Skatter og avgifter LHR - absurde greier

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av watchaddicted, 04. febr 2023.

1. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,877
    Bonuspoeng:
    113
    En annen i samme tråd i Sverige har senere på formiddagen kommet med denne kommentaren, men enda godt at Markus i alle fall har fått en refusjon.

De agenter som jag har talat med under förmiddagen hävdade att skatterna inte längre återbetalas om den nya skattesumman är lägre. Tror inte att det är specifikt för UKAPD utan mellanskillnader i skatter överlag. Rent spontant känns det som ett hittepå från nya callcenter leverantören att inte lägga ner den extra administrationen som krävs för att hantera manuella återbetalningar.

2. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,544
    Bonuspoeng:
    113
    Har sjekket med backoffice/EB nå som sier at alt er som før. Det er ingen endring i måten refusjoner håndteres ved endring av en bonusreise.

Nå kan man ikke være garantert at alt de sier stemmer, men jeg tenker sjansen er lav for at SAS faktisk har innført regler for å stjele penger fra kundene sine.

3. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,351
    Bonuspoeng:
    183
    Er det en ting internettet har gjort oss gode på så er det å konkludere på bakgrunn av 1 datapunkt, og gjerne et datapunkt som kommer fra en vilt fremmed, og gjerne uten at man en gang gidder å undersøke noe selv.

Er det en ting som gjelder over hele fjøla hos SAS så er det at skatter og avgifter som ikke benyttes, refunderes til kunden. Dette er vel strengt tatt penger SAS krever inn på vegne av de aktuelle myndigheten, så det skulle bare mangle at man får det i retur om man har betalt for mye eller ikke benytter billetten.

Som en på forumet nevnte tilbake i tid, SAS er kanskje inkompetente, men de er ikke uredelige kjeltringer. På den andre siden. Om man opplever det som er styr å få refundert man har krav på er det nedrig av SAS. Det er dårlig PR om man må ta slike saker til TKN for å få tilbake det man har krav på. Evtentuelt gå gjennom kredittkortselskapet.

https://www.sas.no/kundeservice/kanselleringer-refusjoner/

Insomnia4u and tobeornot999 like this.
  4. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,853
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg mener (veldig) mye dårlig om SAS, men på dette punktet er de bra - og rimelig raske etter min erfaring.

Storbaba and Rapolo like this.
  5. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,938
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ville aldri gjort dette før etter reisen er gjennomført. Kjipt om billetten ender opp kansellert som en del av en slik prosess

Rapolo liker dette
  6. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,351
    Bonuspoeng:
    183
    Det er jeg 100% enig i. Det gjelder formaliteter for øvrig. Det å ringe SAS og be en intetanede agent om å refundere noen avgifter som ikke er riktig refundert kan fort ende opp med at vedkommende feilaktig finner på å kansellere reisen og refunderer avgiftene som ligger der.
    Min erfaring er at SAS er flinke til å løse dette i ettertid om de har gjort feil.

Cumulus liker dette
  7. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,738
    Bonuspoeng:
    183
    Rapolo liker dette
  8. SundalBonus

SundalBonus Medlem

Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    43
    Vekker litt liv i denne tråden igjen for et spørsmål:

Skal booke en enveis tur LHR-OSL i November for to pers. Morgenflyet 06:40 har over kr. 900,- mindre i skatter og avgifter vs flyet som går 10:35. Eneste forskjellen jeg kan se (bortsett fra flytidene, selvfølgelig) er at førstnevnte flys av "SAS Connect" og sistnevnte av "SAS". Begge billetter er Economy Light.

Noen som har noen forklaring på dette?

9. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,738
    Bonuspoeng:
    183
    Er forskjellen størrelsen på "Innenlandske/internasjonale avgifter"? Denne er en av billettprisen og varierer ut fra bookingklasse, kampanjer osv.

10. SundalBonus

SundalBonus Medlem

Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    43
    Stemmer! Det ser ikke ut til å være noen kampanje, men skjønner at bookingklasse kan ha en påvirkning. Men samtidig, begge billettene er Economy Light så synes det var i overkant stor forskjell i skatter/avgifter på det som i utgangspunktet er like billetter.

11. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,738
    Bonuspoeng:
    183
    "Innenlandske/internasjonale avgifter" er det som tidligere gikk som drivstoffavgift og går uavkortet til flyselskapet. Denne posten brukes til å mer dynamisk justere billettpriser, da de kan gjøre dette uten å publisere ny "base fare". Avhengig av avtaler med reisebyrå unngår flyselskapene også å betale provisjon av dette beløpet.

SundalBonus and btm like this.
  12. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,162
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har vært borti nigerianske prinser som er mer ærlige enn dette.

Cumulus, EndreD, jgroneng and 4 others like this.
  13. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,496
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har en CT-bestilling i desember som starter i London med Virgin. Jeg fikk ikke bestilt utreise ved bestilling i vinter Oslo-London, men for to uker siden fikk jeg endret ved å ringe SAS, og de la inn OSL-AMS-LHR. Tror det var KLM begge flyvningene, i alle fall den siste. Jeg skulle da få tilbakebetalt 2500 kr i avgifter. Men nå ser jeg ikke lenger noe til denne OSL-AMS-LHR, og har heller ikke fått tilbakebetalt noe. Reisen starter fortsatt på Heathrow. Ville dere ha ringt inn og purret opp dette, eller er det noe som vil ordne seg?

14. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Som alltid; fikk du PDF med billetter for den nye reisen? Hvis ikke - ring.

interface87 liker dette
  15. interface87

interface87 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    930
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk du en oppdatert PDF der reisene står som "CONFIRMED"? Om du ikke har mottatt denne, så er du "fxxxed".

Gnilre liker dette
  16. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,496
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk ingen pdf, nei. Da ringer jeg. Takk for tips.

17. SundalBonus

SundalBonus Medlem

Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    43
    Skremmende likt min opplevelse, med utreise fra LHR med Virgin. Jeg har imidlertid fått PDF med alle legs "confirmed", men mangler refundering. Hos meg starter reisen i LHR hvis jeg sjekker SAS-appen, men i KLM-appen har jeg alle legs.

18. Merino

Merino Nytt Medlem

Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg er i samme situasjon som deg. Jeg fikk senest i dag beskjed fra gullmailen om at de hadde tekniske problemer for ca. 2 uker siden. Refusjonene står i kø og vil bli utbetalt "snart".

19. SundalBonus

SundalBonus Medlem

Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    43
    Det gir mening - og stemmer godt da jeg bestilte i midten i august da. Jeg har ringt SAS flere ganger. Første gang fikk jeg beskjed om at pengene først ble refundert etter at reisen var fullført. Andre gang fikk jeg beskjed om at det ikke ble refundert i det hele tatt. Tredje agent forsto imidlertid problemet og har opprettet en sak på det. Har fått saksnummer så jeg kan følge med online, men med estimert behandlingstid på 3-4 uker så er det vel bare å smøre seg med tålmodighet..

20. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,496
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk ringt inn på onsdag og bestilt på nytt. Forklaringen på at jeg ikke fikk oppdatert billetten min for to uker siden var at den hadde ligget for lenge "back-office" og ventet på billettering, så da ble den slettet, uten at jeg fikk beskjed om det riktignok.
    Men jeg fikk bestilt opp akkurat de samme flyvningene nå med KLM via Amsterdam og nesten et helt døgn der slik at jeg får sett Van Gogh museumet :) Billettene fikk jeg på epost sent torsdag kveld som "confirmed" hele veien. Når det gjelder refunderte avgifter siden reisen ikke lenger starter i London ble det antydet cirka 2000 NOK nå, men det tar vel tid før det kommer. Det eneste er at 175 NOK er belastet AMEX-kortet mitt for endring av billetten.
    Jeg har aldri brukt så mye tid på en CT-bestilling før med endringer osv; det var enklere i Star Alliance.

Del denne siden