Hei. Jeg planlegger en tur til Tokyo og - ved siden av å lete direkte hos flyselskapene - prøvde å sjekke Skyscanner, Momondo og andre. Men hvilke er sikkert å bruke eller bør man holde seg unna alle disse mulighetene? Tar gjerne imot tips.
Jeg ville aldri kjøpt billett hos andre enn selskapet selv med tanke på ev. uforutsette hendelser/irr.ops. på reisen. Da er man stort sett fucked om man booker med OTA.. Ikke verdt å prøve å spare noen kroner etter min mening.
Booking hos OTA er fint når det går bra, men det blir fort et mareritt om det skjer noe. For min egen del har jeg kun booket via OTA to ganger, ellers holder jeg meg til flyselskapene. Regner med du vil ha med bagasje til TYO og da går vinningen opp i spinningen hos OTAene. Momondo etc. er nyttig om man skal finne reiseruter og priser.
Slutter meg til de andre svarene. For min del gjelder dette normalt også hoteller (med noen få unntak, som Julekalenderen nå
Det eneste stedet jeg kunne tenke meg å kjøpe flybilletter foruten hos flyselskapene selv er hos Berg-Hansen, men da ska det være en komplisert reise. Tokyo er plankekjøring, så det burde være mulig å få til uten særlig mye plunder. Hvis du vil sjekke priser er Google.flights.com ok, men de har en lei tendens til å inkludere self connects og det hjelper ikke at billetten er billig hvis du mistet flyet i Jallalbad og ikke har sammenhengende billetter.
Jeg har brukt ulike OTA gjennom mange år, og aldri opplevd problemer, selv om det har vært situasjoner hvor det har vært behov for å kontakte kundeservice. Det er jo ikke akkurat som om folk alltid opplever super service når det skjer noe uforutsett selv om de har booket direkte med flyselskapet. Det finnes det utallige tilbakemeldinger på både her og i media. De jeg har benyttet mest er Ticket, booking.com, Gotogate og Travellink. Om det lønner seg er jo en annen sak. Tilleggstjenester som bagasje og setevalg er jo ofte mye dyrere enn om man bestiller direkte, og særlig om man har status. Hotell i utlandet booker jeg stort sett alltid via Hotels.com eller lignende, og har aldri hatt problemer i de nærmere 20 årene jeg har bestilt hotell via disse.
Med mindre man skal reise med kun håndbagasje er min egen erfaring at det ikke er noe å spare på å booke via OTAer. Vær også oppmerksom på at enkelte OTAer når har begynt å selge skiplagg-billetter. Det kan potensielt være et stort problem. Støtter Hotels.com. Det går stort sett smertefritt, men en gang i blant blir det kluss også her. En gang i Dominikanske hadde hotels.com misforstått en forespørsel om endring og endte med å kansellere oppholdet for hele ferien. I Yerevan hadde hotellet sluttet å bruke hotels.com og min mange måneder gamle booking var ikke gyldig hos hotellet. I Wadi Musa (Petra) booket jeg et hotell som viste seg å være nedlagt. Booket så et nytt hotell som erstatning, som også var nedlagt. Det har alltids ordnet seg på et vis. Prismatchen deres er også like pålitelig som at norske tog er i rute, så ikke belag deg på at dette går gjennom uten kluss.
Enig med Jeanette her. Bestiller allt hos OTA hvist det ikke er noe F&F som må bestilles på sas. Jeg liker å få rundt 20% rabatt,men det gjelder kun på light billetter. Du får en PNR og legger den inn på sas. Ellers er nesten allt det samme som at du har bestillt på sas. Legge til sete/bio/koffert osv kan gjøres inne på sas. Det eneste sas ikke gjør er forandring av reisen. Det må OTA gjøre. Kort sagt,skal du til London i morgen på en light billett bruk OTA. Ingen prob med OTA så lenge det er ingen problemer. Blir fly f,eks kansellert så får du bestkjed av OTA at flyet ditt kl 13 er kansellert og du sitter nå på f,eks flyet kl 07 eller 19 flyet.Dette får du ikke forandre. Du kan maile kundeservice og det tar ofte 1 dag før de svarer. Det BESTE med OTA er prisene for tillegg. Reise osl-lhr med sas light kan du betale tillegg for bla annet disse fra Ticket/Gotogate. Her har det vært idekurs for ansatte og har kommet opp med Pr pers... Håndbagasje 479 kr Få flystatus på SMS 24 timer før avgang 50kr Bestillingsreferanse via SMS 74kr Ring oss 149kr Bagasjeforsikring 125kr Billetter hjem til postkassen 189kr Bevis på loungetilgang 1 092kr Service ved mistet bagasje 83kr Fast Track 371kr Innsjekking La oss sjekke deg inn på alle flyreisene dine 210kr
Om det skjer noe dagen eller dagen før avreise er de uansett under airport control, og da kan du få hjelp på flyplassen.