SkyTeam bonusbillett kansellert – hvilke rettigheter har jeg?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Skyline, 14. jan 2026.

1. cothom

cothom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    622
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har opplevd akkurat det samme med Garuda og KLM. Flighten fra Australia til Indonesia ble kansellert, og jeg ble booket om til en flight som kom frem til Indonesia dagen etter flighten videre til Amsterdam. Garuda sa de ikke kunne røre awardbilletter fra SAS, og Garuda er heller ikke omfattet av EU261 (siden flighten er mellom Australia og Indonesia). SAS var heller ikke særlig behjelpelig, og sa jeg måtte finne nye bonusbilletter for hjemreisen. Jeg var heldig og fant nye awardbilletter før utreise. Min erfaring er at det slippes en god del billetter drøyt en måned før flightene, så du får bare følge med de neste dagene. Antar det ikke er lenge til du reiser siden hjemreisen er i andre halvdel av februar...

obay and joehage like this.
  2. joehage

joehage Nytt Medlem

Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Mange takk for alle tilbakemeldinger og gode råd!

Ja kanskje vi bare skal reise som planlagt og booket en billett fra DPS og helt hjem til Norge. Det er jo en variant jeg ikke hadde tenkt på - noe som sikkert skyldes at jeg liker at mest mulig er ordnet før reisen starter. Men, jeg skal definitivt vurdere dette også.

Jeg synes det er litt vrient å sette hardt mot hardt og vet ikke riktig hvor jeg skal henvende meg. På kundeservice per telefon får jeg bare «tyvärr» det er ingen ting vi kan hjelpe deg med. Jeg forsøkte gold.no, men der liker de ikke slike henvendelser og det andre svaret fra dem henviste meg til kundeservice per telefon.

cothom
    Det er jo ganske utrolig at du havet i akkurat det samme uføre som jeg er i nå. Veldig fint at det løste seg fint for deg! Planlagt reise for vår del starter 4 februar, så det er ikke veldig lenge til, men jeg skal søke litt til.

Dessverre så tror jeg det hele ender med at jeg bestiller noen nye billetter, selv om det koster en formue. Jeg hadde håpet at hvis jeg kjøper nye billetter at noen av utgiftene til de nye billetten kunne kompenseres av SAS. Hvordan er det i så fall fornuftig å gå frem? Hvis jeg kansellerer turen selv, vil det vel se ut som en «frivillig avbestilling». Det beste er vel at SAS kansellerer?

Jeg spurte copilot og svaret var at jeg skulle sende dem denne meldingen på enten e-post eller chat:
    "Da SAS nekter å tilby en fysisk mulig ombooking etter Garudas kansellering, anser jeg meg tvunget til å foreta en dekningskjøp (kjøpe nye billetter selv) for å komme meg hjem. Jeg kommer til å kreve kostnaden for disse billettene refundert av SAS i etterkant i henhold til deres ansvar som billettutsteder."

Jeg kjenner svært dårlig til EU261, og jeg ser at det finnes noen skjema på flysas.com som kan fylles ut men var altså litt usikker på hvordan jeg bør går frem hvis jeg kjøper nye billetter og ønsker å få noe av utgiftene refundert.

Hvis det blir slik at jeg bestiller nye billetter vil det i så fall være hele veien fra Oslo til Sydney.

Igjen takk for alle tilbakemeldingene.

obay liker dette
  3. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,842
    Bonuspoeng:
    93
    Vedlig tett på avreise nå, siden du er villig til å prøver alt, har jeg et forslag:

Ring KLM vanlig kundeservice (ikke klikk deg frem til award kundeservice, men vanlig). Forklar det som har skjedd, oppgi PNR. Spør om KLM kan hekte på en hjemreise som samsvarer bedre med Garuda sin nye flight (finn flightnr til en ny KLM flight på forhånd selv). Understrek at KLM ikke skal utstede/billetere nye billetter, men kun hekte på bookingen.

Hvis de går med på det, ringer du SAS rett etter og ber dem utstede nye billetter med den nye KLM flighten.

Det er en ekstremt long shot, men Det verste du får her er også en 'I'm sorry, I can't do that'.

Xflipper and joehage like this.
  4. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,853
    Bonuspoeng:
    113
    1. Hvor mange personer reiser?
    2. Hvor mye bonuspoeng her dere på konta pr dags dato?
    3. Har du mulighet til å forlenge ferien noen dager på kort varsel?

Spesielt hvis det ikke er barn innblandet i reisen, mener jeg fortsatt mitt råd er det enkleste, billigste og mest 'behaglige'.
    Har du nok poeng på konto vil dette kun koste deg 450kr pr pers ved en eventuell avbestilling.

Om du må bruke reisen du booket som backup så får du en miniferie på Bali før hjemreise.
    Koster 57k poeng pr pers i økonomi og 114k pr pers i biz.

Dette gir deg/dere ro gjennom hele ferien og du har ingen store økonomiske utlegg sammenlignet med enveis revenue billetter fra asia til europa.

Cumulus and joehage like this.
  5. joehage

joehage Nytt Medlem

Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    1. Hvor mange personer reiser?
    2 personer

2. Hvor mye bonuspoeng her dere på konta pr dags dato?
    Ca 250000 poeng

3. Har du mulighet til å forlenge ferien noen dager på kort varsel?
    Egentlig ikke

Jeg fant ingen eurobonus-billett fra Bali DPS de påfølgende dagene, men det går jo an å kjøpe en enveis også…?

Jeg fikk litt panikk - så jeg bestilte en flexi-billett. Jeg skal egentlig ikke være i Sydney så derfor ble ruten:

Ned: OSL-CDG-SIN-BNE
    Hjem: SYD-SIN-CDG-OSL

Jeg vet ikke om dette er den beste ruta, men det er med Air France til Singapore og fra Singapore til Australia er Qantas (samme på returen).

Men, den kan avbestilles uten ekstra kostnad - så da jeg kan forske litt mer og bestemme litt senere.

6. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,853
    Bonuspoeng:
    113
    Kjøpe enveis fra Asia til europa er ofte svindyrt, men om du er villig til å legge ut dette er det såklart en mulighet. Det er her jeg ser den store verdien av bonuspoeng tilgjengelig på konto.

Om du/dere ikke har mulighet til en lengere ferie faller mitt forslag bort da du må ha en 'buffer' for å kunne avbestille bonusreisen med full refusjon.

Ser det er lite tilgjengelig ut fra DPS, men det går 30-40 daglige direkte fly til CGK (Jakarta), så bestille en bonus reise hjem derifra og kjøpe en last minute reise DPS-CGK er også en mulighet.

EDIT: Har du booket enveis flexi med retur fra SYD? Isåfall kan du ikke forvente å få dekket noe av utgiftene da du ikke har startet på orginal hjemreise via DPS.
    Du vil da bli regnet som 'no show' og flyselskapet har null ansvar/forpliktelser ovenfor deg.

Last edited: 25. jan 2026
    joehage liker dette
  7. cothom

cothom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    622
    Bonuspoeng:
    93
    Med utreise 4.feb er det fortsatt en liten uke til å forsøke å finne alternativer på award. Et par spørsmål om jeg skal prøve å hjelpe;
    1) Er booking i økonomi eller business?
    2) Hvor mange flights/legs bruker du fra Oslo til Australia (for å vite hvor mange flights/legs som er tilgjengelig for hjemreise)?

joehage liker dette
  8. joehage

joehage Nytt Medlem

Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Nå har jeg avbestilt reisen jeg bestilte i litt panikk :)

Og siden dere er trygge på at dette ordner seg er jeg også rolig og vil reise med den planlagte planen.

Jeg tok en telefon til KLM kundeservice i dag og kom til en svært så hyggelig dame som fortalte at det var flere ledige billetter med KLM miles dagen etter. I tillegg var hun svært overrasket over at SAS som har billettert reisen ikke ordnet opp i dette - det ville de gjort med bonusbilletter hvis de var solgt via KLM.

Jeg ringte deretter til SAS kundeservice og fikk det vanlige svaret at de ikke kunne gjøre noe og at SAS gjorde ting på en litt annen måte enn andre flyselskap…

Vi reiser i business
    Amsterdam - Jakarta - Sydney
    Sydney - Bali - Amsterdam

Dessverre fantes det ikke noe feeder-flights fra Oslo til Amsterdam så vi har bestilt dette i tillegg.

Jeg fortsetter å søke. Har avklart med arbeidsgiver så de er innforstått med at vi kan bli strandet i Bali noen dager. Hvis det ikke dukker opp noe på returen så får vi kjøpe noe - enten fra Bali, eller noe i nærheten.

Jeg sette veldig stor pris på tilbakemeldinger! :)

Magnus1001 and jgroneng like this.
  9. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,853
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er også rimelig sikker på at det ordner seg når dere lander i Bali, men for all del. Book en backup plan for poeng.
    Eksempelvis denne:
    Screenshot_20260128_204841_Chrome.jpg
    Koster deg kun 2x450kr å avbestille intill 24t før.

Last minute enveis fra Asia til Norge kan koste mye (fikk erfare dette i februar når kidn ble erklært 'not fit to fly' og vi mistet returbillet hjem). 2pax hjem fra Krabi på økonomi kom på nærmere 40k om jeg ikke husker helt feil.
    Da er en øko bonus hjem en billig forsikring.

btm, cothom, Nordlands and 1 other person like this.
  10. coccifera

coccifera Medlem

Likes mottatt:
    142
    Bonuspoeng:
    33
    Sitter nå i lignende situasjon, også på grunn av kansellert Garuda fly (CGK-MEL). Rutet om til CGK-DPS-MEL dagen etterpå med 22t mellomlanding. Ikke like krise som OP (hadde likt å høre oppdatering på den saken forresten!), men ikke greit likevel. De hadde forøvrig allerede kansellert flyet jeg booket opprinnelig, så denne billetten er allerede flyttet til ny Garuda-flyvning. Gleder meg ikke så mye til de kommende timer på telefon til kundeservice. Ingen alternativ bonustilgjengelighet de dagene (starten av mars, reisen var i biz). Finnes TPE-MEL med CI, men ingen måte å komme seg til TPE på.

Virker som Garuda bare kansellerer en stor del av avgangene mellom Indonesia og Australia? Virkelig irriterende når de er en av de eneste i ST med grei bonus-tilgjengelighet.

Del denne siden