Jeg bestilte reisen til Cayenne da det var priset som en innenlandsflyvning i Frankrike, så jeg betalte 30k EB-poeng for retur fra Nice i Biz, som var den reisen jeg klarte å få igjennom. Men jeg hadde booket en to ukers reise uten å tenke over at det egentlig er for lenge for Fransk Guyana. Derfor når det store droppet kom i mars for Air France og KLM, klarte jeg å booke for 30k EB-poeng hver vei i biz: Paramaribo (Surinam) til Santiago med connection i AMS, og Santiago til Cayenne med connection i CDG. Så planen er å bli noen dager i Fransk Guyana og besøke romfartssenteret i Kourou. Deretter krysser jeg grensen til Surinam og blir noen dager der før jeg fortsetter til Chile for noen dager. På veien tilbake har jeg også en dag i Cayenne. Dette er alle flyvningene på reisen: OSL-NCE (SAS ungdomsbillett) NCE-CDG-CAY (AF biz) PBM-AMS-SCL (KLM biz) SCL-CDG-CAY (AF biz) CAY-CDG-NCE (AF biz) NCE-CPH-OSL (SAS Plus bestilt med poeng)
Reisen startet i går kveld med OSL-NCE alltid nice med gratis drikke i Go som EBD Så var det NCE til CDG i AF Euro biz ikke noe spesielt men helt greit for en halvannen time flytur
Veldig hyggelig flytur til Cayenne med Air France A350-900. Det ble mye bobler, veldig god mat og god service!
Er nå på SkyTeam loungen i SCL før flyreisen til Cayenne via CDG. Har vært veldig dårlig med å poste her men når KLM/AF ikke har gratis wifi på biz blir det litt vanskelig å finne tid, spesielt når jeg ikke har mye tid på hver sted. Skal prøve å oppdatere hvordan reisen gikk nå bør jeg sitter i loungen.
Fransk Guyana var et veldig rart sted det føles litt som Frankrike, med franske dagligvarer og produkter, men som mange lokale sa, virker det som om Frankrike bare bryr seg om romfarten og ikke investerer særlig i resten av samfunnet. Jeg klarte ikke å komme til romfart senteret i Kourou fordi bussen jeg ville ta finnes ikke, så jeg har leiet bil og skal kjøre dit når jeg er tilbake på hjemreisen.
Så var det å komme til Suriname det var veldig komplisert å reise dit med kollektivtransport. Først måtte jeg ta en buss til Saint-Laurent, men den fantes ikke. Så jeg fant en delt taxi som skulle dit. Deretter måtte jeg krysse grensen med en liten båt, gå til immigrasjon for å få stempel i passet (for å være i Suriname lovlig), og til slutt ta en veldig trang buss til Paramaribo. Det tok nesten hele dagen!
Suriname er et veldig fint sted. Det føles som om de har mye mer identitet enn i Fransk Guyana. Folk snakker godt engelsk, og det er et sted jeg kunne tenkt meg å dra tilbake til for en lengre periode.
Turen fortsatte med KLM fra Paramaribo til Santiago, via Amsterdam. Første etappe var med en Boeing 777-300 med KLMs nye kabin med veldig godt sete, og det hadde en dør som kunne lukkes helt. En veldig fin flytur!
Videre gikk turen med KLMs 787-9 til Santiago, med et stopp i Buenos Aires. Stoppet varte i omtrent halvannen time, og vi gikk av flyet med tilgang til Aerolineas Argentinas-loungen. Litt lang flytur, men også veldig behagelig.
Så gikk turen videre tilbake til Fransk Guyana via CDG. Første etappe var med Air France A350-900 til CDG en ganske lang flyvning, men med god mat, hyggelig service, og jeg sov mesteparten av reisen.
Menyen på flyet til Cayenne var akkurat den samme som på den første turen dit, men denne gangen valgte jeg andelasagnen og den var veldig god. Det var også den nye kabinen på AF A350-900, og jeg klarte å sikre meg et sete på første rad. Det var helt fantastisk føltes nesten som et F sete!