Vet ikke hva som er finalcall sin kilde men ifølge de får man ikke lenger lounge tilgang med SAS Plus billett uten EBG+ En dummy booking for Juli viser at Plus ikke inkluderer lounge https://finalcall.travel/da/sas-fjerner-lounge-adgang-for-sas-plus-paa-langruter/
Jeg blir veldig overrasket om de fjerner tilgang til lounge på OSL, ARN, GOT og CPH om man reiser short-haul plus.
Tipper plus short haul reiser gir tilgang frem til business introduseres ja. Lurer imidlertidig på hva som gjelder på OSL mtp lounge tilgang frem til 1. Okt om man flyr f.eks OSL-CPH-EWR alt booket i SAS Plus.
Om jeg leser det riktig så vil de som har kjøpt billett få tilgang til Aspire lounge på CPH i stedet for SAS sin egen ... ? Det hørtes jo ut som en dyr løsning når de har lounge selv
Bra! Måtte det også innebære at dersom man reiser i de eleverte klasser så får man også tilgang til 3dje part lounger som de forbedret bort for lenge siden.
Ja, det er merkelig. Det må være mye dyrere å gjøre det på denne måten. Spørsmålet er hvor mye SAS sparer på dette på sikt. Det hadde vært interessant å visst hvor mange lounge-besøkt SAS sparer på denne manøveren. Hvis man skal leke med tall og si at 56 + 32 seter på hhv 8 og 4 fly. Det gir 576 i flåten. Si at flyene flyr i snitt 1.75 ganger per døgn over året, da blir det 1,008 seter hver dag. La oss anta en fyllingsgrad på 85%, da har vi 857 seter hver dag og totalt 312,732 plus-passasjerer hvert år. Neste spørsmål er hvor mange av disse som har status og dernest hvor stor andel som besøker loungen. La oss si at 25% av plus-passasjerene har status, altså at 234,549 passasjerer ikke har status. Basert på egen erfaring så går jeg stort sett innom loungen når jeg har tilgang, så la oss anta 90% er innom. Da sparer SAS 211,094 loungbesøk hvert år. Hva er så kostnaden av et loungebesøkt i snitt? Hvis man deler inn disse i fire kvantiler, 1) 0-30 min på lounge 2)30-60 minutter på lounge 3)60-120 minutter på lounge og 4) mer enn 120 minutter på lounge. La oss så anta at majoriteten er i gruppe to (40%),1 og 3 er like (25% hver), mens siste gruppe er 10%. Da får man et loungbesøkt i snitt på 1 time. Hva kan 2-3 enheter med flytende, et fat mat og litt snacks koste? 125 NOK i direkte kost og 15% i indirekte kost? Totalt 144,- NOK per besøk i snitt. Da lander man på en besparelse på 30.4m NOK. Det er penger det også.
Flyr OSL-CPH-BKK med SAS Plus i April og har status. Forstår det da slik at jeg har tilgang i begge lounger?
Gjetter på at dette er et grep for å rydde plass slik at KLM og AF kan flytte inn. Ifølge lounge finder er disse fremdeles på diverse kontraktslounger på OSL, CPH og ARN.
Det er også "harmonisering". Hverken KLM eller Air France slipper Premium Economy inn i noe lounge. Det har vel også vært snakk om at SAS Plus skal endre navn til SAS Premium etterhvert, mener jeg å huske.
Man har kommet inn på SAS-loungene med AF/KL-billlett siden SAS ble med i ST, i det minste på OSL. På Arlanda er vel KLM og Air France på en annen terminal enn SAS. Så her må fort hele LH-gruppen ryddes ut av T5 før KL/AF-reisende skal kunne benytte SK-lounge. At AF/KL tilbyr kontraktlounger har kanskje noe med de avtalene som en gang var inngått. På lang sikt gir det liten mening å fortsatt tilby 3.partslounge, med mindre det er rimeligere. Det er vel en god miks av harmonisering og kostnadskutt som er hovedgrunnen.
AF på LAX får mer enn godkjent på mat da jeg var der i januar Skal sjekke AF loungen på SFO om tre uker!
Isåfall burde det vel bli rimelig god plass i innenriksloungen etterpå? Hvis ikke gull klarer å fylle den da såklart.. den er jo ikke så stor Uansett.. i et sånt tenkt scenario så antar jeg at hvis man kommer inn til Oslo i business har man også "Business" på billetten videre og dermed kommer inn. Også blir det vel endel salg av loungetilgang hvis man rabatterer dette etter hvilken klasse man reiser i, evt om man har EBS/EBB