Vi så fram til å bruke påskeferien i Japan, men SAS har for andre gang slettet billettene våre. Ingen varsel eller noenting, en dag er de bare *borte* fra appen. Denne gangen ser de heller ikke ut til å evne, eller ønske å rette opp feilen. Etter å ha brukt over 6 timer på telefonsupport er jeg i ferd med å gi opp. Hva gjør man? Må man gå rettens veg for å få noe ut av poengene og CT billettene man har spart opp de siste årene? Finnes det en epost man kan nå SAS support på? Saken begynner å bli så stor og ha så mye historikk at bare det å sette en ny service agent inn idet tar rundt 30 minutter. Etter ca 45-60min gir de opp og setter meg over til en overordnet. Inviterer gjerne han der Anko van likblek til en personlig tilbakemelding på hva jeg synes om selskapet hans..
Det er den beste starten. For alles del er det ryddig med en tidslinje som inneholder informasjon om hva som har blitt gjort når, hva som har kommet av epostbekreftelser, og for såvidt kundeservicekontakt (mest for ettertiden, men gjør det mens du har det ferskt i minne), for å forstå situasjonen. Den samme oppstillingen er også nyttig når du kommuniserer med SAS, og om dette er noe som skal i Transportklagenemnda eller i rettsvesenet så er det helt nødvendig. Bedre å gjøre det først som sist.
Kloke ord. Har pleid å notere stikkord og tidslinje underveis når ting har skjært seg. Etter noen runder med kunde"service" går det gjerne litt i surr med tingenes rekkefølge, og jeg har et inntrykk av at de bevisst forsøker å trette deg ut i håp om at du gir opp. Uansett, hold deg saklig og høflig. Bruk helst skriftlig korrespondanse, da du gjerne må føre bevis ved innklaging til nemnda. All korrespondanse er verdifull ved eventuell behandling i nemnda. Lykke til.
Det er veldig lite informasjon du kommer med her. Men hvis du har fått billettene på PDF eller har fått billettnummer på e-post, har SAS et ansvar for å rette opp i dette. De kan ikke bare slette billettene uten videre. Som nevnt tidligere, er det en kjent sak at de noen ganger gir vage svar og avviser klager. Hvis du ikke får hjelp gjennom SAS, er flyklagenemda dessverre veien å gå. Jeg har hørt og lest at saker der har blitt løst hver gang.
Hvor lenge til er det til avreise? Hvis det er en stund til, så tar du saken inn for forliksrådet. Du kan velge ett forliksråd der du bor. Flyselskapene taper alltid slike saker.
Hvis du har betalt billetterne og modtaget et reservationsnummer (det kaldes PNR Passenger Name Record) så foreligger der en kontrakt mellem dig og SAS. Forsøg føldende mail adresser : 1) [email protected] 2) [email protected] 3) [email protected] 4) Har du status så skriv også til guld eller diamant mails. (Disse 2 danske afdelinger er lynhurtige til at svare).