering med å heve flagget når jeg er så nærme og nekte meg å komme ombord. Men denne opplevelsen gjorde meg til en god NSB-kunde til og fra Gardermoen.
Ikke så langt unna min opplevlese dette. Konduktør og vekter står og prater til jeg er ganske nærme før de bestemmer seg for cut-off of deler lag for å hindre meg i å bli med.