Tittelen sier seg selv - jeg skal besøke noen nye land i løpet av en hektisk uke. Måtte stå opp ukristelig tidlig, men så langt har både Ruter og Vy levert varene. En kort tur innom OSL loungen for kaffe og vann. Om bord på AF1275 nå. Håper vi ikke blir stående lenge for jeg har kort connection på CDG.
Har aldri løpt på en flyplass tidligere. AF1275 var litt forsinket og brukte tid på parkering pga. tåke. AF500 (jeg flyr til Lima) viste seg for en gangs skyld å være i rute. Jeg kan makismalt ha brukt 10 minutter fra 2F til 2E L49. Det var gode forhold for løping, med lite folk og rett gjennom automatisk passkontroll. Frokosten til CDG var fokusert rundt karbohydrater. Det smakte veldig bra siden jeg har vært på lavkarbo i 2026
Spennende! God tur! Jeg mangler alle land i Sør-Amerika, så kanskje det er dette jeg skal gjøre i stedet for å krysse av de resterende statene jeg mangler i USA?
Ice eller hamster hva liker du best? Det var bare assosiasjonene som slo meg fra Lima og USA… sånn til oppklaring
Ok, så nå er jeg fremme i Lima og installert på takterrassen til Radisson med en øl. Nydelig temperatur ute denne kvelden. For å oppsummere var AF1275 litt forsinket til CDG, som fremprovoserte en løpetur. I etterkant ser jeg at jeg fint hadde blitt sluppet om bord om jeg hadde kommet 30 minutter senere. Forøvrig opplevde jeg for første gang at crew insisterte på at alle mobiler måtte skrus av før landing på CDG. Var det noen middelaldrende menn som måtte kjeftes på før dette ble gjort (retorisk spørsmål)? Jeg kan ikke så mye om det tekniske rundt ulike kabiner, men førsteinntrykket av 777 200-ER på AF500 (finnes det et fetere flight-nummer?) til Lima var at den var litt utdatert. Jeg hadde 2A og satt ca. en meter fra vinduet. Fordelen med å sitte slik er at man slipper å ha andre passasjerer konstant i synsfeltet.
Jeg syntes mat og drikke var veldig bra. Litt flau over at jeg klarte å bli "drita" - noe jeg ikke har klart på tidligere flyvninger. Jeg skylder på lavt kaloriinntak i 2026, stress og sprit Heldigvis skjedde det tidlig slik at jeg kviknet til før landing.
Vi landet på tid og passkontroll gikk kjapt. Jeg hadde tid til en iskaffe før flybussen. Bussen kostet ca. 60 nok og går en gang i timen. Det tok en drøy time til Parque Kennedy - masse trafikk, men så er det også en stor by. Har fått et hjørnerom på Radisson Hotel Decapolis Miraflores. Klokka er straks 21 lokaltid, altså 03 hjemme. Har vært våken i et døgn. Tror jeg kommer til å sove godt i natt.
Første hele dagen i Lima er godt i gang. Spiste frokost på hotellet og har siden vært på spasertur. Det er som forventet bra temperatur, men litt bris og dis gjør det levelig. Det smakte bra med en øl på irsk pub nå for å si det mildt.
Når man reiser til et sted 6 timer bak Gamlelandet så føles det som dagen aldri tar slutt. Fant en "mathall" hvor de serverer god Pisco Sour. Man skal ikke mange kvartalene unna hovedgatene før man plutselig er eneste hviting. Det er ikke mange, åpenbart, turister her uansett. Lima har levert hittil.
Room service til middag. Ikke verdens beste mat - samtidig skal man være ydmyk over at man kan reise halve jorden rundt og få mat på rommet. I morgen er det tid for å reise litt utenfor Miraflores' trygge rammer.
Tok en uber til Plaza Mayor. Det tok sin tid pga. trafikk. I tillegg var hele plassen sperret av pga. fare for demonstrasjoner. Jeg surret litt rundt i kvartalene og klarte å finne en taxi før dehydreringen ble for ille. Vi kjørte til Museo de Sitio Pucllana slik at jeg kunne se på 1500 år gamle steiner. Tror jeg skal gå hjem herifra og så ta en rolig kveld på hotellet.