SAS - refunderer ikke kansellert Business PRO

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Griffen, 14. mai 2025.

1. Griffen

Griffen Nytt Medlem

Likes mottatt:
    40
    Bonuspoeng:
    13
    Kjøpte BGO-IAD med retur BOS-BGO 11-20 april. Business Pro begge veier.
    Samme reisereferanse både tur og retur.

Gjennomførte BGO-IAD.
    Fikk et illebefinnende før hjemreise fra Boston, sykehusinnleggelse, og kansellerte derfor hjemreisen.
    Siden hjemreisen også var refunderbar Business Pro trodde jeg det var en formalitet å få refundert kanselleringen på hjemreisen.
    Men nei, SAS betalte kun ut 500kr i avgifter, ikke de drøyt 11000kr turen kostet.

Jeg klagde til kundeservice, men de hevdet at siden jeg hadde allerede utført utreisen ble refusjonen redusert på hjemreisen, i praksis kun avgifter.
    Denne praksisen står det ingenting om i vilkårene.

Flysmart24 omtalte en liknende sak nylig, der Flyklagenemda krevde at SAS skulle refundere delreisens fulle kostnad ved kansellering av flex billetter.
    https://flysmart24.no/2025/05/12/avbestilte-billett-for-5-000-kr-fikk-59-kr-tilbake/
    Nemda redegjør her godt hvorfor SAS’ forklaringer vedr. redusert refusjon ikke holder vann.

Jeg viste til denne saken, men SAS kundeservice (ikke norsk-talende) spiller dumme og ber meg søke kompensasjon via linken
    https://www.flysas.com/us-en/customer-service/contact/forms/claim-other-matters/

Dette er meget slett fra SAS.

Jeg kommer til å ta saken videre til Flyklagenemda om de ikke refunderer fullt ut en Bisiness Pro billett som markedsføres som «fully refundable».

Noen med liknende erfaringer?

SAJblue liker dette
  2. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,868
    Bonuspoeng:
    93
    Når du endrer billetten (fjerner returen) sitter du igjen med en enveis-billett og følgelig blir utreisen repriset til enveis. Kan være enig i at det ikke kommer frem veldig tydelig hos SAS, men dette er altså helt vanlig praksis.

McBuljo and freddyen like this.
  3. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    6,026
    Bonuspoeng:
    183
    Utfordringen er som det nevnes med reprising av billetten. I Europa bestiller jeg derfor ofte to enkeltreiser i stedet for t/t. Interkontinentalt er jo enveis priset helt hinsides, så da havner man her.

Når først disse enveis er så dyre må de nesten løse det slik. Ellers kunne du bestille ønsket utreise,flex eller ikke, og retur med full flex og kansellere den etter gjennomført utreise. Da vil du kunne lure systemet og skaffe deg enveis uten påslaget.

K
    PS: Ingen påstand om lureri i denne saken, kun illustrasjon.

SuperVC10 liker dette
  4. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,540
    Bonuspoeng:
    293
    Kjedelig situasjon, håper det ordner seg. Men som flere nevner, så har nok SAS sitt på det rene.

Lett å være etterpåklok, men det hadde nok vært enklere å ikke avbestille, og la reiseforsikringen ta denne saken?

Wiolenze liker dette
  5. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    183
    Ettersom billetten allerede var fleksibel ville optimal løsning vært å booke om hjemreisen og latt forsikringen dekke eventuelt mellomlegg.

Cumulus, DJasko and Kjetil L like this.
  6. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    5,017
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, dette er jo ganske opplagt for selskaper som opererer med ulik pris for t/r og enkeltreiser. Ellers kunne man jo alltid bestilt én t/r for utreise og én t/r for hjemreise, og kansellert begge returene for å spare tildels mye penger.

Cumulus liker dette
  7. kaiarne

kaiarne Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    511
    Bonuspoeng:
    93
    Formuleringen på informasjon om refusjon, som står på bookingsiden under i-en, er ganske tydelig på det at hvis du har startet reisen så kan du få mindre tilbake.

"REFUSJON: Billett samt gebyrer for innenlands/internasjonale flygninger kan refunderes. Delvis brukte billetter kan gi begrenset refusjon."
    Screenshot 2025-05-14 at 18.06.45.png

yki liker dette
  8. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,868
    Bonuspoeng:
    93
    Samt fare rules

upload_2025-5-14_18-9-27.png

upload_2025-5-14_18-9-43.png

yki liker dette
  9. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,540
    Bonuspoeng:
    293
    Godt poeng.

10. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,772
    Bonuspoeng:
    183
    Du bruke det skjemaet kundeservice refererer til, det er først da du leverer en offisiell klage. Om du så får negativt svar på det kan du svare på den eposten og si du er uenig, da går det til noen som faktisk kan gjøre noe i motsetning til vanlig kundeservice - mange her inne har erfart at det er først ved dette punktet man får noe.

Først når du har gjort det over kan/bør du ev. ta bryet med å klage til transportklagenemda/reiselivsforum. Det er et krav at du først har prøvd offisiell klage/claim til flyselskapet.

Edit: Har du sjekket om ikke reiseforsikring vil dekke differansen? Muligens mye enklere/raskere å få refusjon den veien, så får de eventuelt prøve å kreve noe fra SAS.

yki, Preference and NoLimit like this.
  11. VikingFlyer

VikingFlyer Medlem

Likes mottatt:
    166
    Bonuspoeng:
    43
    Merutgifter pga sykdom vil normalt dekkes av reiseforsikring.

12. wf789

wf789 Medlem

Likes mottatt:
    77
    Bonuspoeng:
    18
    Sjekk sak 2024-03464 hos flyklagenemnda
    Vet ikke om SAS har endret noe fra vedkommedes bestilling til din.

13. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Du skulle vel hjem igjen før eller siden når du ble frisk igjen. Hadde det ikke vært bedre å flytte utreisedatoen enn å bare kansellere.

Nordlands liker dette
  14. Griffen

Griffen Nytt Medlem

Likes mottatt:
    40
    Bonuspoeng:
    13
    Pga jeg ikke visste hvor lenge sykehusinnleggelsen ville vare (i tillegg til at jeg vsr helt sikker på at en Business Pro billett ville bli refundert ved kansellering) avbestilte jeg SAS, og bestilte hjemreise med Icelandair (som var billigere enveis).

Jeg kunne vel ikke flyttet returen uten at det blir regnet som en enveistur, der jeg måtte betale det høye mellomlegget?

Reuseforsikringen dekket hjemreisen med Icelandair, men har ikke ville dekke tapet av SAS-billetten.

yki liker dette
  15. Griffen

Griffen Nytt Medlem

Likes mottatt:
    40
    Bonuspoeng:
    13
  16. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    183
    Pro/Flex-billetter som bookes om etter at reisen har startet vil fortsatt prises som en tur/retur.

Kjetil L and Nordlands like this.
  17. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,313
    Bonuspoeng:
    93
    Du gikk altså ikke i minus da? Turen kostet det du trodde den ville koste. For merutgifter utover opprinnelige utgifter ble da strengt tatt dekket av din reiseforsikring. Du kan jo ikke få i pose og sekk? Du ønsket altså å få refundert halv pris av t/r, samt dekket ny retur...?

18. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    Merk at om du får medhold i refusjon fra SAS er det ikke sikkert at du har et gyldig krav på reiseforsikringen siden du ikke har noen gyldig hjemreise å få dekket. Mulig de dekker det som hjemreise for sykdom uansett.

Slik jeg forstår deg ønsker du altså å få både i pose og sekk. Du har fått refusjon for ny billetter, men ønsker også refusjon for den du ikke fikk brukt. Rent økonomisk har du vel havnet der du skal havne. Du booket en reise, ble syk og fikk dekket merkostnadene av forsikringen.

19. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,870
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du mener du skal ha refusjon fra SAS i tillegg til det du har fått fra forsikringsselskapet for ny retur, er det forsikringssvindel. Forsikringsselskapet dekker bare det du ikke får dekket av flyselskapet, så om du skulle vinne frem hos SAS, må du tilbakebetale beløpet du har mottatt fra forsikringsselskapet.

furlong, Kjetil L, Mg15 and 1 other person like this.
  20. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,464
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg trodde grunnen til du krangler med SAS nå er at du har et reelt tap som du vil at SAS skal dekke. Siden forsikringsselskapet ditt har dekket hjemreisen, hva har du tapt egentlig? Om du få refusjon av SAS, vil du da betale tilbake det forsikringsselskapet har utbetalt?

Last edited: 19. mai 2025
    Rapolo, yki, Kjetil L and 1 other person like this.

Del denne siden