SAS refusjon/refund

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av The_Dude, 24. des 2024.

1. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,150
    Bonuspoeng:
    113
    Fant ikke noen tråd om dette.

Etter litt masing på SAS har jeg begynt å få refusjoner for ymse avbestillinger og bookinger der jeg hadde betalt altfor mye i avgifter (LHR som initielt startpunkt, deretter lagt på OSL)

SAS bruker ikke PNR som henvisning, men ticket number. Har følgende spørsmål:

1) Hvor finner jeg avbestilte reiser på sas.no, slik at jeg kan slå opp ticket number?
    2) Skal det være samsvar med "ticket number" på kreditnota og "E-ticket" som står i bookingen?

2. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,068
    Bonuspoeng:
    293
    Du finner billettnummeret i eposten du fikk da du bestilte. Det finnes ingen avbestilte reiser på sas.no.

eventyrer and The_Dude like this.
  3. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,322
    Bonuspoeng:
    293
    På punkt 2: ja.

I tillegg til PNR - som er universelt mellom flyselskapene - har SAS sitt unike billettnummer, som er i mailen slik @Upsaker sa.

SAS sine billettnummer begynner alltid med 117-xxxxxxxxxxx, og kan lett kjennes igjen på dette.

I motsetning til PNR, er altså ikke ticket number universelt, men alle flyselskap er tildelt et nummer som unikt forteller hvilket flyselskap som utstedte billetten.

4. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,464
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du har hatt flere endringer med reservasjonen din, må du oppgi det (siste/gjeldende) billettnr. Under pandemien har jeg en gjort ikke færre enn 16 endringer på reise, så samme PNR med ca. 30 billettnr.

Last edited: 24. des 2024
    The_Dude liker dette
  5. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,150
    Bonuspoeng:
    113
    For meg ser det ut til at billettnummeret bare ligger i PDFer som er lagt ved, og fremkommer ikke i selve mailen noe sted?

Eksempel: Siden vi var to pax på en booking som gjorde en endring, fikk jeg fire PDFer. SAS mener at en spesifikk refund kom på basis av denne bookingen. Billettnummer i refunden matcher ikke noen av de fire PDFene. Så what goes?

Tok forøvrig kontakt med goldmail en god uke etter at jeg hadde gjort kanselleringer og nybestillinger/endringer. Fikk da svar at de hadde backlog.... Så virker som de sitter og gjør refunds manuelt?

Last edited: 25. des 2024
  6. Staralliance

Staralliance Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    549
    Bonuspoeng:
    93
    Samme hos meg. Finner kun billettnummeret i PDF som vedlegg etter å ha bestilt flybillett med SAS.

7. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,068
    Bonuspoeng:
    293
    Under betalingsdetaljer i eposten med emnefelt "Din flygning [dato], bestilling [PNR]" står det "E-billettnummer". Disse samsvarer naturligvis med de respektive PDFene som følger med.

Refusjonen til kredittkortet har navnet "Sas117xxxxxxxxxx" som er billettnummeret. Og som @bombusfervidus skriver så er det billettnummeret etter siste endring det refereres til. Lett? Nei. Mulig å finne ut av? Med litt innsats :)

The_Dude and NoLimit like this.
  8. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,150
    Bonuspoeng:
    113
    Takk, skal prøve dette når jeg er hjemme igjen. Har allerede gjort søk som skal sveipe over alt innhold i alle esposter, så det burde jo ha kommet opp da. Anyway, skal fikle litt mer og se.

9. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,530
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du har betalt med SAS MC, så kommer billettnummer opp i listen over tidligere kjøp der. Men du må vite når kjøpene er gjort, for du kan ikke søke (tror jeg).

The_Dude liker dette
  10. NorFlight

NorFlight Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,667
    Bonuspoeng:
    113
    Man kan søke ca. 13 måneder tilbake i transaksjoner. På iOS har man søkefunksjonen som markert i skjermdump, vil anta det er samme mulighet på Android.

Ved å søke på «117» vil du få opp alle transaksjoner relatert til billettnummer. Men om endringer har med billettnummer i teksten er usikkert. Må da ev. søke på «SAS» eller lignende.

IMG_4954.jpeg

The_Dude liker dette
  11. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,530
    Bonuspoeng:
    293
    Se der ja. Samme funksjon på Android.

Del denne siden