Maple Leaf på YYZ er ingen høydare, men et forholdsvis rolig sted å vente. Husk å dra tidlig fra loungen da du skal på bussightseeing-tur rundt mer eller mindre hele YYZ for å komme til satellitten på den andre siden av flyplassen hvor SAS kommer og går. En fin tur hvis man liker å kjøre på tarmac og har god tid. Ikke like optimalt når Air India har ankommet med en stappet 777 og man må vente på 5 busser for bli med etter å ha landet.
Et spørsmål som gjelder den nye 3- timers regelen: Slik jeg forstår det, så gjelder den bare når man starter reisen. Hvordan er det da ved mellomlanding? Har man fremdeles adgang 24 timer før flyvningen? Eksempel: Jeg ankommer København med SAS kl 21 om kvelden og skal videre med SAS kl 12 neste morgen. Kan jeg da gå inn i loungen etter ankomst, selv om videreforbindelse er neste kalenderdag?
Som EBD har du jo lounge på ankomst, så det skulle ikke spille noen rolle om neste fly er dagen etter. Eller er dette også forbedret bort?
Når man har SAS gull, men reiser på go/plus innenlands, skal man scanne gullkortet eller boarding-passet for å få tilgang til lounge og fasttrack?
Så lenge status er registrert i bestillingen, så er det registrert på boardingkortet. Så da scanner du det.
I ditt eksempel har du ikke lounge ved ankomst siden videreforbindelsen er neste dag. Tretimersregelen gjelder uansett ikke for SAS lounger for EBG+ eller tilgang gjennom Plus/Biz
Er soverommene på SAS-loungen i CPH tilgjengelige over natten eller stenges disse når loungen stenges for kvelden?
Tviler sterkt på at de tillatter noen å bruke rommene når loungen er stengt. Om ikke annet av sikkerhetsmessige hensyn, du skal jo kunne komme deg ut om det brenner.
En ting jeg antar ikke er så kjent blant folk, er samarbeidet mellom SAS og Singapore Airlines. Det gir bl.a annet reisende med SAS som er EBG/D eller flyr SAS Biz, tilgang til Singapore Airlines sine lounger. Så reiser du f.eks LHR-OSL med SAS har man tilgang til Singapore sin lounge i Terminal 2B. 10min å gå fra T2A. At man også har tilgang til LH sin lounge i 2A er nok mer kjent.
Reiste gjennom SIN på AF-billetter som hadde videre connection på en QF fly med AF-codeshare (alt booket som gjennomgående billett med AF). Skyteam-nettsiden oppgir da at Qantas-loungen er den man må ta i bruk, men det som man legger ikke så godt merke til er at begge flyene må opereres av et ST-medlem, som betyr at i dette tilfelle som ST "Elite Plus" får man ikke tilgang til noen lounge i det hele tatt. Usikker om dette var noe bedre i *A når man er booket på codeshare-flyvning utenom alliansen, men var litt kjipt akkurat i dag etter en lang reisedøgn. Godt å være klar over før man booker iallefall.
Er litt forvirret her om jeg har loungetilgang i Berlin BER? Reiser hjem i SAS Plus om noen dager fra BER -> Køben -> Oslo ->KRS. Der forstår jeg at jeg har loungetilgang med Plus i Køben og Oslo. Imidlertid lurer jeg på om jeg også har det i BER? Har ingen status for øvrig, dessverre...
Hvilken lounge anbefales på ARN? Flyr i Schengen og har LoungeKey. Er EBG med EBS følge på samme booking. Flyr SAS.
Har SAS tilgang til Lounge på Palma (PMI)? Vi flyr 2 voksne og ett barn med SAS Plus. Jeg har gullkort. Eller må vi basere oss på Mastercard Experiences? Og er det verdt det for loungene der?
Dette bekreftes - hadde tilgang med vanlig SAS Plus - en helt grei liten lounge, rolig og fin når vi var der! En liten merknad: mine medreisende tok en tur ut av loungen for å handle, og når de kom tilbake måtte de diskutere litt før de slapp inn igjen - "de hadde jo allerede brukt opp tilgangen" og skulle ha henvendt seg hos damen i luka før de forlot loungen hvis de skulle komme inn igjen senere - men de kom inn, altså. Vet ikke om dette er praksis i denne loungen, eller om det bare var denne ansatte som ville ha det slik...
Vi reiser fra Cancun til Oslo via Heathrow. Virgin, Upper class Cancun-London, men "bare" SAS go fra Heathrow til Oslo. Kan jeg bruker noen lounch på Heathrow eller må dette kjøpes? Må slå ihjel 5t med en infant...