Jeg reiser i romjula så vi får se. Worst case krever jeg refusjon for bagasjen i etterkant da det fremstår som en KLM booking over hele linja.
Som innsjekksagent på KLM så kan jeg svare at hvis det er et non-skyteam selskap i reiseruta som feks Transavia så får du IKKE ekstra bagasje. Gjelder selv om det er en KL codeshare. Dette gjelder uansett om KL er første selskap eller ikke. Denne «krangelen» har jeg hatt med ufattelig mange Elite plus passasjerer - og har fått bekreftet fra KLM 5 ganger tidligere om at dette er riktig at det ikke gjelder når Transavia er innblandet. Ja det er teit - men slik er reglene til KLM dessverre, så vær greie med de som sjekker dere inn og godta beskjeden. KLM følger veldig nøye med på all bagasje vi «waiver» feil og vi får tilsendt rapporter på hver waiver vi har gjort feil. Det som kan være et triks, hvis det er Cityhopper og ganske fult fly så kan du sjekke inn håndbagasje inntil 12kg gratis på KLM.
Bare for oppklaring: Hvis hele reisen er KLM/SkyTeam så får Elite plus 1 gratis kolli på reisen - selv om det er light billett uten noen bagasje inkludert opprinnelig. Det som skjer veldig ofte med KLM er at folk booker med KLM profilen og da kommer ikke EuroBonus kortet med i bookingen, så da må vi slette KLM kortet og legge inn Eurobonus under innsjekk. Det aller beste er å bekrefte «ligger Elite plus statusen min inne?» under innsjekk. Det er veldig dumt å begynne å mase om dette midt under en boarding, spesielt siden vi ikke kan scanne QR koden i gate og må da taste inn hele nummeret manuelt. --- Og enda en oppklaring på noe folk blir forvirret av: KLM merker kun boardingkortet med «SkyPriority» for den som faktisk har Elite plus - andre i reisefølget får det ikke markert men blir fremdeles tildelt boarding sone 2 (som er Elite plus priority boarding).
Veldig bra å ha fagfolk tilgjengelig, takk for at du tar deg tid til å oppklare slikt som egentlig burde vært lett tilgjengelig hos KLM. Og de andre selskapene du har handlet…!
Genial oppklaring. Om KLM hadde klart å vise fordelene med EBG+ allerede ved bestilling, så hadde vi sluppet å gjette oss til hva som gjelder. Lurer på hvordan det ser ut for dem med status i Flying Blue. Dine erfaringer tyder vel på at folk vil krangle, uansett hva som vises i bestillingsløpet. Helt svart er det uansett ikke. Connection fra eller til KLM med Transavia, gir tilgang til lounge på Schiphol som SkyTeam Elite Plus. Edit: Formuleringen hos KLM er Det gjelder kanskje kun Flying Blue Gold+ og ikke SkyTeam Elite Plus? Noen med erfaring? Billettene er veldig gunstig priset, til tider. BGO-AMS er som oftest dyrere enn BGO-AMS-TFS/LPA og da får det våge seg at bagasjen kommer i tillegg.
Er ikke dette brudd på reglene om most significant carrier? Ihvertfall på utreisen...Hvis man reiser internt i en sone så er det bagasjereglene til operatør av første internasjonale flyvning som gjelder. Men KLM har vel kanskje spesifikt unntak for reiser som inneholder sånne codeshares i sine vilkår.
Det er jo lett å referer til regler når du står der i innsjekk. Men når man bestiller en gjennomgående reise med KL flightnummer så fremstår det for meg som er KLM flygning.. Hva ryker man på hvis man må kjøpe bagasje ved innsjekk da?
Det er forvirrende ja. Spesielt siden KLM har andre "operated by" som bare er wet lease der det er null problem å få fordelene hele veien. Et eksempel er German Airways.
IATA skriver følgene: In general, the applicable free baggage allowance is included in the fare to be paid and would apply to any passenger who purchased this fare. Any additional entitlements granted to a passenger by virtue of their Frequent Flyer status, membership, corporate agreement, etc. would not apply, unless agreed bi-laterally between carriers. Det er jo også derfor når biletten skrives ut at allowance står på 0 - fordi billetten i seg selv har ingen bagasje, men statusen din har. Selv i systemet vårt står det 0 i allowance hvis vi går inn å sjekker, men når man skriver ut tag så overstyrer den betalingen.
Ligger på rundt 850kr tror jeg for Europa, avhenig av valutta kurs. Prisen er egentlig i Euro, men av det jeg antar er bank regler så kommer prisen opp hos oss i NOK - så det er eneste prisen jeg ser. Gjelder dog kun en vei.
Helt enig - det er idiotisk. Derfor jeg også er imot codeshare opplegget - det skaper kun forvirring blant passasjerene. Det som er enda mer idiotisk: Hvis du reiser på en ren KLM inteniary, men så blir flyet kansellert - da kan KLM finne på å booke deg med en legg på WF eller et annet non-skyteam selskap. Da må du betale for bagasjen din igjen og kreve refundering av KLM i ettertid. Om de får det refundert eller ei vet ikke jeg.
Samme for flying blue. Hadde en platinum for life kunde som sjekka inn med transavia på reisen - måtte forklare at det ikke funket. Han var uenig, men skjønte heldigvis at jeg måtte forholde meg til regelverket - så kan fikk kvittering og skulle ta det med platinum support.
Tips: Ikke legg noe super viktig i bagasjen. Amsterdam og KLM er helt forferdelige på bagasje. Ikke uvanlig at vi får inn en 80/100seters fly med da 10-20 manglende bagasjer. Vi blir faktisk sjokkert hvis all bagasjen har kommet med. Fordelen da er at den blir automatisk rushet på neste flight, istedenfor andre stasjoner som feks Oslo som må rushe all bagasje manuelt. Tror det fungerer bedre når man reiser ut med et non-KL selskap som transavia.
Det er jo veldig spesielt at KLM ikke i det minste har ordnet en avtale her siden Transavia så vidt jeg vet har en tilknytning til Flying Blue selv om de ikke er Skyteam
Som faglig interessert i logistikk og ressursstyring (og i nyere tid med flyinteresse: flyplasslogistikk) er det alltid gøy når @Bonsai poster. Takk for at du tar deg tid til å dele både her og i andre tråder.
Det blir en kalkulert risiko tenker jeg. Du forhåndsbetaler eller venter til innsjekk og betaler høyere pris. Du sitter mest sannsynlig igjen med den høyere prisen uten å få refusjon. Her kan KLM uansett gjøre en bedre jobb med å informere. Forvirringen blir komplett der både KLM OG Transavia flyr samme strekning og du bare sammenligner priser direkte, uten å se på hvem som faktisk flyr. Jeg planlegger en tur til Valencia og tilsynelatende dyrere KLM-avganger blir likevel rimeligere om du kalkulerer inn bagasje Og uansett å foretrekke om det er slik at SkyTeam Elite Plus (eksl. KLM/FlyingBlue) ikke får tilgang til lounge på Schiphol ved connection til Transavia fra KLM.
Hei. Kan du si noe om hvor mye det vil koste pr kolli hvis jeg "tar sjansen" og betaler bagasjen på flyplassen? Gjelder OSL-AMS-LPA med KLM og Transavia? Travelis som jeg kjøpte billettene gjennom (som jeg angrer på) skriver på siden at det egentlig er 495.- pr kolli, men det står 789.- og de mener at det er 495.- + 789.- hvis man sjekker inn på flyplassen men det høres scam ut.