Jeg ser litt på at SAS skal inn i gruppen med KLM og Air France, så en bør se etter opplagte ruter som skyteam mangler. Så i den sammenheng så manger skyteam CMB på Sri Lanka. I tillegg har ikke skyeam noen som flyr til India for konkurransedyktige priser. *A og Oneworld flyselskaper slår skyteam ned i støvlene der, noe som betyr at SAS kan gi fair priser til India med SAS slik at de unngår at skyteam er 60-70 prosent dyrere dit enn nå. Codeshare med IndiGo hjelper også med dette. I tillegg så ser jeg på SGN fordi Vietnam særlig sør er godt geografisk plassert og at Vietnam har gode innreiseregler som gjør reise dit veldig lett. KUL er ett knutepunkt i Asia hvor en kan fly billig mange steder i Asia med Air Asia og andre selskaper. Men er det snakk om to ruter, eller enda flere ruter?
Men 5 A330 som erstatter 2 (?) eldre A330 som skal ut? 3 maskiner i pluss. Da får vi vel mer enn 1 rute etterhvert, selv om vi snakker da 2027. Og hvis man lanserer en ny rute nå, så blir vel ikke den å starte før tidligst 1OCT2026 og starten av vinterprogram?
SAS har 3 eldre A330. Men, hvorfor skal de maskinene ut? De er for det første eid av SAS selv, og er på en måte "ferdig nedbetalt". SAS er tradisjonelt gode med vedlikehold på flyene. De kan helt fint gå over 5 år til... Men man bør ha en plan om en erstatning sånn 2030++ Det som ble diskutert på Evening of conversation var at de så for seg 5 flere maskiner i flåten i tillegg til de to A350 som kom/kommer nå i vinter.
Aha, jeg trodde bare jeg hadde hørt at de 2-3 eldste skulle ut, men da er det jo gunstig å beholde de en stund til!
Det korrelerer godt med at SAS typisk lanserer ruter med første avgang 1 år frem i tid. I så tilfelle MÅ SAS oppgradere kabinene.
Tipper de vil bruke disse A330'ene på de korteste rutene (BOM, NYC), og drøye utskifting av kabin til nytt konsept kommer etterhvert.
Tror ikke de satser mer på USA akkurat nå med tanke på det politiske klima. Det skrives forresten «ruter» så det bør bli fler. Jeg tipper på en Skyteam Hub så mine tips: - Sesongrute til Bali - Tettere samarbeid med VN der de flyr til Ho Chi Minh City de dagene som ikke er dekket alternativt Hanoi - Nairobi for å dekke Afrika
Hadde ikke hatt noe imot Afrika-rute. Men akkurat NBO er veldig godt dekket av alliansen (KLM) allerede. Kanskje heller lenger sør i Afrika da? JNB eller CPT ville vært topp!
Torsdag forrige uke: "Beskeden var klar – forventeligt kommer der en officiel udmelding fra SAS i denne uge eller i begyndelsen af næste uge." SAS har nok en annen definisjon av "tidlig neste uke" enn resten av oss , for dem er det et tydeligvis fleksibelt begrep