Skryt til SAS cabin crew

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Outback_Oggy, 28. des 2016.

1. Outback_Oggy

Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er en av dem som i det siste har vært kritisk til SAS og ikke minst hvordan de reduserer verdien av EB-programmet. Men så skjer det ting som viser at noe fungerer som det skal. På dagens flight fra OSL til ALC ble en passasjer akutt syk og besvimte i midtgangen. Cabin crewet håndterte situasjonen profesjonelt og utmerket - både ift. vedkommende (antar jeg) og resten av passasjerene. De fortjener skryt. Godt jobbet! :)

2. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,571
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er vel ærlig talt noe alle cabin crew får opplæring i og skal kunne profesjonelt?

Hvis ikke har vi problemer...

3. Outback_Oggy

Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Ja. Enig. Men samtidig skader det aldri å skryte av dem som gjør jobben. Gjennom et langt yrkesliv har jeg lært at ikke alle gjør som de har blitt opplært til og som andre forventer... :)

4. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    4,119
    Bonuspoeng:
    113
    Alltid fantastisk når ting går som det skal, selv i stressende situasjoner.

Dessverre er dette alt for avhengig av crewet som er på flyet, jeg har vitnet alt fra et godt drillet crew som løser situasjonen smidig, men dessverre også mange ganger det bare feiler helt. Hos flyselskaper som jeg karakteriserer som seriøse.

Erfaring og dedikasjon er en gylden kombo.

Jeg håper virkelig at et flyselskap ikke kaster en fersking inn i knallharde situasjoner som Ida beskriver, uten en habil senior å lene seg på. Skal ikke utelukke at det finnes flyselskaper som er dumme nok, men da er de ikke nok glade i baljene sine.

5. RedLine

RedLine Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    Det er kjekt å se at det kommer frem gode erfaringer også. Det er helt klart at de fortjener skryt for jobbe dem gjør.

Det er bare tull! Det finnes ikke mange eksempler på CC som ikke kan prestere når det gjelder. Hvis du ser på marioriteten av hendelsene i luftfarten så gjør CC en svært god jobb i 95% av tilfellene. Klart du finner tilfeller der ikke alt går som det skal, men det må du forvente alle andre steder også. Alle cabin crew trenes regelmessig i dette, så jeg ville tatt det med knusende ro.

Jeg har en venninne som jeg kjenner veldig godt som jeg trodde var i den kategorien du beskriver. Livredd for å bli møkkete på fingrene. Det inntrykket hadde jeg helt til hun en dag stod med begge hendene å stoppet en arteriell blødning hos en vilt fremmed mann og var fullstendig dekket i blod. Etter den opplevelsen måtte jeg gå i meg selv og endre holdning betraktelig. Du kan faktisk ikke dømme folk før du selv har stått oppe i en slik situasjon med dem.

Mange besvis på at piloter ikke helt kan det de skal? Da vil jeg helst at du kommer med konkrete bevis og knytter dem til low-timere på flight deck. Er det en ting unge ferske piloter kan så er det å fly et fly for hånd uten autopilot. Det er helt klart at det å operere et så avansert fly er komplisert når du er fersk, men det er derfor de aller fleste selskapene setter de ferske sammen med dem med mest erfaring. Men jeg ville aldri vært bekymret for at en fersk pilot ikke kan fly.

Jeg er faktisk mest bekymret for passasjerer med svært forutinntatte holdninger til besetningen og hva de kan finne på i gitte situasjoner hvis de ikke stoler på besetningen.

VC-10, klausbm, milehigh and 5 others like this.
  6. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,069
    Bonuspoeng:
    293
    Si det til SAS, kanskje de tar det videre så rette vedkommende får litt skryt :)

7. RedLine

RedLine Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    I rest my case! Du krisemaksimerer som det holder.

Jeg er forresten også pilot ;)

milehigh, Eddie47, veeegard and 5 others like this.
  8. Herlov

Herlov Poengsanker

Likes mottatt:
    6,036
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror trådstarter ønsket at dette skulle være en positiv tråd om godt utført stykke arbeid av et crew. ;)

9. Outback_Oggy

Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Det gjorde jeg selvsagt samtidig som jeg postet det her - og har allerede fått takk for at jeg tok meg tid til å gi en positiv tilbakemelding. :)

10. Outback_Oggy

Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Jepp. :)

Shyneno liker dette
  11. Blades33

Blades33 Medlem

Likes mottatt:
    424
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for at du deler. I en verden hvor det meste av fokuset ligger på det som ikke funker, er det godt å innimellom lese om de gangene hvor alt går som det skal og noen gjør en særlig god jobb.

RedLine and Outback_Oggy like this.
  12. RedLine

RedLine Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    Fint om du klarer å legge diskusjonene på et høyere nivå enn dette.

Det ble aldri påstått at du var forutinntatt, jeg skrev at jeg kan være urolig når det kommer til folk som er forutinntatte til de som er "in command" når det oppstår kritiske situasjoner.

Hvis vi skal gå rundt med de holdningene til dem som er det for å hjelpe deg når det trengs, vil det bli svært problematisk og møte helsevesenet, politiet, redningstjenesten. Når en har anledning til å se noe fra innsiden vil en alltid se at ting ikke er helt 100%, men det betyr ikke at de aller fleste er veldig gode til jobben sin. Jeg mener personlig at det er viktig å ikke gå rundt med en slik holdning.

Jeg vil takke trådstarter for å løfte frem denne lille dagligdagse hendelsen. Det er en utrolig viktig jobb og godt å se at crew klarer å holde fokus og stole på treningen sin når den virkelig trengs.

Jeg fremholder at dette er det alle skal kunne forvente for å føle seg trygge hver gang de flyr.

13. Outback_Oggy

Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    :)

Del denne siden