Shanghai

Tråd i 'Bonushjelp' startet av rimitone, 15. jan 2018.

1. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,352
    Bonuspoeng:
    183
    Hei alle, min første tråd startet, beklager for alle selvfølgeligheter og flere teite spørsmål fra en som prøver å kapre mest mulig miles og poeng. Sågar usikker om jeg postet rett sted, uansett:

Skal til Shanghai, og kan enten fly med SK via CPH t/r (ordinære klasser, ikke bonus reise pt)

Eventuelt, bruke litt mer tid å fly med SK til CPH, derifra CA? Til PVG, for så å fly retur med CA PVG via PEK til CPH, for deretter fly SK til OSL igjen.

Er det slik at siste vil lønne seg mtp opptjening? CA er jo en del av Star alliance, og slikledes vil jeg tjene mer poeng her ettersom de beregner miles? Eller har jeg misforstått?

Beklager igjen for om jeg spør om selvfølgeligheter...slik er det å være rookie.

2. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,420
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,

velkommen til forumet. Det lønner seg "alltid" å fly med det selskapet du samler poeng i. Vil anta du krediterer til Sas Eurobonus? Da vil SAS som tommelfinger-regel "alltid" være det beste alternativet for deg. Forutsatt at alternativene er like, altså economy for begge selskaper som vurderes.

Er det i tillegg veldig billige billetter, vil det i flere tilfeller ikke være sikkert du får noen poeng i det hele tatt for enkelte selskaper, til tross for at de er i Star Alliance.

Jeg hadde uten tvil valgt SAS.

Chrisbgg and RoadKing like this.
  3. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,376
    Bonuspoeng:
    113
    Du må sjekke på SAS Eurobonus sidene hvilken opptjening den enkelte partner airline gir.

Som nevnt her er det ofte SAS som er best når du samler Eurobonus - men hvis du reiser på Businessklasse så kan nok andre selskaper gir mer "bang for the buck".

Med SAS t/r OSL-CPH-PVG får du ca. 20.000 i business (+ evt 5000 i "bonus" dersom du har Gold card). Men flyr du via Singapore med Singapore Airlines eller Thai via Bangkok som gir 200% av distansen i miles så får du mellom 25.000- 30.000 for samme turen. Nå har jo også Singapore Airlines salg så det blir nok også en billigere reise enn med SAS - men det er jo litt omvei da....

4. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,074
    Bonuspoeng:
    293
  5. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,352
    Bonuspoeng:
    183
    Det blir litt billigere å fly SK til CPH også CA videre, men det tar og en del flere timer med layover i PEK på vei hjem, som jeg egentlig ikke trenger. SK flyr OSL-CPH-PVG og tilbake igjen, med ok layover.

Så da tolker jeg det er greiest med SK hele veien. Det er ikke snakk om business, men nedre ende av skalaen

6. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,352
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje også et dumt spørsmål, men hvordan fungerer det med opptjening om man bestiller reiser via 3. part som kan ha rimeligere billetter? Mister man da vanlig opptjening, så regelen er at det lønner seg å betale litt ekstra og direkte?

7. WannaBeFrequentFlyer

WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

Likes mottatt:
    1,430
    Bonuspoeng:
    113
    Viktig å finne ut hvilken billettklasse du havner i.. Svært ofte havner man i billigste som ikke gir poeng, så ja det "lønner seg" å betale litt ekstra som oftest. Dog er det jo en vurdering ut i fra hvor mye du verdsetter poengene.

8. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,352
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tar et eksempel her, så at ticket f.eks var noe billigere, med SK hele veien. Hvis vi tar utgangspunkt i GO, vil jo det være mange klasser, men utifra oversikten over poeng, vil det jo uansett være GO, om jeg bestiller direkte fra SK eller 3. part. Mao da spiller det muligens ikke noen rolle? Mye mulig det endrer seg når man beveger seg opp i billetthierakiet

9. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,074
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du reiser med SAS og opptjener i Eurobonus er det ingen forskjell på hvor du kjøper billettene dine.

rimitone liker dette
  10. WannaBeFrequentFlyer

WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

Likes mottatt:
    1,430
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tenkte først og fremst på når man flyr med andre enn SAS.. Det du må passe på i dette tilfellet er hvordan avbestillingspolicyen er bl.a.. Direkte hos SAS har du 24t-angrefrist uansett billettklasse.

rimitone liker dette

Del denne siden