SAS Starlink WiFi ombord

Tråd i 'Nyheter' startet av Preference, 24. jan 2025.

1. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    SAS postet nettopp dette bildet på Instagram

Screenshot 2025-01-24 at 12.13.15.jpg

og som skrevet om her, https://insideflyer.no/forums/threads/pandion-erfaringer.12418/page-7#post-569131, skal SAS annonsere nyheter om WiFi nå på mandag 27. januar

Jeg gjetter som mange i kommentarfeltet på at det må dreie seg om Starlink. De som til nå har annonsert at de skal tilby Starlink har lagt det frem som en "generøs" gave at de skal tilby det til alle sine reisende, altså ikke bare oss med status. Se f.eks Air France sin annonsering her: https://corporate.airfrance.com/en/...ultra-high-speed-wi-fi-board-all-its-aircraft . Ryktene tilsier dog at det er ett krav fra Starlink sin side i kontraktene som skrives at det må tilbys gratis til alle passasjerer. Det gir forsåvidt mening at de ønsker at alle skal ha tilgang, når nettet deres er bra nok til å håndtere trafikk fra alle passasjerene samtidig. God egenreklame.

Det blir spennende å se om SAS velger å legge det frem på samme måte, og ikke minst hvilken timeline de har for installasjon på sine fly, samt hvilke fly/ruter. Gleder meg til å kunne utføre arbeid med WiFi ombord på flere SAS-fly i fremtiden :D

EDIT: Nå er det bekreftet: https://insideflyer.dk/sas-vil-med-...0.1538310837.1737962175-1113743437.1727088314

Last edited: 27. jan 2025
  2. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,963
    Bonuspoeng:
    183
    Air France kommer vel til å kreve at du er FB medlem for at det skal være gratis. Det kan jo være SAS ser for seg en liknende modell.

Preference liker dette
  3. Henrik Olsen

Henrik Olsen Administrator

Likes mottatt:
    111
    Bonuspoeng:
    33
  4. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,513
    Bonuspoeng:
    93
    SAS fortæller også at det vil være muligt for alle at få adgang til det lynhurtige internet – eneste krav er at du har en EuroBonus konto. Der er ingen krav om status.

Frode789, Rapolo and Preference like this.
  5. haakonks

Likes mottatt:
    10,963
    Bonuspoeng:
    183
    De såkale "skiboksene" på toppen av flyene vil også bortimot forsvinne.
    Her er en Starlink-terminal fra et Hawaiian Airlines A321neo.

Starlink+Terminal_mid.jpg

pgaa, tobeornot999, Spielhaug and 2 others like this.
  6. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,335
    Bonuspoeng:
    113
    Det synes jeg gir mening rent kommersielt. Dette er jo en fordel som har fått EBG+ til å føle seg spesielle, men må jo le litt av Facebook-trollene som klager på at "enda en fordel forsvinner". Var bare et tidsspørsmål før selskapene innså at gratis wifi er ticket to play, ikke et luksusgode.

RescueMe and Frode789 like this.
  7. haakonks

Likes mottatt:
    10,963
    Bonuspoeng:
    183
    Det handler også om pris. Starlink leverer data på helt andre premisser enn de eksisterende satelittene som er i geostasjonær bane.
    Antall dollar på GB er i en helt annen "ballpark".

The_Dude, Spielhaug and Frode789 like this.
  8. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,287
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er jo veldig bra for SAS, og det er gunstig hvis de har nett til alle på flyet uavhengig av status. Da kan SAS tiltrekke seg nye kunder basert på denne fordelen her på flyvningene sine. Noe eksklusivt å låse enkelte ute bør i såfall legges med Elite+ men ser ut til at de kan få dekt hele flyet med både mann og mus, så da bør alle få mener jeg :)

Frode789 and eventyrer like this.
  9. tmolvik

tmolvik Senior Medlem

Likes mottatt:
    571
    Bonuspoeng:
    93
    Det jeg ikke helt skjønte ut av det jeg leste er om dette bli installert på de samme flyene som har det allerede eller over hele flåten (og da inkludert f.ks CityJet).

10. haakonks

Likes mottatt:
    10,963
    Bonuspoeng:
    183
    Det skal installeres på long-haul: A330, A350, A321LR
    På short-haul kommer det på mainline, Connect og Link sine fly: A320neo og E195

Det vil ikke komme på innleide fly som CRJ eller ATR fra CityJet og andre.

tmolvik, Spielhaug, Earl and 2 others like this.
  11. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,863
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er bra, så får man håpe de sperrer TikTok så man slipper å høre på passasjerene som mangler sosiale antenner og headset.

12. haakonks

Likes mottatt:
    10,963
    Bonuspoeng:
    183
    EndreD, chipcampden, Rapolo and 3 others like this.
  13. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,367
    Bonuspoeng:
    183
    – Nå skal myndigheter i både Norge, EU og USA sjekke og formelt godkjenne den nye teknologien. Når alt papirarbeidet er på plass, satser vi på å få et nytt SAS-fly inn i hangaren hver natt fra januar, sier Backström.

14. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,853
    Bonuspoeng:
    293
    Brukte Starlink på Airbaltic A220 sist helg. Dønn stabilt og raskt (50mbit) nett både mens maskinen var på bakken og i luften.

Gratis hos BT for alle, spennende hva SAS gjør, med prisingen for EB medlemmer og andre.

EndreD liker dette
  15. haakonks

Likes mottatt:
    10,963
    Bonuspoeng:
    183
    Gratis for alle med EB har de sagt.

Hva prisen blir for ikke-EB medlemmer vet jeg ikke.

16. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,926
    Bonuspoeng:
    293
    Blir helt gull dette….!

Når flyet fra Toronto lander i syvtiden på CPH, og man rekker 08:05 flyet videre hjem. Så klarer man å klokke inn første Teams-møtet på flyet …

Chrisljo, indahla and EndreD like this.
  17. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    76,511
    Bonuspoeng:
    293
    Brannfakkel(?)

Jeg er ikke så interessert i å være påkoblet hele tiden jeg. Synes dette egentlig er litt unødvendig. For meg er flyreise et sted hvor jeg kan slippe å være på nett. Og kan slippe at sidemannen er på Teams-møte. :p

Og jeg tror det er en av grunnene til at på fly er et av få steder hvor jeg faktisk klarer å slappe av helt.

(Det hjelper å fly behagelig foran i bussen også da.. ;))

petrate, paron, tobeornot999 and 13 others like this.
  18. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,164
    Bonuspoeng:
    293
    Det var Starlink på Air France 9 mnd gamle A350-900 i går, på vei hjem fra Bangkok. Blokkert over Kina, India og Pakistan, men ekstremt raskt nett. Faktisk så raskt at jeg vet om noen som var med i et videomøte underveis. Helt åpent for alle, ingen pålogging krevdes.

tobeornot999, EndreD, holmen and 3 others like this.
  19. FlyMCO

FlyMCO Senior Medlem

Likes mottatt:
    974
    Bonuspoeng:
    93
    Ganske sikker på at jeg har hørt flere steder at flysekskapene IKKE for lov av "Starlink-Bossen",å ta noen form for betaling for bruk av Starlink på fly.
    Allt skal være gratis,ellers blir det, No-Starlink-For-You.

Preference and DJasko like this.
  20. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    19,454
    Bonuspoeng:
    183
    og det er en bra ting? :)

Storbaba and holmen like this.

Del denne siden