SkyTeam bonusbillett kansellert – hvilke rettigheter har jeg?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Skyline, 14. jan 2026.

1. Skyline

Skyline Medlem

Likes mottatt:
    42
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg har for første gang opplevd at min long-haul billett påvirkes på denne måten, og jeg er usikker på hva jeg kan gjøre videre. Har bladd gjennom flere tråder her, men alt virker ganske vilkårlig, og jeg blir bare mer og mer stresset :confused:

Situasjonen er slik:

- Jeg har en SkyTeam-bonusbillett i business, bestilt via SAS (CT).
    - KL hele veien til Sør Amerika og AR+KL tilbake hjem.
    - Returreisen med AR fra EZE til Europa er kansellert. De foreslår å ombooke meg til en senere flight som ankommer MAD etter at min forbindelse til Norge med KL allerede har gått.

AR har nemlig sendt meg en e-post som sier at de kan ta meg kun til MAD, og det er liksom det o_O

Jeg ringte SAS, og den engelsktalende agenten sa at det ikke finnes noe i samme klasse fra MAD denne dagen. De foreslo enten at jeg finner noe selv eller ber om refusjon. Men refusjon for hva, egentlig? Bør jeg ringe KLM kanskje? :rolleyes:

Har noen av dere som reiser mye opplevd noe lignende? Hvilke muligheter finnes i en slik situasjon? På en måte kommer man jo til i Europa, men er samtidig fortsatt langt unna hjem :(

Last edited: 14. jan 2026
  2. Lnbre

Lnbre Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,254
    Bonuspoeng:
    163
    Ja, jeg opplevde nylig tilsvarende med KQ. Det løste seg ved at jeg selv fant en avgang fra Kigali til Nairobi dagen før, og så har vi reise videre til Europa neste dag, men innenfor 24t-regelen.
    Ringte SAS og de fikk ordnet det. Dessverre blir det en dag mindre i Rwanda og overnatting i Nairobi på hjemreisen som vi ikke får dekket.

Skyline liker dette
  3. Skyline

Skyline Medlem

Likes mottatt:
    42
    Bonuspoeng:
    28
    Det er egentlig greit å ta med seg slike erfaringer videre i reiselivet.

Utviklingen i saken (alle samtaler skjer i løpet av 15 timer):

- Første samtale med SAS (engelsktalende agent): «Det finnes ikke ledige plasser i samme klasse denne dagen. Du kan søke om refusjon eller prøve å finne noe selv. Så kan du ringe tilbake.»

Jeg fant ikke noe selv, derfor prøvde jeg å ringe en gang til for å få noen i tale.

- Andre samtale med SAS (engelsktalende agent): «Jeg finner ingenting. Ring til KLM og be dem frigi noen ledige plasser som bonusbilletter på de aktuelle flighetne. Så kan du ringe tilbake.»

- Samtale med KLM (norsktalende agent): «Hva? Nei. SAS har billettert denne reisen og må ordne opp i dette selv, beklager.»

- Tredje samtale med SAS 15 min etter den forrige (hyggelig svensktalende agent som virkelig jobbet iherdig for å få dette til): «La meg se om jeg finner noe. Ja, det finnes noen muligheter her.»

Fikk ombooket til AirEuropa som i utgangspunktet tar dobbelt med poeng for bonusreiser. Uten tillegg. Så det går an dette også (denne flighten dukket ikke opp i mine søk i det hele tatt).

4. Eriksan

Eriksan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    425
    Bonuspoeng:
    63
    Godt det ordner seg, hva ble routingen hjem?

Cumulus and Skyline like this.
  5. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    415
    Bonuspoeng:
    63
    Nyttig erfaring.

Hvor lenge er det til avreise?

Skyline liker dette
  6. Skyline

Skyline Medlem

Likes mottatt:
    42
    Bonuspoeng:
    28

MAD – AMS med UX
    AMS – SVG med KL

Med behagelig pause uten tidspress i Crown lounge i AMS :cool:

Cumulus and Eddie47 like this.
  7. Skyline

Skyline Medlem

Likes mottatt:
    42
    Bonuspoeng:
    28
    Virkelig. Det er ca. én måned frem i tid. Jeg forstår selvsagt at det ikke er dagen før liksom, men det er uansett stressende når alt allerede er planlagt til punkt og prikke, med tanke på ulike bestillinger og fri fra jobb.

Man tar selvsagt høyde for at ting kan endre seg underveis, og det er i utgangspunktet helt greit. Men det føles litt spesielt når man blir på en måte overlatt til seg selv av flyselskapet midt i reisen. I hvert fall første gang det skjer, siden situasjonen er uvant. Men som sagt – en god erfaring å ta med seg videre ;)

Å avbestille reisen var aldri aktuelt. Brukte nemlig altfor mye tid på å få dette til før nyttår. I verste fall tenkte jeg at vi skulle bare prøve komme oss fra MAD til Norge på egen hånd. Heldigvis har det nå ordnet seg. Jeg håper i hvert fall det :) Det er bare å følge med på reiseoppdateringer fra flyselskapene o_O

Last edited: 16. jan 2026
    Spielhaug, Eriksan and kongenamundsen like this.
  8. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    415
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg er ikke jurist, men slik jeg forstår regelverket så er det operating carrier som er ansvarlig når segmentet dekkes av EU-forordningen.

For deg var det ikke tilfelle, og da faller det tilbake til ordinær kontraktsrett der billettutsteder er ansvarlig for reisen.

Skyline liker dette
  9. Skyline

Skyline Medlem

Likes mottatt:
    42
    Bonuspoeng:
    28
    Du har sikkert helt rett. Man må som reisende bare være klar over slike ting.

Men hva kan egentlig skje i praksis, hvis det ikke finnes noen ledige bonusbilletter i en slik situasjon? I mitt tilfelle var det først «ingenting» som var ledig, verken den aktuelle dagen eller dagen etter.

Kan de da bare kansellere og refundere hele reisen pga. dette? Man kan muligens begynne å søke etter andre reisemål eller andre datoer og booke om alt på nytt, men det er jo heller ikke den mest gunstige løsningen når alt annet er allerede bestilt.

10. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,743
    Bonuspoeng:
    93
    Egentlig er en utstedt billett, en utstedt billett og flyselskapet skal tilby ombooking eller at du kan avbestille. Dette er uavhengig av om det er en betalt billett eller en bonusbillett.

Dessverre er det noe de færreste flyselskaper respekterer, inkludert SAS.

Spielhaug and Skyline like this.
  11. haifinn

haifinn If u are bored flying, your standards are too low

Likes mottatt:
    17,672
    Bonuspoeng:
    183
    Fått noe kål med en bonusreise her også.

Har Osl-Arn-Ams-Nbo-Sez i biz. t/r . Avreise 14 oktober.

Nå har KQ kansellert siste leg Nbo-Sez 15 okt, og satt oss opp på Nbo-Sez 16 oktober, 26 timer etter opprinnelig avgang. Lite sugen på så mange timer i Nairobi.

Prøvd å få to agenter til å hjelpe med ombooking. Ser samme ruten går 12 oktober. Kun ledig med eco billetter.

De "nekter" å sende reissue forespørsel til ticketing team. Sier det må finnes ledig billetter i biz for at vi skal få fly i den klassen.

Har jeg noen rettigheter her?

12. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,191
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg endte også med dette. Fikk ikke endret og endte med e-visum til kenya og en natt på et hotell i nærheten av flyplassen.

haifinn liker dette
  13. Sykkelthor

Sykkelthor Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,318
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke optimalt, men her hadde jeg benyttet meg av det faktum at jeg du har fått mer enn 24 timer stopover og fikset en safari når i først er i de traktene. Og så hadde jeg prøvd å krangle meg til å få hotellet dekket av noen siden du ganske uforskyldt har endt opp med så lang layover.

Cumulus and haifinn like this.
  14. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,191
    Bonuspoeng:
    113
    @haifinn
    Jeg fikk beskjed på whatsapp at KQ ordnet hotell på flyplassen ved oppmøte i servicedesk. Ved søknad om E-visum måtte du ha et hotell booket, og jeg turte ikke gamble på det, eller ta noen sjanser på å reservere noe og så kansellere. endte derfor bare med å booke noe selv siden jeg reise med gravid samboer og 2 åring.
    Vær obs på at du må ha gulfeber vaksine for innreise i SEZ etter opphold i Kenya.

Last edited: 18. jan 2026
    haifinn liker dette
  15. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    415
    Bonuspoeng:
    63
    Du har grovt tre valg:
    1. Forutsatt at itinerary ikke blir kansellert ensidig, reise "som om ingenting har skjedd" og be om at operating carrier ruter deg hele veien tilbake til Norge. Om de ikke gjør det, sørge for å kjøpe billetter selv og be om refusjon fra SAS i etterkant. Husk å dokumentere hva som har skjedd (anbefaler lydopptak når du ringer SAS) slik at du kan gå til sivilt søksmål. Åpenbart er dette high effort og high risk om flyselskapene ikke opptrer i henhold til lovverket.
    2. Avvente og se om det åpner seg bonusbilletter som passer inn i segmentene som du mangler. Hvis ikke, hoppe til 1. eller 3.
    3. Ufrivillig kansellere reisen før avreisetidspunktet, og forlange eventuelle direkte økonomiske tap dekket av SAS. Risiko for at du må gå til sivilt søksmål. Du bør dokumentere at du ikke ble forelagt alternativer for omruting.
    Her er en ikke lik, men noe lignende sak der SAS kansellerte sitt fly til Tokyo og nektet de som hadde booket med poeng å velge ny reise på valgfritt tidspunkt.

Skyline and Spielhaug like this.
  16. joehage

joehage Nytt Medlem

Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Hei,

Dette er mitt første innlegg. Jeg har litt sperre for å legge ut på det store internettet, men føler jeg at jeg må dele og kanskje få noen råd til hva jeg bør gjøre.

Jeg har et stort problem med en kommende EuroBonus-reise hvor deler av reisen er kansellert. Ingen fra kundeservice har noen løsning og jeg blir overlatt til meg selv.

Reiseinformasjon:

• Rute: Amsterdam (AMS) til Sydney (SYD) og retur.
    • Problem-leg: Returreisen Sydney (SYD) til Amsterdam (AMS) med Garuda og KLM.

Første leg av returreisen (SYD-DPS med Garuda) er kansellert av flyselskapet Garuda. Jeg har blitt ombooket til flyvningen dagen etter (23. februar i mitt eksempel), men problemet er at flyet videre til Amsterdam med KLM går 22. februar altså dagen før.

Jeg har vært i telefonkontakt med kundeservice 3 ganger og sendt 2 e-poster til gold.no og 2 e-poster til Garuda, men ingen løsning på noe. Jeg ble anbefalt å enten kansellere og forsøke å få noe refusjon, eller forsøke å flytte til en helt annen periode. Den siste er lite aktuelt siden jeg har planlagt ferien i Australia med alle hotellrom og flere innlandsflyvinger.

Status nå (kasteball mellom SAS og Garuda):

• SAS (både Gold.no og telefonkontakt): Sier at Garuda må legge inn nye, korrekte segmenter i PNR før de kan "reissue". De ser at Garuda har lagt inn Sydney-Bali 23. februar, men overser at dette ikke korresponderer med KLM-flyet som går 22. februar.
    • Garuda: Nekter å gjøre mer. De sier de ikke har "authority" over en SAS-billett (dokument 117-) og henviser tilbake til SAS for all re-routing.

Jeg sitter fast i en teknisk "lås" der SAS mener Garuda må fikse segmentene, mens Garuda mener SAS må ta over hele saken som Ticketing Carrier.

*Har noen opplevd lignende med Garuda/SAS og har tips til hvordan jeg får SAS til å ta eierskap og "force-booke" meg hjem på en gyldig rute?

*Er det noen spesielle avdelinger i SAS jeg bør be om å få snakke med som faktisk har myndighet til å overstyre segmenter i en EuroBonus-booking når partneren har rotet det til?

*Hvis jeg «tvinges» til å kansellere og kjøpe nye billetter, hvilken rekkefølge bør jeg gjøre dette for eventuelt å få noe refusjon/kompensasjon?

Alle innspill mottas med stor takk!

17. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,853
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er desverre slik sas behandler bonusbilletter, selv om du har like rettigheter som revenue billetter.

Om jeg hadde vært i dine sko hadde jeg prøvd å mase mer på sas og Garuda, og forklart mine rettigheter tydelig (ref EU261).
    Om ikke dette hadde nyttet hadde jeg reist som planlagt og latt returen stå. Deretter hadde jeg funnet en returreise fra DPS til endelig destinasjon (OSL) 2-3 dager senere enn planlagt hjemreise. Om Garuda ikke ordner opp ved ankomst på DPS har du en returreise i bakhånd og kan ta kampen med Garuda og sas ved hjemkomst.
    Om de ordner opp i skranken på DPS og du får nytt fly der, så avbestiller du bare bonusbookingen du hadde i bakhånd.

Last edited: 24. jan 2026
  18. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    415
    Bonuspoeng:
    63
    Typisk SAS å ikke følge regelverket før du setter hardt mot hardt. Jeg vil kalle dette dårlig forretningsmoral.

Tror det juridiske grunnlaget fra ChatGPT skal være riktig, men det kan sikkert andre her bekrefte eller avkrefte.

SundalBonus, joehage, sheim and 3 others like this.
  19. haifinn

haifinn If u are bored flying, your standards are too low

Likes mottatt:
    17,672
    Bonuspoeng:
    183
    @joehage
    har akkurat samme dritten selv, men med SAS og Kenya Air.

Har gitt opp, og sendt klage til flyklagenemnda, etter 5 telefoner og mail til SAS og tre telefoner og mail til KQ.

huff:mad:

joehage liker dette
  20. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,346
    Bonuspoeng:
    183
    Nå skal jeg ikke forsvare praksisen til flyselskapene, men om SAS/EB skulle booket om til revenue uten å blunke ved hver eneste endring som krever dette, hadde nok den langsiktige virkningen vært høyere priser på bonusbilletter.
    Jeg vet ikke om SAS krever en slik kostnad fra OC om OC selv ikke ordner opp, det er jo selvsagt en mulighet.

joehage, kongenamundsen and eventyrer like this.

Del denne siden